سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از رحلت امام خمینی (ره) تا انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب

ارتحال جانسوز حضرت «امام خمینی (ره)»، انتخاب آیت‌اللّه «سید علی خامنه‌ای» به رهبری انقلاب، فتح قلعهٔ خیبر به دست توانای «حضرت علی»(ع)، وقوع حادثه کشتار دانشجویان چینی در میدان «تیان آن من» پکن و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 24 رجب 1434 هجری و 4 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ارتحال جانسوز حضرت «امام خمینی (ره)» بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی ایران (1368 ش)
حضرت امام خمینی (ره) در زادروز حضرت زهرا (س) در 20 جمادی‌الثانی 1320 ق برابر با اول مهر 1281 ش در خمین به دنیا آمدند. پس از ارتحال آیت‌اللَّه بروجردی، زندگی سیاسی امام، وارد مرحله جدیدی شده و حوادث آینده، ایشان را به دشمن شماره یک رژیم پهلوی تبدیل کرد. سخنرانی‌های پرشور و افشاگری‌های کوبنده ایشان، رژیم را رسوا می‌نمود تا این که در اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون، سخنرانی شدیداللحنی علیه رژیم ایراد فرمود و چند روز بعد از آن در آبان 1343 به ترکیه و سپس عراق تبعید شدند. این تبعید بیش از 14 سال به طول انجامید. امام که از خارج از کشور حوادث ایران را تعقیب می‌نمودند و انقلاب را هدایت می‌کردند، بر اثر پایداری مردم، سرانجام در 12 بهمن سال 57 وارد ایران شده و پس از چند روز، به رهبری ایشان، نظام شاهنشاهی ساقط شد.

حوادث سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا رحلت معظم له، فصل پرشوری در تاریخ حماسی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد. سرانجام رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، پس از سال‌ها مبارزه در راه حق و متجلی ساختن اسلام حقیقی در میان جوامع اسلامی و بشری و ستیز دائم با کفر و استکبار جهانی، در شامگاه روز سیزدهم خرداد سال 1368 شبه ملکوت اعلی پیوست و جهان اسلام در ماتم بزرگ‌ترین، شجاع‌ترین و آگاه‌ترین مرجع و رهبر اسلامی، به سوگ نشست. خبر رحلت این قائد عظیم‌الشأن در بامداد روز 14 خردادماه 1368 اعلام شد و قلب مالامال از عشق مردم به آن حضرت را به ماتمی جانکاه فرو برد.

مرگ «شیخ خزعل» فرمانروای خوزستان در زمان رضاخان پهلوی (1315 ش)
شیخ خزعل خان ملقب به مُعِزُّ السَّلطَنه و سردار اقدس در حدود سال 1240 شبه دنیا آمد. وی در 1280 شبه جای برادرش که گویا به دست او از بین رفته بود، از طرف مظفر الدین شاه به حکمرانی خرمشهر (مُحَمَّرِه) و نواحی اطراف تعیین گردید. وی بر خلاف برادرش، مردی باهوش و سیاستمدار بود و با ازدواج‌های متعددِ مصلحتی، توانست به صاحبان قدرت و مقامات درجه اول کشور در دربار نزدیک شود. شیخ خزعل، کم کم نفوذ فراوانی در منطقه خوزستان به دست آورد و مدت‌ها، فرمانروایی آن جا را به عهده داشت. در نهایت او و خاندان و سران قبیله او را به تهران فرستادند تا این که شیخ خزعل در چهاردهم خرداد 1315 ش در حدود 75 سالگی توسط عده‌ای ناشناس که ظاهراً از مأموران امنیتی بودند خفه شد و درگذشت. شیخ خزعل مردی فوق‌العاده عیاش و خوش گذران بود و تعداد همسرانش در حرمسرا از یک صد نفر تجاوز می‌کرد. او در مکر و حیله نظیر نداشت و در جاه‌طلبی از هیچ کاری فروگذار نمی‌کرد.

