سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ قدرت تعبیر خواب یوسف

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۳ سوره یوسف

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ

ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحی کردیم بر تو حکایت می‌کنیم و تو قطعا پیش از آن از بی‌خبران بودی

داستان یوسف به راستی حیرت انگیز است از آنکه در وهم نمی‌گنجد که داستانی بدین کوتاهی این همه جواهرات دانایی و نیکویی و زیبایی را چگونه در خود جمع کرده است!

خواب آسمانی یوسف که پایان عمر او را با شکوه و عظمت ستارگان و ماه و خورشید که به او سجه می‌کنند و سفارش پدر که هان ای فرزند نازنین خوابت را با برادران مگوی مبادا که شیطان ایشان را وسوسه کن و مکری بیندیشند.

و خواب زندانیان که یکی روی در نجات و یکی روی در هلاک دارد و هر دو خواب چنانکه یوسف تعبیر کرده است واقع شدن و ماندن یوسف سال‌ها در زندان بدان خاطر که دمی خدا را از یاد برده است.

و خواب شگفت انگیز پادشاه مصر که هفت گاو لاغر هفت گاو فربه را خوردند و عاجز شدن خواب گزاران از تعبیر آن و به ناچار کسی به یاد آوردن که در زندان معبری است.


و یوسف را آزاد کردن و تعبیر یوسف از خواب پادشاه به اینکه هفت سال شمارا فراوانی خواهد بود و به دنبال آن هفت سال قحطی و خشکی پیش خواهد آمد.

و انتخاب یوسف به وزارت خزانه داری مصر و دستور یوسف که باید در سال های فراخی آذوقه جمع کنند تا در سال های سختی در آسایش باشند.

و فشار آوردن قحطی در کنعان بر خاندان یوسف و اهالی آن سرزمین و حرکت کردن برادران با قافله ای به مصر و به حضور یوسف رسیدن و نشناختن و یوسف ایشان را گرامی داشتن.

و بی آنکه عوضی قبول کند آذوقه فراوان به ایشان ارزانی داشتن و تقاضا کردن که در سفر دیگری شما را برادری است او را همراه بیاورید تا کیل بیشتر به شما عطا کنم.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.