سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستگاه قضا در هفته‌اي كه گذشت؛

متهمان فساد سه هزار ميلياردي، كهريزك و مهدي هاشمي در انتظار حكم دادگاه

لزوم تبليغات كانديداها در چهارچوب قانون، ادامه بررسي به پرونده قضات كهريزك، برگزار نشدن دادگاه بانك آريا، همكاري وزراي ايران و سوازيلند، عدم صدور حكم 3 نماينده در پرونده فساد 3 هزار ميلياردي از مهم‌ترين اخبار قضايي اين هفته دستگاه قضا بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران يكي ازمهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضا رسيدگي به جرايم انتخاباتي و شرايط تبليغات كانديداها بود كه كارشناسان حقوقي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهاراتي داشتند.




کانديداها به جاي بازي با سياست‌ برنامه‌هاي خود را ارائه كنند

محمدجعفر نعناكار طي يادداشتي عنوان مردم از کاندیداها انتظار دارند تا به جای بازی با الفاظ و سیاست زدگی به درستی برنامه‌های قانونی خویش را تدوین و تعریف کند.

پس از احراز صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان و اعلام این اسامی به وزارت کشور و معرفی این کاندیداها به مردم، نوبت به معرفی برنامه‌های کاندیداها رسیده است و حال شاهد آن هستیم که برنامه‌های بسیار متنوعی از سوی برخی چهره‌ها معرفی و تبلیغ می شود، اما به راستی وظایف ریاست جمهوری مطابق با قانون اساسی چگونه است و تا چه اندازه تبلیغات کاندیداها می‌تواند با واقعیت منطبق باشد.

هزينه تبليغات صرف رفاه اجتماعي شود/ کانديداها از شعار امسال پيروي کنند

"فاطمه قنبري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،‌ در رابطه با تبليغات رياست جمهوري در چارچوب قانون اظهار داشت: تبلیغات تلاشی سازمان یافته و آگاهانه به منظور ایجاد تغییر در احساسات و نوع نگرش و رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ است .

وي ادامه داد: هر اقدام عمدی و غیر عمدی برای نظارت و تفتیش عقاید مردم نوعی تبلیغ محسوب شده و زمانی می‌توان تبلیغات را محکوم یا مذموم شمرد که از لحاظ اجتماعی زیان بخش باشد .

اين استاد دانشگاه گفت: کانديداها در معرفی خود از اسراف و تبذیر و صرف اموال عمومی خوداری کنند؛ چرا که در حال حاضر، با توجه به بحران‌های اقتصادی حاکم بر جامعه به صلاح ملت است که هزینه صرف آبادانی و رفاه اجتماعی شود.


کانديداها از پخش شب‌نامه عليه يکديدگر خودداري کنند

"حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران با تاکيد بر لزوم رعايت اخلاق انتخاباتي توسط کانديداها و هوادارنشان در تبليغات رياست جمهوري اظهار داشت: رعايت شئونات اسلامي، عدم استفاده از امکانات دولتي و پرهيز از اسراف بايد سرلوحه کانديداها براي تبليغات انتخاباتي‌شان باشد.

وي ادامه داد: اسراف و ولخرجي توسط کانديداها در ذهن آحاد جامعه ايجاد سوال کرده و قطعا در تصميم‌گيري آنان موثر خواهد بود و لذا نامزدها بايد بسترهاي سلامت انتخابات را فراهم کرده و زمينه يک رقابت سالم را ايجاد کنند.


عضو کميسيون حقوقي مجلس هشتم با تاكيد بر لزوم رعايت اخلاق انتخاباتي از سوي كانديداهاي انتخاباتي و هوادارانشان گفت: نامزدهاي رياست جمهوري از تخريب و توهين به ديگر کانديدها پرهيز کرده، شب‌نامه عليه يکديگر پخش نکنند، در مناظره‌ها به يکديگر طعنه نزنند و از مطبوعات سوءاستفاده نکنند تا بهانه‌اي براي تخريب كشور و انتخابات به دست دشمنان ندهند.


** "سيد مرتضي بختياري" وزير دادگستري، در اين هفته با همتي سوازيلندي خود ديدار و گفتگو داشته و بر گسترش سطح مناسبات دو كشور در تماي زمينه ها تاكيد كرد.


وزرای دادگستری ایران و سوازیلند بر تقویت همکاری‌های قضایی تاكيد كردند

"سيد مرتضي بختياري" وزير دادگستري، در ديدار با گامدزه همتاي سوازيلندي خود بر گسترش سطح مناسبات دو كشور در تماي زمينه ها تاكيد كرد.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي راه استقلال و خود اتكايي را در پيش گرفته و ثابت كرده كه مي توان بدون نياز به قدرت‌هاي غرب و شرق مسير پيشرفت را طي مي‌كند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران  پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامي ذره اي از آرمان‌ها و ارزش‌هايش عدول نكرده و همواره خود را مدافع مظلومين مي‌داند و با وقوف بر ستمي كه به كشورهاي آفريقايي رفته است معتقديم مي‌بايست سطح ارتباط و تعامل با اين كشورها افزايش يابد.