ارتحال آیت‌اللَّه «سید جعفر شاهرودی» عالم و فقیه جلیل (1352 ش)
آیت‌اللَّه سید جعفر شاهرودی در سال 1294 ش (1333 ق) در خاندان فضل و دانش به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات، برای ادامه تحصیل راهی مشهد و قم شد و از محضر حضرات آیات میرزا جواد ملکی تبریزی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر استادان بهره جست. ایشان همچنین در نجف در درس آیات عظام: میرزای نائینی، آقا ضیاءالدین عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی استفاده نمود و به مقام اجتهاد رسید. وی در سال 1324 شبه ایران بازگشت و ابتدا در شهر ری و سپس در تهران رحل اقامت افکند و به اقامه جماعت و خدمات دینی و نشر معارف اسلامی پرداخت. این عالم سترگ سرانجام در چهاردهم خرداد 1352 ش برابر با دوم جمادی‌الاول 1393 قدر 58 سالگی دعوت حق را اجابت کرد و جنازه‌اش را با تجلیل به قم حمل کرده و در قبرستان شیخان مدفون گردید. آیت‌اللَّه سید جعفر شاهرودی از جمله عالمانی بود که به زیور علم و حلم آراسته و دارای معنویت و صفای قلب و تزکیه نفس و بر کنار از هواهای نفسانی بود.

بمباران روستاهای مرزی ایران توسط جنگنده‌های رژیم بعث عراق (1358 ش)
روابط ایران و عراق که از سال 1975 م (1354 ش) بر اساس مفاد قرارداد الجزایر متکی بود. پس از برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اصل وفای به عهد ادامه یافت و دولت انقلابی ایران، مفاد آن را دقیقاً رعایت کرد؛ اما علی‌رغم این پایبندی ایران، رژیم بعث عراق در چهاردهم خرداد 1358، روستاهای مرزی ایران را توسط جنگنده‌های خود بمباران نمود. دولت ایران برای نشان دادن حُسن نیت خود، بدون اقدام متقابل و به منظور کاهش تشنج، استاندار آذربایجان غربی را جهت مذاکره با استاندار سلیمانیه به عراق اعزام کرد؛ اما عراق در هفته‌های آینده نیز به این اعمال ادامه داد تا این که جنگ خونین هشت ساله را در 31 شهریور 1359 به ایران تحمیل نمود.

انتخاب آیت‌اللّه «سید علی خامنه‌ای» به رهبری انقلاب اسلامی توسط مجلس خبرگان (1368 ش)
پس از ارتحال جا نسوز رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، خبرگان ملت، طی اجلاس ویژه‌ای، تصمیم تاریخی و تعیین کننده خود را درباره جانشینی حضرت امام و انتخاب رهبر جدید اتخاذ کردند و حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای را به این سمت خطیر برگزیدند. بینش روشن درباره اسلام و علوم اسلامی، قدرت استنباط در فقه و حقوق اسلامی، آگاهی و شناخت وسیع در مورد مسائل زمان و مقتضیات عصر حاضر و نیز شجاعت، تدبیر و مدیریت قوی در حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، موجب این انتخاب مجلس خبرگان بود.

ایشان از مبارزان نخستین انقلاب از سال 42 و عضو شورای انقلاب بوده و پس از پیروزی نهضت در شورای عالی دفاع، حزب جمهوری اسلامی، امامت جمعه تهران، نمایندگی مجلس خبرگان و ریاست جمهوری و... مسؤولیت داشتند. با اعلام خبر رهبری معظم له، دل‌های مسلمانان شاد و دشمنان اسلام و انقلاب مأیوس شدند.

وفات فقیه بزرگوار و مجتهد عالی‌قدر آیت‌اللّه شیخ «محمدباقر کمره ای»(1374 ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمدباقر کمره ای خمینی در سال 1281 ش در کم ره خمین متولد گردید. وی پس از خواندن مقدمات نزد پدر، راهی اراک شد و پس از تا سیس حوزه علمیه قم وارد این شهر گردید. ایشان از پرورش یافتگان حوزه درس آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی در قم و سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نایی نی، شیخ محمد حسین غر وی اصفهانی، سید علی شهرستانی، شیخ مهدی خالصی و آقا ضیاء عراقی در نجف بود و پس از سالیانی، از استادان خود اجازه اجتهاد و روایت گرفت.
 آیت‌اللَّه محمدباقر کمرهای علاوه بر تدریس و تألیف و ترجمه، به راهنمایی مردم پرداخته و در زندگی، بسیار زاهد و قانع بود و به نوافل یومیه، تهجد و زنده داری، رعایت مستحبات و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا جدیت می‌نمود و دو بار پیاده به زیارت خانه خدا شتافت. از ایشان بیش از پنجاه کتاب ارزشمند برجای مانده است که: ترجمه جلد چهاردهم بحارالانوار در ده جلد، تقریرات فقه و اصول استادان خود، الدین فی طَورِ الاجتماع، مروارید حکمت، حکمت قرآن و... از آن جمله‌اند. سال‌های پایانی عمر آیت‌اللَّه کمرهای در شهر ری گذشت تا سرانجام این عالم فرزانه در چهاردهم خرداد 1374 ش برابر با 5 محرم‌الحرام 1416 قدر 93 سالگی بدرود حیات گفت و در صحن مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد.

