سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فاضل نظری:

استقبال از كتاب "ضد "/غم موتور محرك جهان است

مجموعه «ضد» در نهمين روز از بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب به چاپ سوم رسيد كه اين رقم ركورد ويژه‌ای در حوزه كتاب محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ مجموعه «ضد» در نهمين روز از بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب به چاپ سوم رسيد كه اين رقم ركورد ويژه‌ای در حوزه كتاب محسوب مي شود.
فاضل نظری شاعر اين كتاب در نشست امروز سوره مهر با اشاره به وجود هستی دنيا اظهار كرد: هستی مجموعه‌ای از قصه‌های به هم پيوسته است و مجموعه «ضد»، ادامه مجموعه سه‌گانه‌ام است،اميدواريم اين مجموعه بتواند انتظارات خوانندگان را برآورده كند.
وی با اشاره به  شعر كلاسيك عنوان كرد: شعر كلاسيك داراي قله‌های درخشان زيادي است كه شاعران روزگار و دهه‌های آينده چاره‌ای جز احترام و تعظيم به اين سبك ندارند اما در عصر حاضر اقبال مردم به شعر كلاسيك هم در حوزه شعر  و مطالعه جدی‌تر شده اميدواريم اين فرصت در كشاكش اتمسفر سياسی يا بی‌توجهی در كم دقتی از ميان نرود.
 اين شاعربيان كرد: امروز مردم بيش از گذشته تشنه شعر هستند و بايد با دقت بيشتر در حوزه چاپ كتاب هم شاعران و هم مسئولان سخت‌گيری بيشتری را انجام دهند تا سليقه مخاطبان همچنان با اين استقبالي كه صورت گرفته ادامه داشته باشد زیرا اگر كالای بی كيفيت عرضه شود اقبال مصرف كنندگان فرهنگی كم می‌شود.
وی بيان كرد: شعر كلاسيك روزهای خوبی را سپری می‌كند و خبرهای خوشی در عرصه شعر و شاعری در روزهای آينده خواهيم داشت. اين روزهای درخشان متعلق به يك اثر ادبی و انتشارات نيست بلكه جريانی است كه در شعر انقلاب اسلامی رخ می‌دهد و فرصتی برای ادبيات انقلاب اسلامی و شعر امروز است.
وی دلايل استقبال از مجموعه «ضد» را اينگونه عنوان كرد: هر اقبال و استقبالی شامل لطف خداوند است و بقيه ابزار و علل تحقق اين لطف خداست. هنر ادبيات امروز بايد اين باشد كه موضوعات پيچيده را به زبان ساده بيان كرد حتی عميق‌ترين درياها نمی‌توانند سطح و لايه‌ای داشته باشند و قايق‌ها روی سطح آب و غواص‌ها در عمق آن به دنبال گمشده‌های آن برمی‌گردند. 
وی با اشاره به ويژگی اميد به روشنايی در مجموعه «ضد» گفت: نگاه يأس و نااميدی كه در اين مجموعه عنوان می‌كنند نگاه كارشناسانه‌ای نيست. غم موتور محرك جهان است اگر به ندانشته‌ها بينديشيم قدم برای بدست آوردن می‌بريم متأسفانه ما خط كش هايی در دست مردم و برخی از منتقدان می‌بينيم كه صفر و صد هستند اين نيست و همه چيز را سياه  ويا سفيد می‌بينند.
نظری ادامه داد:غم با يأس متفاوت است بنابراين چطور می‌شود كسی كه از عشق دم می‌زند مأيوس باشدو  يا  اينكه بدر عين  نگاه اميدوارانه‌ به خدا اما مأيوسانه صحبت كند. يأس،‌گناه و معصيت در شكل فكر كردن است. يأس يعنی ايستادن و غم به معنای تلاش برای حركت كردن است. اين نوع نگاه نتايج حزئی نگری است .
وی افزود:‌ در مجموعه «ضد» برای رفع چنين سوء تفاهم‌هايی به  ناچار به توضيح برخي مفاهيم پرداختم. مرگ سخن گفتم به اين صورت بود من از مردی سخن گفتم كه پيش از مرگ می‌آيد.
وی تصريح كرد:‌ نام ضد بر گرفته از يك دعا در شكل زندگی انسان امروز است. برای مثال ريسمان‌هايی كه زمين را از آسمان متصل كرده است.
نظری در خصوص گريه‌های امپراطور اظهار داشت: گريه‌های امپراطور برگرفته از فرازی از يك دعا تحت عنوان خدايا رحم كن بر كسی كه سلاح او گريه است. گريه‌های امپراطور را انتخاب كردم و انسان را به امپراطوری تشبيه كردم كه آخرين سلاحش گريه است.   
 اين شاعر در پايان خاطر نشان كردكرد: منظور از نام «ضد» در مجموعه آخرم نزاعی است كه ما با خودمان داريم و بيش از كسی كه از بيرون ما را شكست می‌دهد ما خودمان را شكست می‌دهيم. ضد برگرفته از فرازی از دعای كميل است كه عنوان شده خدايا من از خودم برای تو شكايت آورده‌ام. انسان به ضديت با خودش برخاسته است.
برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، نمایش ، ضد ، نمایشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.