**اواخر سال گذشته خبر ارسال پرونده نمایندگان مرتبط با پرونده فساد 3‌هزار‌ میلیاردی به دادگاه کیفری تهران رسید و " قاضی محسن افتخاری"، قاضی این پرونده از ارسال پرونده 3 نماینده مجلس هشتم که در ماجرای فساد‌ 3‌هزار‌ میلیاردی برای آن‌ها کیفر خواست صادر شده به دادگاه کیفری استان تهران خبر داد و گفت: این پرونده به شعبه76 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده و در حال رسیدگی است.





هنوز حکم سه نماینده متهم در پرونده فساد بزرگ مالی صادر نشده است/ رسيدگي به اتهامات ادامه دارد

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: هنوز حکم 3 نماینده در پرونده فساد سه میلیاردی صادر نشده و رسیدگی به این پرونده در شعبه 76 دادگاه کیفری استان ادامه دارد.

** طي اين هفته 5 تن از محكومان ايراني كه در خارج از كشور دوران محكوميت خود را مي‌گذارندند به ايران انتقال داده شده‌اند.





انتقال 4 زندانی ايرانی از ارمنستان به كشور / انتقال يك محكوم ايراني از كويت به كشور

"شاهرخ هدايتی" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، از انتقال 4 زندانی ايراني از ارمنستان و 1 نفر از كويت به وطن خبر داد و گفت: این5نفر نفر که محکوميتشان مربوط به مواد مخدر است با هماهنگي اداره كل ارتباط با قوه قضاييه وزارت دادگستري، اداره كل ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه و سفير كشورمان در ارمنستان و كويت براي گذراندن ادامه محكوميت به ايران منتقل و در مرز نوردوز تحويل مقامات قضايي كشورمان شدند.

**حجت‌الاسلام "محسني اژه‌اي" در چهل و هفتمين نشست خبري به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف پاسخ داد.





پرونده "مهدي هاشمي" گم نشده است/ پرونده سادات خوزستاني با 120هزار شاكي در دست بررسي است

دادستان كل كشور گفت: اگر نامزدهاي انتخاباتي خارج از حيطه قانوني مرتکب تخلف شوند، در حال حاضر به معناي احضار تحت تعقيب قرار نمي‌گيرند، ولي بعد از انتخابات به جرمشان رسيدگي مي‌شود، ولي اين مصونيت در خصوص اطرافيان نامزدهاي انتخاباتي صدق نمي‌کند.

سخنگوي دستگاه قضا درباره پرونده سادات خوزستاني که 120 هزار شاکي دارد، اذعان داشت: اين پرونده يکي از پرونده‌هاي مهمي است که مي‌تواند براي مردم آموزنده باشد درجريان اين پرونده شخصي پول‌هاي مردم را از آنها دريافت مي‌کرد و به آنها سود پرداخت مي‌كرد كه پس از مدتي اين فرد پول‌هاي مردم را برداشت و متواري شد، در حال حاضر اين متهم در حال تعقيب است و پرونده در حال رسيدگي است.


**پرونده كهريزك سه متهم و سه شاكي دارد و جلسه اول دادگاه اين پرونده در هشتم اسفند ماه به رياست قاضي مديرخراساني در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران به صورت غيرعلني برگزار و آخرين جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک30 ارديبهشت در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و هیات مستشاران و همچنین با حضور مرتضوی و وکیل حیدری فر و جمعی از شکات برگزار شد.




دادگاه كهريزك در انتظار ارائه لايحه دفاعيه متهمان/ فرصت يك هفته‌اي رو به اتمام است

"قاضي محسن افتخاري" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره ارائه لايحه دفاعيه متهمان كهريزك به دادگاه اظهار داشت: هنوز متهمان لايحه دفاعيه خود را به دادگاه ارائه نداده‌اند.

سرپرست دادگاه‌هاي كيفري استان تهران گفت: متهمان يك هفته از زمان آخرين جلسه دادگاه فرصت ارائه لايحه دفاعيه دارند.

** طبق آخرين خبرها مبني بر ادامه رسيدگي به پرونده فساد سه هزار ميلياردي،‌ روز گذشته  در خلال رسیدگی به اين پرونده؛ پرونده بانک آریا در دستور کار قرار گرفت که البته این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است.





جلسه دوم دادگاه "بانک آريا" برگزار نشد/ برگزاري جلسه بعدي يک ماه ديگر

يک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران درباره برگزاري جلسه دوم رسيدگي به پرونده "بانک آريا" اظهار داشت: طبق قراری که قاضی در جلسه اول و پس از قرائت کیفرخواست گذاشت مقرر شد تا جلسات بعدی با حضور 4 یا 5 متهم و وکلای مدافع آن‌ها برگزار شود.

وي ادامه داد: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک آریا 31 اردیبهشت به ریاست قاضی احمدزاده در دادگاه انقلاب برگزار شد اما قرار بود جلسه دوم امروز برگزار شود که به دليل رسيدگي‌هاي بيشتر توسط قاضي اين جلسه برگزار نشد.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.