وفات دانشمند کبیر «ابونصر فارابی» معروف به «معلم ثانی» (339 ق)
محمد بن طرخان، حکیم و فیلسوف شهیر، معروف به ابونصر فارابی، در سال 260 قدر روستایی نزدیک فاراب در خراسان قدیم به دنیا آمد. فارابی از بزرگ‌ترین دانشمندان اسلامی قرن چهارم هجری بوده و به معلم ثانی، استاد الفلاسفه و مَلِکُ الحُکَما خوانده می‌شود. وی پس از تحصیل مقدمات در فاراب، به بغداد رفته و زبان عربی، ریاضیات و فنون حکمت را آموخت. فارابی با هوش سرشاری که داشت، در تحصیل، دقتِ بسیار می‌ورزید و با وجود عدم بضاعت مالی، به سرعت در علوم پیشرفت کرد. وی همچنین در طب، منطق، موسیقی و زبانشناسی استاد کامل بود. فارابی در اثر تسلط بر زبان‌های متعدد، کتب یونان قدیم را به عربی ترجمه کرد. آراءُ اهلِ المدینةِ الفاضِله، اِحصاءُالعلوم، القیاس و ده‌ها اثر دیگر از تالیفات اوست. وی در 79 سالگی در دمشق وفات یافت و در آن شهر به خاک سپرده شد.

رحلت علامهٔ شهیر و دانشمند کم نظیر «سید محمدمهدی بحرالعلوم» (1212 ق)
سیّد محمدمهدی فرزند سید مرتضی طباطبایی بروجردی از نسل امام حسن مجتبی (ع) در سال 1155 قدر کربلا به دنیا آمد. پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح، به درس خارج پدرش راه یافت و پس از پنج سال و در حالی که جوانی بیش نبود به اجتهاد رسید. وی همچنین از اساتید نجف و کربلا همچون وحید بهبهانی، شیخ یوسف بحرانی، میرزا ابوالقاسم مدرس و... بهره جست و سرآمد روزگار گردید. سیّد بحرالعلوم هفت سال در مشهد و دو سال در حجاز اقامت گزید و در آن جا منشأ خدمات ارزنده‌ای گردید و حتی باعث شیعه شدن امام جمعهٔ مکه در سن هشتاد سالگی شد. در محضر این عالم بزرگوار، عالمانِ فراوانی پرورش یافتند که شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملااحمد نراقی، محمدباقر شفتی، سید محمدجواد عاملی و... از آن جمله می‌باشند. همچنین الفوائدُ الرّجالیه، اُرجوزَةُ فی الا مامه، لُؤلُؤالبحرین و... از جمله کتب ارزشمند این فقیه بزرگ می‌باشند. سیدبحرالعلوم که به علت بیماری در منزل به مطالعه و تا لیف می‌پرداخت، سرانجام در 24 رجب (24 ذی‌حجه) سال 1212 قدر 57 سالگی از دنیا رفت و در کنار مرقد شیخ طوسی در نجف اشرف مدفون شد.

فتح قلعهٔ خیبر به دست توانای «حضرت علی»(ع)(7 ق)
خیبَر، سرزمین حاصلخیزی در 32 فرسخی شمال مدینه، دارای هفت قلعه و بالغ بر بیست هزار سَکنهٔ یهودی بود. یهودیان خیبر، همچون پایگاه دشمن در نقطه‌ای حساس در حکومت اسلامی، بر ضد اسلام عمل می‌کردند. یهودیان فرصت‌طلب، علی‌رغم پیمانی که با مسلمانان داشتند، خیبر را کانون مبارزه با اسلام قرار داده و تا می‌توانستند، مشرکان را بر ضد اسلام می‌شوراندند و کمک می‌کردند. پیامبر اسلام (ص) تصمیم گرفت این آخرین کانون ضد اسلامی دشمن در مدینه را نیز نابود کند و ریشهٔ فتنه را درآوَرَد. پیامبر اکرم (ص) با هزار و ششصد نفر، با روش غافلگیرانه، خود را به قلعه‌های خیبَر رساندند.

