سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

30 درصد مردم ایران کبد چرب دارند

طبق آمارها 30 درصد مردم ایران مبتلا به کبد چرب،65درصد مبتلا به چاقی و 10 درصد قند خون دارند.

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران دکتر رضا ملک زاده  رئيس ستاد هفته  سلامت گوارش  امروز صبح در نشست خبری در بیمارستان شریعتی ضمن بیان اینکه امسال شعار روز جهانی گوارش سرطان کبد است گفت: سرطان کبد به 2 نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود که نوع ثانویه این بیماری در کشور ما شایع تر است.

وی در خصوص تاثیر هپاتیت B,C در بروز سرطان کبد افزود: به دلیل واکسیناسیون شدن  ابتلا به هپاتیت B و به همین ترتیب شیوع  سرطان کبد از طریق این هپاتیت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه طی 30 سال آینده مهم ترین بیماری کبدی ، کبد چرب خواهد بود تصریح کرد: 10 درصد مردم ایران مبتلا  به قند خون، 65 درصد به چاقی، و 30 درصد کبد چرب دارند.

ملک زاده گفت: بیشتر مبتلایان به کبد چرب دچار فشار خون نیز می شوند که همین مساله موجب سکته مغزی می گردد.

وی افزود: در واقع کبد چربی هشداری  است برای افراد سالم که در معرض مبتلا به بیماری های قلبی و کبدی و نهایتا سرطان کبدی هستند.

کبد چرب علامت خاصی ندارد

وی با  بیان این  مطلب افزود: تنها علامت کبد چرب بزرگ شدن شکم است که در واقع در این عارضه چربی فقط در ناحیه شکم قرار می گیرد.

ملک زاده با بیان اینکه مهم ترین علت مرگ و میر  در اوایل قرن 20، میکروب ها و عفونت ها بودند ولي هم اکنون و در قرن 21 ،80 درصد علل بیماری و مرگ و میر بیماری های غیر واگیر مانند سکته مغزی و قلبی، کلیوی است.

25 درصد غذای روزانه مردم تهران از رستوران ها تامین می شود

ملک زاده ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: سن امید به زندگی در ایران 70 سال است که با ورزش، روش صحیح تغذیه و انجام روتین هایی که برای سلامتی لازم است، می توانیم این عدد را به 80 سال برسانیم.

رييس ستاد هفته سلامت گوارش به بروز سرطان کبد از طریق مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقاتی که در برخی از مناطق کشور انجام شده است به عنوان مثال، شرق گلستان؛ 17 درصد مردم تریاک استفاده می کنند و 13 درصد  سیگار می کشند که در این میان مطالعات نشان می دهند مصرف تریاک حتی از سیگار در بروز نارسایی کبد تاثیر بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: مصرف تریاک سبب افزایش قند خون، زمینه بروز 7 نوع سرطان از جمله مری، معده، ریه ، کبد  را افزایش می دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته تنها تریاک موجب بروز بیماری های کبدی نمی شود بلکه مشتقات آن نیز در این امر دخیل است./ع2

برچسب ها: کبد ، چرب ، سرطان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.