سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئولیت‌پذیری از سنین خردسالی شکل می‌گیرد

به گفته ی یک روانشناس والدین با سهیم کردن فرزندانشان‌ در امور و مسئولیت‌پذیری، شرکت در اداره زندگی خانوادگی و نوعی احساس خود کار‌آمدی مراقبت از خودشان کمک می‌کنند.

نغمی‌ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: والدین با رفتارهای صحیح خود با آموزش اعتمادبه‌نفس کودکان در سنین يک تا 3 سالگی و مشارکت دادن آنها در کارها تاثیر بسزایی دارند.
وی با اشاره به عدم اعتمادبه‌نفس تحت عنوان مهمترین علل مشارکت‌ناپذیری کودکان افزود: مهمترین علل عدم مشارکت کودکان در کارها عدم اعتمادبه‌نفس آنها و آموزش‌های غلط خانواده است که در اثر لطف یا دوست داشتن های زیاد و اشتباه مانع اتکا کودک به خودش که با مرور زمان به عدم پذیرش مسئولیت منجر می شود.
وی با اشاره به عدم مسئولیت به عنوان مهمترین آسیب مشارکت ناپذیری کودکان اظهار داشت: مشارکت ناپذیری کودکان را به عدم مسئولیت‌پذیری آنها در سنین جوانی و در نهایت بزرگسال و مسئولیت‌های اصلی در زندگی می‌انجامد و فرد در سنین بالا ناامیدانه‌ از انجام مسئولیت‌های زندگیش به فردی منزوی تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به رفتار صحیح والدین در سنین خردسالی به عنوان مهمترین روش برای مشارکت پذیری کودکان افزود: برخورد صحیح والدین در رفتارها و کارهای جزئی کودک از جمله راه‌رفتن، دویدن، زمین‌خوردن، بازی کردن و محول کردن کارهای بسیار ساده خانه به کودکان موجب امیدواری و مفید بودن و اعتماد‌به‌نفس و در نهایت افزایش مسئولیت‌پذیری کارهای بزرگ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کودک را با تشویق انجام کارهایش به روش‌های مختلف یا سخنان محبت‌آمیز او را در بالا بردن احساس مسئولیت کمک کنیم./ز
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.