سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ حکمتهای شگفت از خواب یوسف(ع)

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه 4-6 سوره یوسف
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ ﴿۴﴾قَالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﴿۵﴾وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۶﴾

[یاد کن] زمانی را که یوسف به پدرش گفت ای پدر من [در خواب] یازده ستاره را با خورشید و ماه دیدم دیدم [آنها] برای من سجده می‌کنند (۴)[یعقوب] گفت ای پسرک من خوابت را برای برادرانت حکایت مکن که برای تو نیرنگی می‌اندیشند زیرا شیطان برای آدمی دشمنی آشکار است (۵) و این چنین پروردگارت تو را برمی‌گزیند و از تعبیر خواب‌ها به تو می‌آموزد و نعمتش را بر تو و بر خاندان یعقوب تمام می‌کند همان گونه که قبلا بر پدران تو ابراهیم و اسحاق تمام کرد در حقیقت پروردگار تو دانای حکیم است (۶)

کمتر سوره ای در قرآن هست که به قدر سوره یوسف مورد اشاره و بهره گیری معنوی و عرفانی و رمزی قرار گرفته باشد و این رمزها لحظه به لحظه متغیر و متفاوت است.

هرجایی یوسف به معنایی دیگر ممکن است به کار گرفته شود و هر واقعه ای در این سوره چون این معدنی است که عارفان سنگ های قیمتی گوناگون از آن استخراج کرده‌اند.

   دید یوسف آفتاب و اختران       پیش او سجده کنان چون چاکران
  اعتمادش بود بر خواب درست       در چَه و زندان جز آن را می نجست
چون درافکندند یوسف را به چاه      بانگ آمد سمع او را از اله               
که تو روزی شه شوی ای پهلوان       تا بمالی آن جفا در رویشان               
هر جفا که بعد از آنش می‌رسید       او بدان قوت به شادی می‌کشید    
همچنان که ذوق آن بانگ الست      در دل هر مو منی تا حشر هست  
مثنوی
مولانا در یکی از داستان‌های مربوط به داود نبی در دفتر سوم مثنوی لطایف بدیع و حکمت های شگفتی از این خواب یوسف بدر آورده است.



از جمله اینکه یوسف وقتی این خواب را دید دیگر تا رسیدن به مقام پادشاهی از هر تشویش و نگرانی برکنار بود چون پایان کار را به وی نشان داده بودند؛ بنابراین حتی در قعر چاه دل تنگی و غصه ای نداشت و در زندان همچنین.

بعد مولانا خواب را تعمیم می‌دهد و می‌گوید همه ما انسان‌ها در خواب الست دیده‌ایم که بر ما چه خواهد گذشت، اگر حضرت حق را به پروردگاری برگزینیم؛

بنابراین اگر در تبعیدگاه این عالم سختی‌ها و مشکلات پیش آید همه به دل خوشی آن خواب بر ما سهل و آسان می‌گردد:

هر که خوابی دید در روز الست       مست گردد در ره طاعات مست

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.