سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت وارده؛

«رهنامه انتخابات و اشتباه در محاسبات»

از نكات قابل توجه در رهنمودهاي انتخاباتي امام خامنه‌اي براي انتخابات آتي كه از مهرماه سال 1391 طي سفر به خراسان شمالي آغاز شد، استفاده از «فن تعليق روائي» است.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران، پايگاه اطلاع‌رساني شوراي نگهبان اقدام به انتشار يادداشتي با عنوان «رهنامه انتخابات و اشتباه در محاسبات» كرده است.

متن كامل اين يادداشت به شرح زير است:

 يكم: تعليق روائي

 
از نكات قابل توجه در رهنمودهاي انتخاباتي امام خامنه‌اي براي انتخابات آتي كه از مهرماه سال 1391 طي سفر به خراسان شمالي آغاز شد، استفاده از «فن تعليق روائي» است. معظم له، با ضرباهنگي آرام، از فهرست «بايدها و نبايدهاي انتخاباتي» و «ويژگي‌هاي اصلح»، در فرصت‌هاي مقتضي به برخي اشاره مي كنند تا ضمن هدايت فضاي انتخاباتي، جامعه را به خلق حماسه‌ سياسي رهنمون شوند و هر بار تصريح مي كنند كه «در آينده راجع به انتخابات باز صحبت خواهم كرد.»
 
 
دوم: حداقل ويژگي‌هاي اصلح
 
حضرت امام خامنه‌اي در 19 دي 1391 با اشاره فرمودند: «انتخابات يك حق است و يك وظيفه است... يكى وظيفه‌اش اين است كه بيايد صلاحيتهاى خودش را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.» و سپس به برخي از ويژگي‌هاي لازم براي رياست‌جمهوري اشاره كردند:
 
الف: «اداره مملكت و كار اجرائى، كار كوچكى نيست... بايد كسانى باشند كه در خود توانائىِ كشيدن اين بار را بيابند...»
 
ب: «صلاحيتهاى... كه در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آنها تكيه خواهد كرد، در خودشان ملاحظه كنند.»
 
ج: «واقعاً وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا كنند...»
 
سپس در 29 بهمن 1391 بازهم بر اهميت «توانائي كشيدن بار مسئوليت»، «صلاحيت‌هاي ذكر شده در قانون اساسي» و «دلبسته بودن به نظام و قانون اساسي» تأكيد كردند. تا اينكه در اول فروردين 1392 در حرم رضوي، باب جديد را گشودند و با اشاره به «امتيازاتي كه امروز وجود دارد، منهاي ضعفها...»، امتيازهاي رئيس جمهور كنوني را حداقل شرايط و تراز لازم براي رئيس جمهور بعدي برشمردند و مردم را به انتخاب فردي بالاتر از اين سطح فراخواندند.
 
اين امتيازات هم واضح و مبرهن است؛ «پركاري، شجاعت، همنشيني با مردم، ساده زيستي، احياي شعارها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و...» بارها از سوي معظم له مورد اشاره قرار گرفته و مردم نيز به آنها واقفند.
 
سوم: پنج نكته مهم
 
حضرت امام خامنه‌اي (ره) در بيانات نوروزي خودشان در حرم رضوي به پنج نكته مهم درباره انتخابات اشاره كردند؛
 
نكته اول: «در درجه اول، گسترش مشاركت و حضور گسترده‌ مردم در انتخابات اهميت دارد.»
 
نكته‌ دوم: «در انتخابات، همه سليقه‌ها و جريانهاي معتقد به جمهوري اسلامي بايد شركت كنند؛ اين، هم حق همه است، هم وظيفه همه است.»
 
نكته سوم: «رأي مردم تعيين كننده است.... بايد خودتان تحقيق كنيد... از انسانهاي مورد اعتمادتان بپرسيد، تا به اصلح برسيد و اصلح را انتخاب كنيد. رهبري، يك رأي بيشتر ندارد... اينجور نيست كه كسي بيايد نسبت بدهد كه رهبري نظرش به فلان است، به بهمان نيست. اگر چنين نسبتي داده شد، اين نسبت درست نيست... مراقب باشيد، تحت تأثير اين چيزها قرار نگيريد؛ نگاه كنيد، تشخيص بدهيد، اصلح را بشناسيد.»
 
نكته چهارم: «... همه بايد تسليم رأي قانون باشند؛ در مقابل قانون تمكين كنند... حوادث سال 88 ... از همين ناشي شد كه كساني نخواستند به قانون تمكين كنند؛ نخواستند به رأي مردم تمكين كنند.»
 
