سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داور جشنواره های سراسری عکس کشور :

پرچم نماد هویت بخشی به نسل جوان است

وقتی فرزندم به دنیا آمد، بالای سرش قرآنی گذاشتم، او را در پرچمی پیچیدم واز او عکس گرفتم، خانواده های ایرانی نیز باید چنین اهمیتی را برای نماد ملی و هویتی خود قایل باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري جشنواره پرچم؛ داریوش محمدخانی با اعتقاد به اینکه همه جشنواره ها در اعتلای فرهنگی مردم موثرند، گفت: هر کس یک قدم برای اعتلای فرهنگ بردارد، کافی است؛ چرا که پشت سر آن، دیگران صد قدم به جلو حرکت خواهند کرد. 
محمدخانی ضمن تایید نفس برپایی جشنواره، دستاوردهای هر جشنواره را صرف همین برپایی قلمداد کرد وافزود: جشنواره توانایی های یک کشور را نشان می دهد، بنابراین حتی اگر میلیون ها تومن هزینه هم دربرداشته باشد، لازم وضروری است ؛ یعنی همین که فرصتی برای جمع شدن عده ای جوان به دور هم فراهم و بین تفکرات گوناگون تعامل برقرار می شود، نتایج مورد نظر به دست آمده است. 
وی چاپ کتاب یا کاتالوگ از آثار جشنواره را از دستاوردهای عالی آن برشمرد و اظهار داشت: این اقدام بسیار سبب افزایش ماندگاری آثار خواهد شد.
 این مدرس دانشگاه درباره نقش عکاسی در نمایش کارکرد پرچم در زندگی روزمره مردم نیز یاد آور: دست عکاس در انجام این مهم باز است؛ مثلا در عکسی از «رابرت فرانک» یک نوازنده ترومپت به نمایش در آمده که پشت سر آن، یک پرچم وجود دارد، همچنین روسای جمهور در عکس با پرچم، جمهوریت، دموکرات یا کمونیست بودن خود را نشان می دهند. 
محمد خانی اضافه کرد: پرچم به عنوان یک سمبل وقتی در عکسی وجود داشته باشد، مضمون عکس را کاملا ملی یا سیاسی خواهد کرد.
 نویسنده کتاب «بوطیقای عکاسی» ادامه داد: پرچم متعلق به همه گروه هاست و نباید از آن سوءاستفاده شود. کوهنوردان آن را در قله نصب می کنند، ورزشکاران پیروز با آن گرد سالن های ورزشی می دوند و انسان پس از رفتن به کره ماه، در آنجا پرچمی نصب کرد. 
محمدخانی در پایان به فرهنگ استفاده از پرچم خاطر نشان کرد: در نقاط دیگر دنیا، پرچم بسیار کم مصرف می شود و فقط در جایی به کار گرفته می شود که احترام آن حفظ شود، بنابراین فرهنگ استفاده از پرچم در ایران تعریف نشده و جایگاه آن مشخص نشده است. برپایی چنین جشنواره هایی می تواند تعریف صحیحی از پرچم را در کشور ارایه دهد و به ویژه کودکان و نوجوانان را به ایجاد این ذهنیت هویتی ترغیب کند.
علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا سوم خرداد همزمان با آزادی خرمشهر فرصت دارند تا آثار خود را به نشانی تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسرای فروس، دبیرخانه جشنواره پرچم ارسال کنند. 
گفتني است؛ همچنین سایت www.parcham-farhangsara.com و شماره تلفن دبیرخانه 02144031160 برای کسب اطلاعات بیشتر در نظر گرفته شده است. /ص
 

برچسب ها: هویت ، نسل ، جشنواره ، پرچم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.