سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری آسیا( ACD):

معاون اول رئیس‌جمهور خواستار افزایش سهم آسیا در فرهنگ جهانی شد

محمدرضا رحیمی در نخستین اجلاس وزیران مجمع همکاری های آسیا، گفت: مجمع گفتگوی همکاری آسیا به عنوان یک نهاد غیر سیاسی، از ظرفیت مناسبی برای ایجاد تحول و پیشرفت در فرهنگ بین‌المللی برخوردار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین روز از نخستین اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD) )، صبح چهارشنبه (18 اردیبهشت‌)، با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس در هتل آزادی تهران آغاز به کار کرد.

رحیمی ضمن خیرمقدم به وزرا و مقامات ارشد فرهنگی و هیات‌های همراه کشورهای آسیایی، در سخنانی اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری اجلاس، به اهداف والای همکاری فرهنگی آسیایی دست یابیم، چراکه بطور حتم تلاش و عزم و اراده رهبران و ملت‌ها، نقطه عطفی در گسترش دوستی و همبستگی میان کشورهای عضو و تقویت همکاری‌ها برای تقریب ملل آسیایی خواهد بود.

وی با بیان اینکه جوامع بشری همواره برای بقا و توسعه خود نیازمند ارتباط با سایر جوامع هستند، گفت: امروزه با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه علوم و ابزار ارتباطی، شرایط برای استفاده و بهره‌مندی از این امکانات مهیا شده است.

رحیمی قاره آسیا را کانون فرهنگ انسانی و مهد تمدن‌های کهن جهان معرفی کرد و افزود: با وجود غنی بودن کانون‌های تمدنی مختلف، زمینه تعامل میان کانون‌ها موفقیت چندانی نداشته و به همین دلیل با وجود برتری غنای فرهنگی و امکان تاثیرگذاری، سهم قاره آسیا در عرصه فرهنگ بین‌الملل، اندک بوده و معمولا متاثر از فرهنگ اروپایی و آمریکایی است.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهور،مجمع گفتگوی همکاری آسیا به عنوان یک نهاد غیر سیاسی از ظرفیت مناسبی برای ایجاد تحول و پیشرفت در تعامل و افزایش سهم فرهنگ آسیا در فرهنگ بین‌المللی برخوردار است.

رحیمی ادامه داد: همکاری اعضا در زمینه تعاملات فرهنگ باید جدی گرفته شود و کشورهای عضو با تلاش جمعی، امکانات بالقوه همکاری در بخش های فرهنگ و هنر را بالفعل کنند.

وی با اشاره به نقش سازنده اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD) )، تصریح کرد: مجمع بر اساس فلسفه وجودی و اهداف اصلی تاسیس آن باید نقش سازنده و موثری در هم‌افزایی توان و  امکانات کشورهای عضو و حل مشکلات و چالش‌ها در تحولات منطقهای و بین‌المللی ایفا کند.

رحیمی با تاکید بر این که در شرایط دنیای امروز، مجمع باید منافع خود را بر پایه همگرایی بیشتر فرهنگی و اجتماعی جستجو کند، درخواست کرد پیشنهاد تاسیس دبیرخانه دائمی فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیا در دستور کار قرار گیرد.

وی در این باره اظهار کرد: دبیرخانه دائمی مجمع می‌تواند فرصتی مناسب و اقدامی لازم برای توسعه نهادینه کردن ساز و کارهای فرهنگی و تضمین اجرای مصوبات گروه کاری فرهنگی و افزایش ضریب تاثیرگذاری فرهنگی آسیا در فرهنگ بین‌الملل در دو سطح فعالیت‌های مختلف هنری و فرهنگی و علمی و پژوهشی باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه ابراز کرد: تاثیرگذاری فرهنگی آسیا، نیاز به راهبردها و راهکارهای عملی و مناسب دارد و به این منظور جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی همکاری‌های فرهنگی را با هدف تقویت همکاری میان اعضای مجمع و رسیدن به ایفای نقش اساسی در فرهنگ جهانی ارائه می‌کند.

به گفته رحیمی تحکیم و تقویت مبانی همکاری گروه در شرایط نوین جهانی، مستلزم هماهنگی بیشتر و تشریک مساعی کشورهای عضو است و ایران معتقد است باتلاش منسجم و جمعی، ضمن تقویت و ترویج روح همبستگی جمعی، می‌توان زمینه را برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با هدف توسعه و پیشرفت برای کشورهای عضو فراهم کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با کوشش هماهنگ و سازماندهی مجدد در برنامه‌ها و نیز تعیین اولویت‌ها، شاهد مجمعی قوی در تمامی عرصه‌ها، بویژه در زمینه فرهنگی باشیم.

نخستین اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD) )، صبح سه‌شنبه با حضور نمایندگانی از 32 کشور آسیایی، در هتل آزادی تهران گشایش یافت./ي2

برچسب ها: اجلاس ، وزرا ، فرهنگ ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.