سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس سیاست خارجی:

مولفه‌هاي فرهنگي پشتوانه روابط استراتژيك ايران و پاكستان است/لزوم توجه "نواز شریف" به وعده‌های دروغین آمریکا

يک کارشناس سياست خارجي با بیان اینکه رئیس‌جمهور پاکستان باید مراقب وعده‌های دروغین آمریکا باشد، گفت: وجود مولفه‌هاي فرهنگي مانع از اين مي‌شود که هرگونه تحولي در روابط پاکستان و آمريکا بتواند تاثير منفي بر روابط اين کشور با ايران داشته باشد.

" نوذر شفيعي " در گفتگو با خبرنگارسياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به موضع‌گيري جديد نوازشريف رئيس‌جمهور فعلي پاکستان در بهبود روابط با آمريکا گفت: منفي بودن افکار عمومي نسبت به آمريکا به دليل ناآرامي‌ها و درگيري‌هايي که اين کشور در پاکستان ايجاد کرده بود، موجب شد نواز شريف با اعلام سياست تجديدنظر در روابط با آمريکا به جلب افکارعمومي بپردازد بنابراین اين موضع‌‌گيري با توجه به فضاي قبل از انتخابات اندکي متناقض است.

وي با توجه به اينکه برقراي روابط بين پاکستان و آمريکا براي هر دو طرف مسئله‌ای مهم است، ادامه داد: پاکستان براي برون رفت از بحران‌هاي مالي، بي‌ثباتي‌هاي داخلي و تهديد‌هاي منطقه‌اي به حمايت آمريکا نياز دارد، از طرفي آمريکا هم براي مقابله دروغین با تروريسم چاره‌اي جز همکاري با پاکستان ندارد البته تحقفق اين مهم مشروط بر اين است که پاکستان در اين مسير آنگونه که آنها مي‌خواهند عمل کند.

اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به تاثير روابط اين دو کشور بر مسائل منطقه تصريح کرد: به نظر مي‌رسد در دوره جديد تفاوت چنداني در روابط بين پاکستان و آمريکا احساس نخواهد شد چراکه روابط اين دو کشور بر اساس يک سري ساختار‌ها شکل گرفته، بنابراین کارگزاران کمتر مي‌توانند بر چارچوب‌هاي موجود تاثيرگذار باشند.

شفيعي با اشاره به نزديکي جغرافيايي ايران و پاکستان افزود: روابط اين دو کشور از يک عمق استراتژيک برخوردار بوده و به دليل مجاورت فرهنگي ، ديني و تاريخي تغيير و تحولات دولت‌ها کمتر مي‌تواند اين روابط را تحت تاثير قرار دهد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: مولفه‌هاي فرهنگي مانع از اين مي‌شود که هرگونه تحول در روابط پاکستان و آمريکا بتواند تاثير منفي بر روابط  اين کشور با ايران داشته باشد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.