سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

4 عامل موثر در برقراري و استمرار روابط خوشایند با دیگران

راي اينكه بتوانيم بستر مناسبي براي برقراري ارتباط و حفظ و استمرار يك رابطه پايدار و موثر با ديگران بالاخص با اعضاي خانواده و نزديكان و آشنايان پديد آوريم، ناگزير مي بايست به عوامل موثر در برقراري، حفظ و تقويت روابط انساني و ارتباطات اجتماعي توجه خاص مبذول داشته باشيم.


تاثیر گذاشتن بر رفتار دیگران مستلزم برقراري ارتباط با آنها و متاثر كردن حوزه شناختي، عواطف و احساسات آنان است و تاثيرپذيري كودكان و نوجوانان در برقراري ارتباط متقابل و خوشايند بیشتر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  براي اينكه بتوانيم بستر مناسبي براي برقراري ارتباط و حفظ و استمرار يك رابطه پايدار و موثر با ديگران بالاخص با اعضاي خانواده و نزديكان و آشنايان پديد آوريم، ناگزير مي بايست به عوامل موثر در برقراري، حفظ و تقويت روابط انساني و ارتباطات اجتماعي توجه خاص مبذول داشته باشيم.

با عنايت به اينكه در هر ارتباط و رابطه اي با ديگران آگاهانه و ناخودآگاه به طور مستقيم و غير مستقيم، خواسته و ناخواسته پيامي را با كلام و يا رفتار انتقال داده شده و گوشه هايي از باورها و ارزش هاي حاكم به انديشه ها در تعامل قرار مي گيرند مي بايست در برقراري رابطه با ديگران و تامين نياز ارتباطي مخاطبان ضمن آشنايي با ويژگي ها و نيازهاي حاكم بر نفسانيت انسانها خود را به موثرترين شيوه ها و روش هاي روان شناختي ارتباط مسلح نماييم. چراكه هر نوع تقويت، تغيير، كنترل و هدايت رفتار موثر در كوچكترها و بزرگترها مستلزم برقراري ارتباط با آنها و متاثر كردن حوزه شناختي و عواطف و احساسات آنان است. بديهي است در اين رهگذر تاثيرپذيري كودكان و نوجوانان در نتيجه برقراري ارتباط متقابل و خوشايند، فراگير و دوست داشتني با الگوهاي محبوب و مطلوب فوق العاده قابل ملاحظه است.

در هر حال برخي از عوامل موثر در برقراري ارتباط و حفظ و استمرار يك رابطه مطلوب و خوشايند با ديگران به خصوص اعضاي خانواده از اين قرار هستند:
- ويژگي هاي شخصيتي و نيازهاي رواني و اجتماعي معاشران و مخاطبان؛ توجه به ويژگي هاي و نيازهاي عاطفي و رواني همه معاشران و مخاطبان به ويژه اعضاي خانواده، نزديكان، بزرگترها و كوچكترها، كودكان و نوجوانان از مهمترين مباني روان شناختي اجتماعي و اولين گام در روان شناسي ارتباط است. در برقراري و حفظ يك ارتباط قوي، پايدار و سازنده و پويا با شناخت ويژگي هاي زيستي، ذهني، عاطفي و اجتماعي، تمايلات، علايق و انگيزه ها، بازخوردها و نگرش ها، نيازهاي رواني معاشران و مخاطبان از نزديكان و وابستگان، كودكان و نوجوانان و نظام ارزشي حاكم به انديشه و افكار ايشان، اساسي ترين عامل در جهت رسيدن به اهداف برقراري ارتباط است.

- موضوع و يا محتواي پيام مورد نظر در فرآيند ارتباط؛  فرآيند ارتباط انسان با ديگران و رابطه اوليا با فرزندان و مربيان و متربيان به طورمستقيم و غير مستقيم به صورت كلامي و غير كلامي، آگاهانه و ناخودآگاه متضمن انتقال يك پيام است. اين پيام مي تواند درزمينه هاي گوناگون از جله در قلمرو رشد عواطف و احساسات در حوزه شناختي و ذهني، در عرصه تفهيم ارزش ها و معيارهاي اخلاقي و اجتماعي و يا متبلور كردن رفتارهاي مذهبي و مهارت هاي اجتماعي مطرح باشد.در هر حال مي بايست توجه داشت كه محتواي پيام بايسته است متناسب با هوش، سن، رشد عقلاني، رغبتها و تمايلات، انگيزه ها و نيازهاي ذهني و رواني مخاطبان و معاشران به ويژه خردسالان و نوجوانان و جوانان باشدو مورد توجه آنها قرار گيرد.

- شرايط و موقعيت برقراري ارتباط؛ انتخاب شرايط و موقعيت مناسب براي برقراري ارتباط آرام سالم و سازنده بسيار مهم است. براي برقراري يك ارتباط موثر و پويا با نوجوانان و جوانان مستلزم آن است كه ايشان از آرامش خاطر و آسودگي خيال برخوردار باشند. واضح است كه بهترين و مناسب ترين زمان براي برقراري يك ارتباط متقابل و خوشايند با نوجوانان در جهت دستيابي به اهداف اخلاقي و تربيتي، اصلاح رفتار و ايجاد انگيزه تلاش و تفكر متعالي و خلاق اوقات فراغت است. اوقاتي كه نوجوان تكليف موظفي را به عهده ندارد و به دور از فشارهاي ذهني و خستگي جسمي، با ميل و رغبت آگاهانه و آزادانه آمادگي رواني لازم را براي برقراري يك ارتباط سالم و گفت وشنودي صميمانه دارد. بنابراين انتخاب زمان، مكان و موقعيت مناسب در برقراري ارتباط و انتقال پيام مورد نظر بسيار حايز اهميت است.

- روش برقراري ارتباط و انتقال پيام؛ اتخاذ روش مناسب و موثر در بر قراري ارتباط و حفظ رابطه هاي زيبا و خوشايند با ديگران از اصلي ترين عوامل برقراري و استمرار يك ارتباط پويا و سازنده است. هر قدر روش ارتباطي ما از گيرايي و جذابيت بيشتر برخوردار باشد، زودتر و سهل تر مي توانيم به اهداف ارتباطي خود فايق آييم. به عبارت ديگر موثرترين روش ارتباطي و انتقال پيام روشي است كه در آن به طور غير مستقيم حوزه شناختي و احساسي مخاطب به صورت جدي متاثر شود و باور و بينش تازه اي در وي بارور گردد، كه نتيجه اين امر نيز بالطبع تبلور رفتار مطلوب خواهد بود.
مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.