سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منابع اسراییلی:

برنامه‌ریزی آمریکا برای ایجاد ائتلاف 1+4 علیه ایران

منابع اسراییلی می‌گویند آمریکا قصد دارد 4 کشور (رژیم جعلی) اسراییل، ترکیه، اردن و عربستان را به همراه تشکیلات خودگران فلسطین علیه ایران بدل به یک ائتلاف عملیاتی واحد کند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،‌ منابع اسراییلی می‌گویند امریکا قصد دارد 4 کشور (رژیم جعلی) اسراییل، ترکیه، اردن و عربستان را به همراه تشکیلات خودگران فلسطین علیه ایران بدل به یک ائتلاف عملیاتی واحد کند.
 
بر مبنای اطلاعاتی که آلکس فیشمن تحلیلگر ارشد امور نظامی و اطلاعاتی اسراییلی روز 11 اردیبهشت در روزنامه یدیعوت آحارنوت فاش کرده، وزارت خارجه امریکا و سازمان سیا این ائتلاف را 4+1 می نامند و هدف از آن هم مقابله با محور ایران، سوریه و حزب الله در منطقه است.
 
ايران هسته‌اي نوشت بر مبنای این اطلاعات این ائتلاف چند هدف کلیدی را برای خود تعریف کرده است:
 
1- در گام اول اعضای این ائتلاف نشست‌های میان خود برگزار می کنند که هدف آن تبادل اطلاعات امنیتی است. این اطلاعات برای طراحی عملیات‌های مشترک یا صدور فرمان های هشدار مشترک استفاده می‌شود.
 
2- گام دوم همکاری در زمینه پرونده سوریه است. اطلاعات موجود نشان دهنده آن است که اردن به تدریج در حال گرفتن جای ترکیه به عنوان پشتیبان اصلی تروریست های سوری است. فیشمن می‌نویسد که اولا امریکا در خاک اردن در حال آموزش القاعده است و ثانیا اردن به اسراییل ضمانت داده است گروه های تکفیری که در حدفاصل مرز مشترک اردن سوریه و رژیم صهیونیستی وارد سوریه می شوند علیه اسراییل اقدامی نخواهند کرد.
 
3- گام سوم همکاری در زمینه آن چیزی است که امریکایی ها آن را عملیات تروریستی می نامند. ابهامی که دراینجا وجود دارد این است که آیا این مجموعه به همان مقدار که با ایران، سوریه و حزب الله درگیر است، با القاعده و موج جدید تکفیری گری هم درگیر خواهد بود.
 
4- مرحله چهارم حرکت به سمت نوعی پیمان نظامی مشترک است که در نهایت از دید امریکایی ها بناست به تحت فشار گذاشته شدن ایران بینجامد. فیشمن می نویسد که عربستان و اسراییل گام های مخفی ولی مهمی را در این مسیر برداشته اند. فیشمن می نویسد: «فوریه گذشته و در زمان برگزاری کنفرانس وزیران دفاع کشورها در برلین ایهود باراک وزیر دفاع سابق اسرائیل و سلمان بن عبد العزیز ولیعهد عربستان به گرمی با یکدیگر دست داده اند. همکاری میان عربستان و اسرائیل فوق العاده حساس است ولی با جدیت ادامه دارد».
 
4- مرحله آخر نیز تلاش برای وارد کردن مصر به این فرآیند و کامل کردن یک ائتلاف سیاسی، اطلاعاتی و نظامی علیه ایران و در عین حال جایگزین کردن نیروهای سکولار با دنیای عرب به جای سلفی هاست. 

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.