سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادامه رسوایی های کاخ سفید؛

ناتوانی در برابر حملات سایبری و افشای جزئیات برنامه جاسوسی جدید در دولت اوباما

در ادامه رسوایی های دولت اوباما ، انتشار اطلاعات محرمانه درباره ناتوانی های گسترده سایبری آمریکا بار دیگر این رسوایی ها را در اذهان عمومی زنده کرده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری ساوت پرس ؛ رسوایی های دولت اوباما طی چهار سال اول ریاست جمهوری وی انتقادات فراوانی را علیه وی و وزرایش ایجاد نمود . 

حادثه بنغازی و کشته شدن سفیر آمریکا در این حادثه یکی از رسوایی هایی است که در دوره اول ریاست جمهوری اوباما رخ داد. این حادثه که با انتقادات گسترده داخلی و خارجی علیه وی همراه بود نشان داد که هزینه کردن بودجه های کلانی که اوباما آنها را مخصوص تامین امنیت آمریکا در جهان مطرح می کند ، کارایی ندارد . 

یکی از موضوعاتی که اخیرا به مشکلی اساسی در دولت ایالات متحده تبدیل شده ، مسئله ناتوانی دولت برای مقابله با حملات سایبری علیه سایتها و تاسیسات کشور است . این معضل تا جایی پیش رفته است که سنای آمریکا آنرا هم ردیف مسئله امنیت  ملی دانسته و از اوباما خواسته آن را هر چه سریعتر حل و فصل کند .

در هشدار سنا به کاخ سفید به افزایش توان سایبری چین اشاره شده و آمده است : این کشور طی سالهای اخیر توانسته برنامه های سایبری و هک کردن سایتهای مورد نظر خودرا با موفقیت به انجام برساند . این موفقیت ها در حالی است که چین یکی از مخالفان سیاسی دولت آمریکا محسوب شده و پیشرفت های آن نمی تواند به سود ایالات متحده باشد . 

اخیرا هکرهایی که دولت آمریکا آنها را منتسب به دولت چین کرده است ، توانستند با حمله به کامپیوترهای بخش نظامی و دفاعی آمریکا صدماتی جدی به برنامه های نرم افزاری این کامپیوترها و تحمیل میلیاردها دلار خسارت مالی ایجاد کنند . 

در ادامه این گزارش آمده است : گرچه ایالات متحده در بعد نظامی و از طریق تجاوز به خاک کشورهای دیگری مانند عراق ، افغانستان ولیبی توانسته قدرت نمایی کند و در این راه هزینه های هنگفتی را متحمل شده ، اما در زمینه تواندمندیهای سایبری و دفاع در حموزه فضای مجازی از بسیاری از کشورها شکست خورده است . این شکست موجب شده واشنگتن دست کمک بسوی هم پیمانان خود در سراسر دنیا دراز کرده و از آنان بخواهد مانع حمله و افزایش خسارات مالی ناشی از حملات سایبری به این دولت شوند . 

رسوایی دیگری که در دولت اوباما رخ داده و هم اکنون بخشهایی از جزئیات آن توسط روزنامه های افشاگر یا کارکنان سابق دولت آمریکا منتشر شده ، خبر جاسوسی سازمان امنیت ملی از شهروندان از طریق شنود مکالمات تلفنی و کنترل فعالیت های اینترنتی مردم عادی است .

بر اساس گزارش نشریه " فناوری آمریکا" از آوریل 2012 دو شرکت بزرگ اسرائیلی مسئولیت جاسوسی از شهروندان آمریکایی را برای سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی این کشور بر عهده گرفته اند . یکی از این شرکت ها بطور اختصاصی مسئول شنود و ضبط مکالمات شهروندان آمریکایی در خطوط اصلی تلفنی این کشور می باشد . شرکت دیگر نیز تهیه نرم افزارها و  سخت افزارهای پیشرفته جاسوسی برای شناسایی کاربران اینترنت و بخصوص شبکه های اجتماعی و کنترل فعالیت های روزانه آنان را بر عهده دارد .


بر اساس گزارش روزنامه "گاردین" سرویس های اطلاعاتی انگلیس نیز از طریق نرم افزار آمریکایی " پریزم" (PRISM) اطلاعات مورد نظر خود را بطور محرمانه از بزرگترین شرکت های کامپیوتری دنیا تهیه و جمع آوری می کنند . این روزنامه در ادامه گزارش خود می نویسد : طبق اسناد فوق محرمانه ای که بدست این روزنامه رسیده است ، سازمان اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس از سال 2010 از نرم افزار "پریزم" برای اقدامات جاسوسی استفاده میکرده و تاکنون بیش از 197 گزارش اطلاعاتی از این طریق تهیه شده است . 

"گاردین" در ادامه با انتقاد از مقامات آمریکایی تصریح کرد : جزئیات دقیق استفاده سرویس های اطلاعاتی انگلیسی از نرم افزار جاسوسی آمریکایی در سندی 41 صفحه ای قابل ارائه به مقامات و تحلیلگران سازمان امنیت ملی آمریکاست . همچنین این اسناد نشان میدهد که علاوه بر FBI ، NSA نیز با استفاده از این نرم افزار کنترل کاملی بر فعالیت کاربران در غول های اینترنتی نظیر گوگل ، فیس بوک ، مایکروسافت ، اپل و یاهو دارند .

در انتهای این گزارش آمده است : دولت آمریکا باید بخشی از هزینه های جنگ افروزی و دخالت در امور دیگر کشورها را به تقویت بخش سایبری دولت خود اختصاص دهد چرا که با سیاست های خصمانه این کشور در سایر کشورها احتمال حملات سایبری علیه تاسیسات دولتی آن بسیار بیشتر شده است . 
برچسب ها: اوباما ، دولت ، رسوایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.