نكته آخر: «آنچه ما براي رئيس‌جمهور آينده نياز داريم، عبارت است از امتيازاتي كه امروز وجود دارد، منهاي ضعفهائي كه وجود دارد.»
 
در واقع ايشان تصريح كردند كه «تعيين مصداق اصلح» از بين داوطلبان صالحي كه شوراي نگهبان معرفي مي كند، «با مردم» است. آنان مي‌بايد، داوطلبان، را با اين «ويژگي‌ها» تطبيق دهند و هر كس كه داراي بيشترين اميتاز بود را به عنوان اصلح برگزينند.
 
چهارم: فصل جديد رهنامه
 
روز گذشته كارگران و فعالان بخش توليد كشور در ديدار با امام و مقتداي خود، فصل جديدي از رهنامه «شرايط انتخاباتي كشور» و «ويژگي‌هاي رئيس جمهور بعدي» را مرور كردند. ايشان ضمن تشريح توطئه دشمن، محور اصلي اين توطئه را «تلاش براي ايجاد فاصله بين مردم و نظام، از طريق فشارهاي اقتصادي» ذكر كردند و فرمودند: «كاهش انگيزه مردم براي حضور در صحنه انتخابات طراحي بدخواهان ملت به منظور مقابله با حماسه سياسي است.»

ايشان ضمن تأكيد بر استحكام «ساز و كار انتخابات در كشور» با اشاره به بيانات امام خميني (ره) فرمودند: «حضور شوراي نگهبان در انتخابات و بررسي صلاحيت ها بوسيله انسانهايي عادل، بي طرف و بصير، حضور مباركي است. بعد از بررسي صلاحيت ها... مردم با تحقيق در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفي شده، شخصي را بعنوان رئيس جمهور انتخاب خواهند كرد...»

داوطلبان و هواداران آنها لزومي ندارد براي شوراي نگهبان يا مردم خط و نشان بكشند و آنها را در انجام تكليف خويش شماتت كنند. يا در نقش سخنگويي شوراي نگهبان و مردم ظاهر شوند. بلكه بهتر است به تعبير مقام معظم رهبري «در ارزيابي توانايي خود و همچنين ارزيابي جايگاه مديريت اجرايي كشور دچار اشتباه محاسبه نشوند... بعد از ارزيابي صحيح وارد ميدان شوند... [زيرا] در نهايت، اين ملت است كه تصميم گيري خواهد كرد.» ايشان در ادامه خصوصيات رئيس جمهور اصلح را طي رهنمودهايي به داوطلبان بيان كردند؛
 
الف: «در درجه اول، ايمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسي داشته باشد.»
 
ب: «در درجه دوم داراي روحيه مقاوم باشد... ملت ايران، به دنبال تحقق اهداف و كارهاي بزرگي است و اهل تسليم شدن نيز نيست... [رئيس جمهور بعدي] هم... بايد در مقابل فشار دشمنان، نترس و شجاع و مقاوم باشد...»
 
ج: همانند نياز ما به «عزت، حكمت و مصلحت» در سياست خارجي، در مسائل داخلي و اقتصادي نيز «نگاه همه جانبه، بلندمدت و هندسه صحيح» داشته باشد.
 
د: ضمن پرهيز از «نگاه روزمره به اقتصاد»، «تغيير مكرر سياستهاي اقتصادي»، «نظرات غيركارشناسي» و «اعتماد به شيوه‌هاي تزريقي و تحميلي اقتصادي غرب و شرق» بايد قائل به «اقتصاد مقاومتي» باشد. اقتصادي كه ساخت دروني آن، مقاوم و مستحكم است و با تغييرات مختلف در دنيا، متلاطم نمي شود.
 
ح: «تهذيب اخلاقي و درگير حواشي نشدن» به طوري كه «براي مردم هزينه و مشكل درست نكنند و از دغدغه آفريني و ايجاد تشويش و نگراني بين مردم پرهيز نمايند.»
 
پ با پرهيز از «وعده هاي نادرست و نشان دادن در باغ سبز غير منطقي» با «منطق» و «منطبق بر واقعيت» و «توكل بر خدا» پيش بروند.
 
داوطلبان ابتدا بايد ويژگي هاي خود را با اين خصوصيات بسنجند. اگر شوراي نگهبان آنان را در زمره افراد «صالح» معرفي نكرد يا مردم آنان را «اصلح» نديدند، بايد خود را شماتت كنند و تاوان اشتباهات محاسباتي خويش را بپردازند. نه اينكه براي ديگران خط و نشان بكشند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.