سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی اساتيد حوزوي و دانشگاهي مطرح شد

کارنامه ایران در مردم‌سالاری دینی پذیرفته شده است/محدود شدن نظام دموکراسی غرب به لیبرالیسم

سه تن از اساتيد دانشگاهي و حوزوي در گفتگویی درباره روند تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور و راهبردهای مقابله با آسیب‌های آن، به تبیین دیدگاه‌های خویش پرداختند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از راديو گفتگو؛ حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، حجت‌الاسلام عبدالمجید معادیخواه و محمدرضا مرندی از اساتيد دانشگاهي و حوزوي در گفتگو با برنامه چکاد بصیرت رادیو، درباره روند تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور و راهبردهای مقابله با آسیب‌های آن به تبیین دیدگاه‌های خویش پرداختند.

حجت‌الاسلام معادیخواه با اشاره به اینکه واژه دموکراسی ذهنیت یک محصول وارداتی را متبادر می‌کند، اظهار داشت: در زمان مشروطه موضوع مشروعه مطرح و بین تجددخواهان و وفاداران به معارف دینی این صف‌بندی شکل گرفت و تاکنون یک اقدام اساسی برای معین شدن اين موضوع صورت نگرفته و در اسلام تاکید شده که علاوه بر مشارکت مردم باید و نباید را تنها خداوند تعیین می‌کند.

اين استاد حوزه و دانشگاه بيان داشت: تدوین واژه قانون اساسي برای تحقق جمهوریت در کنار اسلامیت صورت گرفته و به دلیل حاکم بودن التهاب و هیجان در ابتدای انقلاب، امام(ره) تاکید کردند که بعد از تدوین قانون اساسی، بازخوانی قانون اساسی در شرايط مناسب صورت بگیرد.

وي خاطرنشان کرد: بازخوانی قانون اساسی با سال‌های پایانی رحلت امام (ره) همراه شد و اگر مقرر شود که این بازخوانی تکرار شود، باید یک سلسله اقدامات پژوهشی و فکری صورت مي‌گرفت.

حجت‌الاسلام معادیخواه ادامه داد: مشارکت سیاسی را نباید سر سری گرفت و حضرت امیر(ع) می‌فرمایند که بار یک نظام قانون‌مدار جز بر دوش خود ملت برداشته نمی‌شود. اگر یک نفر استثنا شود به همان اندازه از قدرت قانون کاسته می‌شود.

در ادامه محمدرضا مرندی، استاد دانشگاه  با اشاره به شعار "استقلال آزادی و حکومت اسلامی" در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: شهید مطهری در ملاقاتی که با امام(ره) این شعار را به استقلال، آزادی جمهوری اسلامی تبدیل کردند و معتقد بودند که ما جمهوری دموکراتیک به اين دليل که درون خود اسلام، جمهوریت نهفته است، نپذيرفته‌ايم.

مرندی با بيان اينکه مفهوم دموکراسی غربي نیست؛ تصريح کرد: بنا بر تحقيقات برخي از مورخين، آثار دموکراسی در مصر و هندوستان يافت شده و اين تصور که دموکراسي غربي است به دليل همگرايي و تجميع دين با دموکراسي است.

وي با بيان اينکه هر نظام دموکراتیکی در دنیا در چارچوب یک مکتب فکری محدود شده، خاطرنشان کرد: نظام دموکراسی غرب به لیبرالیسم و دموکراسي ايران هم به نظام دینی محدود است.

این استاد دانشگاه  با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در باره مفهوم دموکراسي، تصريح کرد: ایشان در سال‌های دولت اصلاحات فرمودند که مردم‌سالاری دینی نظامی ترکیب شده از دو جزء دموکراسی و دین نیست بلکه دین در ذات خود مردم‌سالار است.

مرندی ابراز داشت: در نظام‌های لیبرال دموکراتیک فعالیت سیاسی کشیش‌ها ممنوع است و ما در بحث حق شرعی اسلامي، حق‌الناس و حق‌الله برای مشروعيت کامل یک حکومت مشروعیت کامل بايد داشته باشيم.

این استاد دانشگاه با اشاره به حکومت مردم‌سالاری دینی بيان داشت: در اين نوع حکومت، حق‌الله و حق‌الناس لحاظ مي‌شود و اصل 57 قانون اساسی به صراحت این مهم را اعلام می کند که حق تعیین سرنوشت را مردم دارا هستند.

در ادامه حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه عناصر اصلي نظام اسلامی، اظهار داشت: رهبري، وحی و مردم به عنوان عناصر اصلي مطرح هستند و مردم با پذيرش و ايمان به وحی از ناس خارج شده و امت شده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت امام خميني(ره)  به ارائه تبیینی از مکتب اسلام در قالب ولایت فقیه پرداختند و امت امام به عنوان تابعین نظام و با تبعیت از امام، دولت اسلامی را تشکيل دادند.

حجت‌الاسلام لک‌زایی با ذکر تفاوت‌هايي از نظام‌های سیاسی غرب و اسلام تصريح کرد: نظام سياسي غرب با عنصر مردم تبیین می‌شود اما در اندیشه سیاسی اسلام عنصر مکتب نیز حاکم است.

وي ادامه داد: مردم‌سالاری دینی یعنی اینکه رضایت مردم مقید به قرائت و تفسیری مکتب رهبری است و مردم هم این مهم را پذیرفته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مردم‌سالاری دینی پذیرفته شده و جایگاه مناسب مردم و مشاهده  تجارب مردم‌سالاری در کشور از نکات قابل توجه است.

انتهای پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.