سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرفيت صنعت پتروشيمي زير بار افزايش قيمت مدفون مي ماند

ايران در مقایسه با سایر کشورها، ظرفیت و امکانات بي همتايي برای توسعه صنعت پتروشيمي دارد كه امروز به خاطر قانون هدفمند کردن یارانه ها افزايش قیمت خوراک صنعت پتروشیمی فرصت رقابت با ساير کشورها را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در حقیقت پتروشیمی، صنعت منحصر به فردی است که اگر پیش بینی برنامه های دوم و سوم توسعه براي اين صنعت به درستی به اجرا در می آمد، امروز کلیدی ترین نقش را در اقتصاد ما ایفا مي كرد.

 اين در حالي است، كه در مقایسه با سایر کشورها، ظرفیت و امکانات بي همتايي برای توسعه صنعت پتروشيمي در كشور فراهم شده است.  

مهمترین منابع مورد استفاده در صنعت پتروشیمی، هیدروکربورها هستند که از منابع گازی و نفتی به دست می آیند، كه غناي منابع گاز و نفت ايران نسبت به كشور عربستان كه فاقد منابع گازی است، نشانگر ظرفيت بي نظير توسعه صنعت پتروشيمي ايران در جهان است.

عامل مهم دیگر در توسعه صنعت پتروشیمی كشورمان نعمت خلیج فارس و دریای عمان است كه با نزدیکی به آب های آزاد و سواحل کشورهای مختلف دنیا امکان صادرات بیشتر محصولات این صنعت را فراهم كرده است.

با وجود اين ظرفيت ها ایران بایستي از نظر توسعه اين صنعت در صدر کشورهای جهان، نقش تعیین کننده در صنعت پتروشیمی جهان داشته باشد.

صنعت پتروشیمی كشور حدود 5 درصد هیدروکربورهای را مصرف می کند و بقیه آن هم یا به شکل خام صادر شده و یا به شکل انرژی در داخل کشور مصرف می شود. 

با این اوصاف هنوز در صنایع پایین دستی پیشرفت چنداني حاصل نشده و بر اساس آمار گمرک 40 درصد صادرات غیرنفتی ایران را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد.

اين آمار نشانگر اين است كه از فرآوري هر چند اندك هيدروكربور ها ارزش افزوده بسیاری نصيب كشور مي شود كه این صنعت با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده، می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کشور داشته باشد.

امروز به خاطر قانون هدفمند کردن یارانه ها بحث قیمت خوراک دستخوش تحولات مختلفی شده است. 

در شرایط فعلی میزان تخصیص و قیمت خوراک صنایع پتروشیمی منطقی نیست، در حالي ایران قصد افزایش خوراک صنایع پتروشیمی را دارد که عربستان سعودی ارائه تخفیف 30 درصدی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی را در دستور کار قرار داده است.

براساس ماده 32 برنامه چهارم توسعه اگر قرار است صادرات پتروشیمی قابل رقابت با منطقه باشد باید قیمت تمام شده آن از قیمت تمام شده منطقه کمتر و در بدترین حالت مساوی آن باشد، كه در اين راستا نبايستي قیمت خوراک پتروشیمی بالاتر از قیمت خوراک در منطقه باشد.

امروز به خاطر قانون هدفمند کردن یارانه ها بحث قیمت خوراک دستخوش تحولات مختلفی شده است. 

در چنین شرایطی سرمایه گذار حاضر شده، در صنعت پتروشیمی وارد و در آن سرمایه گذاری کند  نيازمند حمايت ويژه است به این معنی که قیمت خوراک مصرفی در حدی باشد که محصولات توليد داخل با محصولات منطقه قابل رقابت باشد. 

اگر قرار است گاز به کشور هاي ديگر فروخته شود باید با بالاترین قیمت صورت گیرد، چرا كه قرار است ثروت ملی را صادر کنیم، اما واضح است که حساب تولید کننده داخلی از یک کشور خارجی جداست.

هدفمند کردن یارانه ها نيازمند توجه به اقتصاد ملی با دیدگاه فرابخشی و فرابنگاهی است، در شرایط فعلی بهتر که قیمت خوراک های پتروشیمی در سال هاي آتي حتی به اندازه یک ریال هم افزایش نیابد، تا با فروكش اثرات تحريم، ظرفیت پتروشيمي به 100 درصد برسد. افزايش قیمت خوراک صنعت پتروشیمی به تولید صدمه وارد می کند.

محمدحسن پیوندی کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، ضمن مخالفت با هرگونه افزايش قيمت خوراك پتروشيمي،‌گفت: افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها به دلیل افزایش قیمت ارز منطقی نيست.

وي ادامه داد: وجود منابع عظيم گاز طبيعي براي صنعت پتروشيمي كشور يك موهبت خدادادي است كه موجب شده اين صنعت نه تنها در عرصه ملي بلكه بين المللي نيز مطرح شود.

اين کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با بيان اينكه صنعت پتروشيمي در رابطه مستقيم با توليد محصولات حوزه وزارت صنعت و معدن ، تجارت و كشاورزي و بهداشت و درمان، نقش كليدي در پيشرفت صنايع و اقتصاد كشور دارد، اظهار داشت: مواد اوليه پتروشيمي به عنوان يك محصول استراتژيك نقش موثري در توسعه سرمايه گذاري داخلي دارد به طوري كه پيشرفت روز افزون اين صنعت به همت متخصصان، عامل اطمينان بخشي به سرمايه گذاران شده است.

پیوندی تصريح كرد:‌ براساس آمار موجود بيش از 5 درصد از كل هيدروكربوري تولیدی کشور شامل نفت و گاز خام به صنایع پتروشیمی تحویل داده می شود اين در حالي است كه در حدود 95 درصد خوراک صنعت پتروشیمی به خارج از كشور مي رود.

عضو انجمن مهندسان شیمی و پلیمر ایران با اشاره به اينكه بيش 40 درصد صادارت محصولات غير نفتي از محل توليد محصولات پتروشيمي صورت مي گيرد، تاكيد كرد:‌  در سايه برابري قيمت گاز پتروشيمي با فوب خليج فارس زمينه رقابت با کشورهای همسایه در توسعه صنعت پتروشیمی فراهم مي شود.


***گزارش از حبيبه رحيميان و مريم انصاري

برچسب ها: پتروشیمی ، صنعت ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.