یهودیان به قلعه‌های خود پناه برده و قلعه‌ها را به روی خود بستند. مسلمانان قلعه‌ها را یکی پس از دیگری گشودند ولی فتح دو قلعهٔ آخر ده روز به طول انجامید. حضرت رسول اکرم (ص) پس از این که عده‌ای از اطرافیانش موفق به فتح آن دو قلعه نشدند، فرمود: فردا پرچم جنگ را به مردی می‌دهم که جنگجویی است که فرار نمی‌کند، خدا و رسول خدا (ص) را دوست دارد، خدا و رسولش نیز او را دوست دارند و خدای تعالی خیبر را به دست او فتح می‌کند. فردا حضرت علی (ع) حاضر گشت و حضرت رسول (ص) پرچم را به دست او سپرد. حضرت علی (ع) به سوی خیبر شتافت و پس از آن که پهلوانان یهود را به هلاکت رساند قلعهٔ خیبر را به دست مبارک خویش فتح کرد.

درگذشت «عمر بن عبدالعزیز»، خلیفهٔ اموی (101 ق)
عمر بن عبدالعزیز را نیکوکار بنی‌امیه می‌دانند. وی چون به خلافت رسید، سنت زشتی را که معاویه در دشنام و لعن علی (ع) رایج کرده بود، پس از 60 سال منسوخ کرد. عمر بن عبدالعزیز لشکریان اسلام را از چپاول ممالک اطراف بازداشت و باغ فدک را به اولاد علی (ع) باز گردانید. مرگ او را بر اثر زهر مروانیان گفته‌اند.

مرگ «آلکسی کلود کلرو» ریاضی‌دان شهیر فرانسوی (1765 م)
آلکسی کلود کلرو ریاضی‌دان فرانسوی در 29 ژانویه سال 1713 مدر شهر پاریس به دنیا آمد. وی از کودکی دارای هوش و استعداد فراوان بود به طوری که در ده سالگی ریاضیات می‌خواند و در سیزده سالگی رسالات و مباحثی درباره ریاضی نگاشت. کلر و در شانزده سالگی مقاله‌ای در ریاضیات نوشت که باعث تعجب بسیار ریاضی‌دانان گردید. تا لیف این رساله، آغاز ترقی علمی او بود که باعث شد، وی به عضویت آکادمی علوم فرانسه انتخاب شود. کلر و از آن پس به طور جدی به کارهای علمی روی آورد و تحقیقات مثمر ثمری را به نتیجه رساند وی راهی برای تعیین و تثبیت شکل زمین از راه آزمایش به دست آورد که نیروی گرانش یا جاذبه زمین را در نقاط مختلف با اندازه‌گیری زمانِ نوسان آونگ اندازه‌گیری کرد. کلر و هم‌چنین در باب حرکات ماه نیز تحقیقات جالبی به عمل آورد. وی تاثیرات کشش جاذبه سیاره زهره بر زمین را نیز حساب کرد و آن را با نیروی جاذبه و کشش ماه مقایسه نمود. آن‌گاه از تلفیق این نظر با نتایج تحقیقاتی یکی از دانشمندان هم عصر خود، نخستین رقم نسبتاً صحیح را برای جرم سیاره زهره و ماه را به دست آورد. پیروزی بزرگی که نصیب کلر و شد، محاسبه تاثیر جاذبه سیاره مشتری و زحل بر ستارگان دنباله‌دار بود و پس از محاسبات طولانی، چنین نتیجه گرفت که هر دو سیاره عظیم زحل و مشتری، باعث کندی حرکت ستارگان دنباله‌دار می‌شوند. آل کسی کلود کلر و سرانجام در 4 ژوئن 1765 مدر 52 سالگی درگذشت.

مرگ «پیر لوئیس» شاعر و داستان‌نویس فرانسوی (1925 م)
پیِر لوئیس، ادیب و نویسنده فرانسوی در دهم دسامبر 1870 مدر بلژیک به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه، برای ادامه تحصیل در رشته فلسفه به پاریس رفت و پس از آشنایی با ادبای آن شهر، مجله ادبی لاک ونک را بنیان نهاد. لوئیس از همین زمان نخستین اشعارش را در این مجله منتشر کرد که مورد تحسین قرار گرفت. وی در سال‌های بعد آثار متعدد دیگری به نگارش درآورد که با به نمایش درآمدن برخی از آنها، شهرت فراوانی نصیب لوئیس نمود. پیر لوئیس مدتی نیز به کارهای تحقیق و تفسیر متون پرداخت که بعضی از آنها را منتشر کرد و بعضی را در نامه‌هایی برای دوستان فرستاد. وی در اشعار خود، درخشان‌ترین رنگ و جلای نوشته‌های مکاتب زمان را جمع کرده و توجه به زیبایی و قالب را در درجه اول اهمیت قرار داده است. پیِر لوئیس ده سال آخر عمر را در عُزلت گذراند و سرانجام در چهارم ژوئن 1925 م، در 55 سالگی درگذشت.

