سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طبق پیش بینی های انجام شده؛

سال 93 واکسن سیاه زخم برای دام ها قطع می شود

واکسیناسیون به تنهایی قادر به جلوگیری از بروز بیماری ها نیست بلکه آموزش در کنار آن می تواند به این امر مهم کمک کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر حزبئی، مدیر کل دامپزشکی استان تهران در نشست خبری که امروز در اداره کل دامپزشکی استان تهران برگزار شد گفت:هر ساله مصادف با 27 آوریل در تمام کشورها، سازمان دامپزشکی و واحدهای مربوطه شان اقدام به اطلاع رسانی و اعلام برنامه های خود می کنند. در کشورمان نیز در 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی را داریم اما همگام با سایر کشورها در 27 آوریل اطلاع رسانی خود را به جامعه می رسانیم. در هر کشوری تأمین غذای آن کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و بخش دامپروری نقش اساسی در استقلال یک کشور دارد، بنابراین امنیت مواد غذایی و سالم و بهداشتی بودن آن بسیار مورد توجه است به طوری که هر کشوری که نتواند این امنیت را تأمین کند در برابر تهدیدات ضعیف خواهد بود.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی اقدامات وسیعی در جمهوری اسلامی انجام شد و برای افزایش محصولات دامپزشکی و تولید آنها و جلوگیری از ضایعات دامی فعالیت های مؤثری صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اقدامات ما برای رسیدن به این امر مهم واکسیناسیون است البته واکسیناسیون به تنهایی قادر به جلوگیری از بروز بیماری ها نیست بلکه در کنار آن آموزش و اطلاع رسانی نقش مهمی نیز در کنترل بیماری ها و پیشگیری از آنها خواهد داشت.

حزبئی گفت: 2 سال است که با رویکرد آموزشی کار می کنیم و هدفمان این است که صاحبان مزارع و واحدهای فرآوری و بسته بندی این دوره های آموزشی را طی کنند تا کاهش ضایعات را داشته باشیم و خود صاحبان مزارع کمتر در معرض آلودگی و بیماری قرار گیرند.

وی با اشاره به مهمترین اقدام دامپزشکی استان تهران در سال جاری افزود: در حال حاضر آزمایشگاهی که داریم فراتر از توانش در حال فعالیت است به همین منظور به دنبال تجهیز و نوسازی برای گسترش اقدامات کنترلی و نمونه برداری در آزمایشگاه هستیم البته اگر تأمین اعتبارات صورت گیرد هر چه سریعتر انجام می شود.
503
 هزار و 406 کیلوگرم مواد غذایی ناسالم معدوم شد
مدیر کل دامپزشکی استان تهران گفت: سال گذشته از خلال بازدیدها که از مراکز عرضه و توزیع مواد خام دامی داشتیم از 161 هزار واحد صنفی بازدید کردیم که 176 واحد پلمپ شد و 503 هزار و 406 کیلوگرم مواد غذایی ناسالم معدوم شد.

وی گفت: بنابراین هر جا که دامی غیرمجاز وارد کشور شود به محض کشف شدن از نظر بیماری مورد بررسی قرار می گیرد.

شیوع سل بین گله ای 10 برابر کاهش داشته است
سعید کرمی معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران افزود: در بحث کنترل بیماری ها، 2 دسته بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است یک دسته بیماری های مشترک بین انسان و دام است که مهمترین آن سل، تب مالت، هاری و مشمشه است، دسته دیگر بیماری های واگیردار است که اگر در جمعیت دامی منتشر شود، خسارات اقتصادی زیادی وارد می کند.

وی گفت:‌ براساس پیشگیری ها و کنترل هایی که بر روی دام ها طی این چند سال انجام شده این است که شیوع سل بین گله ای در سال 91 به 4 در 10 هزار رسیده است یعنی میزان آلودگی دام به سل 10 برابر کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی ها با توجه به اینکه از نظر پیشگیری بسیار توانمند و خوب پیش رفتیم پیش بینی می شود در سال 93 برخی از واکسن ها قطع شود و دیگر نیازی به آنها نخواهد بود. واکسن شاربن(سیاه زخم) از جمله آنها است./ح

برچسب ها: واکسن ، دام ، سیاه زحم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.