سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه فرانسوی:

۸ نامزد انتخابات ایران بر حقوق هسته‌ای این کشور اتفاق نظر دارند

لوپاریزین نوشت: با این‌ که بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری ایران در مورد روش مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهان اختلاف دارند اما همگی کاندیداها بر حق مشروع ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید می‌کنند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  فارس به نقل از  آی‌پرس، روزنامه لوپاریزین فرانسه در گزارشی مرتبط با مساله هسته‌ای ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان نوشت: برنامه هسته‌ای موضوعی است که هشت نامزد ریاست جمهوری ایران بر سر آن اتفاق‌ نظر دارند. با این‌که بعضی از آن‌ها در مورد روش مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهان بر سر این مساله با هم اختلاف دارند، همگی بر حق مشروع ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید می‌ورزند.

بنابراین گزارش، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با یادآوری این‌که «نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هیچ تاثیری بر پرونده هسته‌ای ندارد»، آب سردی بر تمامی امیدها بر هر تغییر ممکن از جانب تهران ریخت.

از سال 2003، ایران مشغول مذاکره‌ای موازی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های بزرگ است که نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور، خصوصا فعالیت‌های آن در زمینه غنی‌سازی اورانیوم مظنون بوده و معتقدند که ایران مشغول مخفی‌سازی فعالیت‌های نظامی است.

ایران که یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، این موضوع را انکار کرده و تلاش می‌کند تا حق این کشور در انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته شود. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، همچنین تائید کرده که تولید و استفاده از بمب هسته‌ای حرام است.


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه این مساله را که انتخابات «محاسبات اساسی ایران را تغییر دهد» مورد تردید قرار داد و گفت: «پرونده هسته‌ای در دست رئیس‌جمهوری جدید یا کنونی نیست بلکه در دستان رهبری عالی ایران است. اوست که در نهایت تصمیم می‌گیرد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پیش از این واشنگتن عدم شفافیت در فرآیند انتخاب نامزدها را که اکثر آن‌ها از وفاداران به نظام هستند، محکوم کرده بود. سعید جلیلی که از توفیق بالایی میان نامزدها برخوردار است گفته بود: فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم بدون در نظر گرفتن نامزد پیروز در روز 14 ژوئن و بدون ترس از دشمنان ادامه خواهد یافت. این فرد محافظه‌کار از سال 2007 رئیس سرسخت مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ گروه 1+5 (چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آلمان) بر سر مساله هسته‌ای و مشاور مخصوص رهبر ایران در این پرونده است.

علی‌اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران نیز اطمینان داد که ایران می‌تواند این مساله را حل کند بدون این‌که لازم باشد از تکنولوژی هسته‌ای صرف‌نظر کند.» او که اکنون مشاور رهبری در امور بین‌المللی است تاکید کرد: «مقام معظم رهبری گفته‌اند که این فن‌آوری را حفظ کنیم و کسی که انتخاب می‌شود نیز باید همین سیاست را ادامه دهد.

از نظر حسن روحانی، محافظه‌کار میانه‌رو و مذاکره‌کننده قبلی پرونده هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب ایران، غنی‌سازی حقی مشروع و تحریم‌ها غیرقانونی است.

لوپاریزین از سوی دیگر مدعی است، رقیبان آقای جلیلی، سازش‌ناپذیری و سخت‌گیری او را محکوم می‌کنند. آقای ولایتی که سابقه طولانی در دیپلماسی دارد (بین سال‌های 1981 تا 1997) انتقاد خود را چنین اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان باید زبان بین‌المللی را بشناسند تا طرف مقابل آن‌ها را بفهمد.

محسن رضایی، نامزد محافظه‌کار با دعوت به «تغییر جهت‌گیری» گفت: تا به حال مذاکره‌ها به تشدید تحریم‌ها منجر شده است.

محمدباقر قالیباف، نامزد محافظه‌کار دیگر، اطمینان داد که در صورت پیروزی در انتخابات «دولت بعدی با روشی سازنده بر اساس منافع ملی و ارزش‌های انقلابی این مسیر را ادامه خواهد داد.

از نظر علی‌رضا نادر، محقق مرکز تحقیقاتی آمریکایی رند، اگر یکی از آن‌ها رئیس‌جمهور بعدی ایران شود، نباید منتظر تغییر بزرگی باشیم... .
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.