سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقررات جدید گمرکی و بلاتکلیفی کاغذهای وارداتی

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران ضمن اظهار گلایه از شرایط جدید مقررات گمرکی از بلاتکلیفی دو محموله کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی وارداتی این تعاونی در گمرک بندرعباس خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران، با انتقاد از مقررات اخیر گمرکی وضع شده در مورد ترخیص کالاهای وارداتی از جمله کاغذ و مقوا، گفت: مقررات جدید اعلام شده به گمرکات فاقد کارشناسی دقیق و عملی بوده و به همین جهت از اواخر فروردین سال جاری واردکنندگان من جمله شرکت تعاونی چاپخانه‌داران نتوانسته‌اند کالاهای خود را با سهولت از گمرکات ترخیص کنند.
 
وی افزود: سابقا ظرف کمتر از یک هفته کالاها از گمرکات به سمت انبارهای مقصد بار می‌شد، اما اکنون با وجود کمبود و گرانی، کالاهایی مانند کاغذ و مقوا در انبار معطل و بلاتکلیف مانده و تعاونی نتوانسته نسبت به توزیع آنها و تاثیر و تعدیل در قیمت‌های بازار اقدام کند.
 
مظاهری از مسئولین ذیربط خواست با نگاهی همه جانبه و کارشناسانه در مقررات جدید تجدید نظر به عمل آورند تا از پیچیدگی‌ها و صف و تراکم کالا در گمرکات که مسلماً مفاسد اداری به همراه خواهد داشت، حتی‌الامکان پرهیز شود.
 
به گفته وی، شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در روزهای پایانی سال ۹۱ برای واردات دو محموله کاغذ و مقوا یکی کاغذ گلاسه و دیگری مقوای پشت طوسی، ثبت سفارش کرده که این محموله‌ها از اوایل امسال در گمرک بندرعباس منتظر صدور برگه ترخیص هستند. این مسئله تنها به دلیل و اجازه بخشنامه جدید گمرک است که از تاریخ ۲۶ فروردین امسال به گمرکات کشور ابلاغ شده است.
 
محموله‌های یادشده کاغذ و مقوا از کره جنوبی خریداری شده و به گفته مسئولان شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در صورت ترخیص از گمرک و عرضه میان اعضای این شرکت تعاونی، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی در بازار خواهد گذاشت. چندی پیش یک محموله مقوای پشت طوسی شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران میان اعضا توزیع شد که موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت آن در بازار شد
 
پیشتر عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک ایران، مسئله عدم صدور مجوز ترخیص برخی محموله‌های کاغذ گلاسه را در گمرک شهید رجایی (بندعباس) رد نکرد و گفت: با توجه به اینکه بندر شهید رجایی، منطقه ویژه است و لذا طبق قانون از شمول قوانین گمرک ایران خارج است، تا زمانی که کالا به گمرک، اظهار نشود، گمرک نه می‌تواند درباره آن کاری بکند و نه می‌تواند اطلاعی از کم و کیف آن بدهد.
 
او همچنین تاکید کرده بود که: طبق قانون مناطق ویژه اقتصادی، این مناطق خارج از قلمرو گمرکی کشور است و اگر کالایی بخواهد وارد کشور شود، باید به گمرک اظهار شده باشد. کالایی که وارد منطقه ویژه اقتصادی شده باشد، الزاماً به معنی این نیست که باید وارد کشور شود ممکن است در آنجا ری - اکسپورت (re-export) شود برای یک کشور دیگر.
 
این در حالی است که بسیاری از فروشندگان کاغذ گلاسه، تقاضا برای این محصول را همانند گذشته، طبیعی می‌دانند اما از کمبود این نوع کاغذ و نیز افزایش یکباره آن در دو ماه اخیر گلایه‌مند‌ند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین موارد کاربرد کاغذ گلاسه، در چاپ محصولات تبلیغاتی مانند کارت ویزیت و بروشور است، محموله‌های مورد اشاره کاغذ گلاسه که از قرار است قبل از شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ترخیص شوند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گمرک ، کاغذ ، کالا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.