سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ بهترین مفسران کلام وحی

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۲۲۴۲۲۷سوره شعرا
وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿۲۲۴﴾ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ ﴿۲۲۵﴾ وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ ﴿۲۲۶﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴿۲۲۷﴾

و شاعران را گمراهان پیروی می‌کنند (۲۲۴) آیا ندیده‌ای که آنان در هر وادیی سرگردانند (۲۲۵) و آنانند که چیزهایی می‌گویند که انجام نمی‌دهند (۲۲۶) مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفته‌اند یاری خواسته‌اند و کسانی که ستم کرده‌اند به زودی خواهند دانست به کدام بازگشت گاه بر خواهند گشت (۲۲۷)

حقیقت آن است که در آیه آخر خداوند استثنایی آورده است که همهٔ شاعران بزرگ جوامع بشری را شامل می‌شود و از ملامت می‌رهاند و آن شاعرانی هستند که به خدا ایمان دارند و کار نیکو می‌کنند و یاد خدا در شعرهایشان حضور دارد.

شاعران بزرگ خود بدین نکته واقف بوده اند که شعر اگر از ایمان به خدا و خیر و نیکویی و اخلاص و پاکیِ دل برنخیزد قدر و منزلتی نخواهد یافت.

نظامی در مخزن الاسرار به خود می بالد که من شعر را از مرتبه لهو و لعب و بازیچه شاعرانه رهاندم و به آسمان رساندم:
شعر به من صومعه بنیاد شد       شاعری از مصطبه ازاد شد
زاهد و راهب سوی من تاختند       خرقه و زنّار در انداختند       
   گر بنمایم سخن تازه را       صور قیامت کنم آوازه را
   صنعت من برده ز جادو شکیب       سحر من افسون ملایک فریب
  سحر حلالم سحری قوت شد       نسخ کنِ نسخۀ هاروت شد
   بابل من گنچّ هاروت سوز       زهره من اتجم خاطر فروز
   نظامی



شاعران بزرگ جهان بهترین مفسران کلام وحی در هر دیانتی بوده اند. کمدی الهیِ دانته آکنده از داستانها و حکمتهای انجیل و تورات است و کتاب بهشت گمشدۀ میلتون تفسیری بر تعلیمات کتب عهد عتیق و عهد جدید است.

در فرهنگ ما فردوسی و سنایی و نظامی و عظار و مولانا و سعدی و حافظ و شیخ محمود گویی مفسران ژرف ترن حفایف کتاب وحی اند به زبانی که عام از آن بهره خود می برند و در جهت اعتلای دین و اخلاق و حسن روابط اجتماعی و خواص نیز سر مست از باده های معرفت و زیبایی می شوند.

در تفسیرکلام وحی بهترین روش آن است که مفسر همان رسالت نبی را دنبال کند و دلش در سودای هدایت خلق باشد نه آنکه مراتب علم و دانش و موشکافی ها و تحقیقات ظاهرا عمیق خود را ارائه دهد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.