سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر حساسیت والدین در استرس امتحان

با افزایش توقع ها و تذکرهای پیوسته والدین، دلهره و دغدغه جایگزین آرامش خاطر در ایام امتحانات می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، وقتی پای درد و دل دانش آموزان بنشینی پاره شدن بند دلشان را در فصل امتحان به خوبی درک می کنید که ناشی از ترس گرفتن نمره پايين ، نداشتن برنامه ریزی و تسلط کافی روی مطالب و نیز گاهی توقعات بالا و تذکر و سخت گیری های متعدد در افزایش زمان مطالعه است.

جعفربای( روان شناس) در این باره گفت: توقع های بی جا، تذکرهای پیوسته و مهم جلوه دادن امتحان، اضطراب و استرس دانش آموزان را افزایش می دهد.

وی با اشاره به تایید استرس بر یادگیری دانش آموز افزود: ایجاد اضطراب و استرس موجب اشکال در یادگیری شده و این امر زمینه فراموشی آن چه را که دانش آموز به خاطر سپرده فراهم می کند.

بای اظهار داشت: اضطراب امتحان در 20 تا 30 درصد کودکان و نوجوانان دیده شده و این موضوع در دختران شایع تر از پسران است.

وی تصریح کرد: اصل برگزاری امتحان استرس زا است و لذا باید شرایط مناسب و مطلوبی برای آمادگی در امتحان ایجاد کرد.

بای در پایان خاطر نشان کرد: اگر سیستم یادگیری درک مطلب جایگزین نمره محوری در نظام آموزشی شود و والدین فضای نسبتاً آرامی به لحاظ روحی و روانی ایجاد و به طور غیرمستقیم شیوه کنترل استرس را آموزش دهند از استرس امتحان کاسته خواهد شد.

گفتنی است، تغییر شیوه نمره محور در نظام آموزشی و خانواده و کاهش حساسیت، توقع و گفتگوهای حاشیه ای والدین می تواند این کابوس و گردونه ی بی پایان را از چرخش بازدارد و آرامش خاطر با جایگزین دلهره و دغدغه کند./ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.