سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گواهی استانداردبرای چای سنواتی گیلان صادر نمی‌شود

کارشناس مسئول اداره کل استاندارد گیلان گفت: تیر ماه امسال چای سبز مشمول استاندارد اجباری می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری گروه استانها خبرنگاران باشگاه خبرنگاران منطقه گیلان، علیرضا نیک‌کار کارشناس مسئول اداره کل استاندارد گیلان روز گذشته در حاشیه گردهمایی کارخانه‌داران چای لاهیجان گفت: مواضع استاندارد در این زمینه مشخص بوده و سلیقه‌ای نیست.

وی افزود: طبق مقررات عمومی کشور و سازمان استاندارد، از اول فروردین سال 91 چای سیاه مشمول استاندارد اجباری شده است.

وی ادامه داد: کارخانه‌داران در زمینه تولید، تمرکز، فروش و توزیع چای باید برای اخذ پروانه به سازمان استاندارد مراجعه کنند که اکنون تعدادی اقدام به این کار کردند و برخی نیز در شرف اخذ پروانه هستند.

وی با بیان اینکه تعداد کمی از تولیدکنندگان چای پروانه استاندارد دارند، گفت: طبق مصوبه قانونی استاندارد هر چای که سه سال از تولید آن گذشته باشد دیگر قابلیت مصرف انسانی ندارد، اما می‌تواند به مصارف صنعتی برسد.

نیک‌کار با اشاره به اینکه مصارف صنعتی چای تنها تبدیل آن به کمپوست نیست، گفت: تکلیف چای سنواتی این است که به مصرف انسانی نرسد. طبق مصوبه دولت چای سنواتی سال‌های 72 تا 79، 80 تا 82، 85 تا 86، 87 تا 89 باید به کمپوست تبدیل شود.

این کارشناس مسئول عرضه چای 87 و 89 را غیرقابل شرب دانست و گفت: اکنون که از تاریخ مصوبه هیئت دولت چند سال می‌گذرد، چای سال‌های 87 و 89 جزو چای سنواتی محسوب شده و غیر قابل مصرف انسانی است.

وی با تصریح بر اینکه برای جلوگیری از توزیع چای سنواتی به واحدهای عرضه این چای مراجعه کردیم، اظهار کرد: طبق قانون تاکنون دو واحد انبار توزیع چای سنواتی در گیلان پلمپ شده است.

نیک‌کار وظیفه سازمان استاندارد در برخورد با واحدهای انبار چای سنواتی را تا زمانی دانست که پرونده آنها به مراجع قضایی مراجعه نکرده باشد.

وی افزود: زمانی که پرونده چای سنواتی انبارها در اختیار مراجع قضایی قرار گیرد از حیطه اختیار ما خارج می‌شود و تصمیم‌ گیرنده دستگاه قضایی است که باید تکلیف چای سنواتی انبار شده را مشخص کند.

این کارشناس مسئول گفت: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، هیچ گواهی استانداردی برای چای سنواتی در گیلان صادر نمی‌شود. /ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.