سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

مشکلات خواب، زودرنجی، و گوشه‌گیری از عوامل مهم در افسردگی

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است ورشد آمار افسردگی نگران کننده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، همه ما گاهی در زندگی دچار نا امیدی و افسردگی می‌شویم که ممکن است غذا نخوریم، گریه کنیم، عصبانی شویم و موارد دیگر، اما این حالات همیشگی نیست و ممکن است پس از چند روز بر طرف شود و شخص به حالت طبیعی برگردد، اما پزشکان این حالات ذکر شده را افسردگی نمی‌دانند بلکه این اصطلاح برای تعریف بیماری شدیدتری به کار می‌برند که حداقل چند روز طول می‌کشد و بر جسم و روح اثر می‌گذارد.

بیماری افسردگی ممکن است بی هیچ دلیلی بروز کند و زندگی فرد را تهدید کند، اما هیچ وقت وجود یک علامت نشانگر افسردگی نیست بسیاری از علایم شبیه یکدیگر هستند، اما وقتی فرد به افسردگی مبتلا می‌شود این علایم شدت پیدا می‌کند و طولانی می‌شود که اگر این علایم شدت پیدا کند و فرد به فکر خودکشی بیفتد کار صحیح آن است که از متخصصان یاری بطلبیم.

طاهره پورکاظم در پاسخ به این سوال که محرک‌های افسردگی چیست، ادامه داد: وقایع پر استرس زندگی به ویژه از دست دادن یک فرد محبوب یا شغل می‌تواند از محرک‌های افسردگی باشند.

وی در مورد اینکه آیا افسردگی با سن مرتبط است، اظهار کرد: افسردگی در سنین مختلف ممکن است خصوصیات متفاوتی داشته باشد، در دوران بلوغ شکایات جسمی توهمات شنوایی و اضطراب دیده می‌شود در دوران نوجوانی رفتارهای اجتماعی فرار از مدرسه و مشکلات تحصیلی و در سالمندان فراموشی، حواس پرتی بیشتر مشاهده می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی در مورد وضعیت ظاهری افراد افسرده تصریح کرد: مشکلات خواب، زودرنجی، بی‌قراری، غمگینی، گریه بی‌دلیل، مکث‌های طولانی در کلام و گوشه‌گیری از عوامل مهم در افسردگی است.

وی در مورد افسردگی پس از زایمان افزود: شایع‌ترین نوع افسردگی پس از زایمان به وجود می‌آید که این افسردگی علت‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین علت آن بی‌اطلاعی مادر قبل از درد زایمان و فشارهای عصبی در دوران بارداری است.

پورکاظم با بیان این مطلب که آیا تغذیه مناسب در افسردگی نقش دارد، بیان کرد: تغذیه مناسب علاوه بر بهبود کیفیت جسم به ارتقای روح نیز کمک می‌کند و همچنین اختصاص بخش اعظمی از تغذیه به میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات بسیار مفید بوده، اما بهتر است مصرف چربی و شیرینی‌جات را در این دوران محدود کنیم.

وی در پایان در مورد درمان‌های ضد افسردگی افزود: درمان‌های ضد افسردگی را می‌توان به دو دسته کلی دارویی و غیر دارویی تقسیم کرد، اثر بخشی هر دو این درمان‌ها در مطالعات فراوانی مشاهده شده است، در موارد شدید داروهای ضد افسردگی بهترین گزینه است این داروها در دهه‌های اخیر کمی و کیفی فراوانی داشته‌اند به شکلی که امروزه دیگر فاقد عوارض شدید و ناتوان کننده هستند.
برچسب ها: اصفهان ، خواب ، گوشه گیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.