تصرف «رُم» پایتخت ایتالیا توسط ارتش متفقین در جریان جنگ جهانی دوم (1944 م)
پس از آنکه بنی تو موسولینی رهبری حزب فاشیست ایتالیا و پس از آن، نخست‌وزیری این کشور را بر عهده گرفت، فرمان روای مطلق‌العنان ایتالیا شد و پادشاه این کشور، در تمام مدت حکومت او، تنها یک نقش تشریفاتی بر عهده داشت. با آغاز جنگ جهانی دوم و اتحاد ایتالیا با آلمان، نیروهای دو کشور در جنگ‌های شمال افریقا در کنار یک دیگر با متفقین جنگیدند. نیروهای متفقین پس از بیرون راندن سربازان آلمان و ایتالیا از شمال افریقا، در تابستان سال 1944 م، به ایتالیا حمله‌ور شدند. مقاومت نیروهای ایتالیایی در برابر متفقین دیری نپایید و شهر رم پایتخت این کشور در چهارم ژوئن 1944 م به تصرف متفقین درآمد. در این حال، فرماندهان نظامی ایتالیا که شکست خود را در جنگ حتمی می‌دانستند، پادشاه ایتالیا را به برکناری و بازداشت موسولینی تشویق کردند. با برکناری موسولینی از قدرت، ایتالیا از اتحاد با آلمان دست برداشت و همراه با متفقین به جنگ آلمان شتافت. این مسئله، شکست و سقوط حتمی آلمان را به دنبال آورد.

وقوع حادثه کشتار دانشجویان چینی در میدان «تیان آن من» پکن (1989 م)
در سال 1986 م دانشجویان ایالت شانگهای چین، طی راهپیمایی و تظاهرات آرام خود، خواهان آزادی مطبوعات و دگرگونی‌های سیاسی شدند که این تظاهرات، با عکس‌العمل شدید نیروهای امنیتی روبرو شد و سرکوب گردید. در پی این حادثه، هویائو بانگ، دبیر کل حزب کمونیست چین، به اتهام حمایت از تظاهرکنندگان و ترویج عقاید غربی از کار برکنار شد. در آوریل 1989 م هم‌زمان با مرگ هویائوبانگ، هزاران تن از دانشجویان چینی در میدان «تیان آن مَن» که به معنی صلح آسمانی است، گرد آمده و خواستار فضای باز سیاسی، توقف ارتشاء و فساد اداری، آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، دگرگونی در حزب کمونیست و کاهش قدرت این حزب، افزایش قدرت مجلس و انتخابی بودن نمایندگان آن شدند.

به دنبال اجتماع چند روزه دانشجویان، صدها هزار کارگر و شهروند پکنی به پشتیبانی از دانشجویان و خواسته‌های آنان به پا خاستند تا اینکه در روز چهارم ژوئن 1989 م حمله شدید و کوبنده نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان آغاز گردید. در نهایت، با کشته شدن صدها تن و بر جای ماندن هزاران زخمی، تظاهرات سرکوب شد و رهبر شورشیان و مهره‌های اصلی تظاهرات دستگیر و محاکمه شدند.

برخی از رخدادهای امروز
1878: امپراتوری عثمانی جزیره قبرس را به انگلستان اجاره داد، ولی دولت لندن به‌رغم از مهاجران تُرک بودن حدود 20 درصد جمعیت قبرس دیگر عثمانی را به آنجا راه نداد. قبرس از 1960 استقلال یافته ولی دولت لندن هنوز در آنجا پایگاه نظامی دارد.
1919: پیش نویس اصلاحیه شماره 19 قانون اساسی آمریکا مبنی بر دادن حق رای در انتخابات به زنان این فدراسیون در قوه مقننه این کشور تصویب شد و برای بررسی و اظهار نظر به مجالس ایالتی ارسال شد که آن را تایید کردند.
1944: در جریان جنگ جهانی دوم، شهر رُم به دست نیروهای نظامی متفقین افتاد.
1989: در نتیجه انفجار دو قطار مسافربر در شوروی 575 تن کشته و 800 نفر دیگر مجروح شدند. این انفجار به سبب نشت گاز از لوله های مربوط که در مسیر راه آهن قرار داشتند و انفجار این گاز براثر جرقه ناشی از ترمز یکی از قطارها صورت گرفته بود. بیشتر مسافران دو قطار را کودکان تشکیل می‌دادند که آنان را برای استفاده از تعطیلات تابستانی مدارس به کنار دریا می‌بردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.