روز جهانی دامپزشکی امسال با شعار "واکسيناسیون برای پیشگیری و محافظت نامگذاری شده است امسال نیز به کشوری که بهترین مراسم روز جهانی دامپزشکی را برگزار کند جایزه مشترک انجمن جهانی دامپزشکی و OIE اهداء خواهد شد.

به گزارش گروه علمی، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ روز جهانی دامپزشکی امسال با شعار "واکیسناسیون برای پیشگیری و محافظت نامگذاری شده است. این شعار در حالی انتخاب شده که سالانه دامپزشکان انواعی از واکسن را برای حیوانات خانگی و مزرعه به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف تجویز می‎کنند و این واکسن‌ها نه تنها حیوانات بلکه در مواردی انسان را نیز در برابر بیماریهای قابل انتقال از حیوانات به انسان‌ها محافظت می‌‎کنند." دامپزشکان در این روز علاوه بر افزایش اطلاعات خود درباره روش‎های واکسیناسیون موفق و مؤثر باید نقش مهم خود را در آگاهی‎بخشی به صاحبان حیوانات ایفا نمایند.همچون سالیان گذشته، امسال نیز به کشوری که بهترین مراسم روز جهانی دامپزشکی را برگزار کند جایزه مشترک انجمن جهانی دامپزشکی و OIE اهداء خواهد شد.البته سال گذشته ترکیه موفق به کسب این جایزه هزار دلاری شده بود. سلامت انسان و دام به هم پیوسته بوده و پیشگیری از بیماری ها یکی از بزرگترین چالش هایی است که شاغلان بخش پزشکی و دامپزشکی با آن مواجه هستند،

8 درصد واکسن های دامی در سال جاری مربوط به خراسان رضوی است


دکتر محسن عابد زاده ریيس اداره مبارزه با بيماري‎هاي دامي خراسان رضوی با اشاره به شعار امسال روز جهانی دامپزشکی با عنوان پیشگیری از طریق واکسیناسیون، گفت: به هر میزان که برنامه واکسیناسیون دام و مبارزه با بیماریهای دامی پیشرفت داشته باشد، انتقال بیماریهای مشترک از دام به انسان کاهش می یابد.

وی گفت: بیماریهای تب مالت، تب کنگو، هاری و شاربن (سیاه زخم) از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام هستند که خطرات و تبعات مختلف در پی دارند.البته  در سال جاری برای تامین واکسن های دامی در کل کشور 300 میلیارد ریال هزینه شده است که هشت درصد از این مبلغ مربوط به استان خراسان رضوی است.

بنا به این گزارش : 4 بیماری هاری، تب مالت ، سل گاوی و مشمشه از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند.

هاری از جمله بیماریهای ویروسی حاد بسیار کشنده ای است که دستگاه اعصاب مرکزی حیوانات خونگرم (عمدتا پستانداران و در حالت تجربی پرندگان) را مبتلا می سازد. انتقال اکثرا توسط گزش حیوانات مبتلا و انتقال ویروس بیماری به واسطه آلودگی بزاق و ترشحات آلوده صورت می گیرد. از دیدگاه همه گیری شناسی (اپیدمیولوژی) سگ و گربه نقش اصلی را داشته و گوشتخواران وحشی (گرگ، روباه، شغال و...) به عنوان مخزن و ناقل تلقی می شوند.
هم اکنون سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی کنترل هاری در حیوانات اهلی علاوه بر همکاری با سازمانهای ذیربط و تلاش در مهار بیماری در مخزن اصلی بیماری (حیات وحش و جمعیت سگهای ولگرد)، از طریق اجرای برنامه کنترل هاری دامی سعی در ایمن سازی جمعیت سگهای صاحبدار در معرض خطر دارد. این مهم به گونه ای است که همزمان با واکسیناسیون، قلاده گذاری و صدور گواهی واکسیناسیون هم صورت می پذیرد.

سل گاوی نیز از مهمترین بیماریهای عفونی و قابل انتقال بین انسان و حیوان است که در اکثر نقاط دنیا شایع است. عامل مسببه این بیماری در گاو مایکوباکتریوم بوویس از گروه مایکوباکتریوم هاست که نسبت به ضد عفونی کننده ها مقاومت نسبتا بالایی داشته و در شرایط رطوبت و تاریکی مدتها زنده باقی خواهد ماند. سگ و گربه از جمله حیواناتی هستند که با توجه به حساس بودن به سه گونه باکتری انسانی، گاوی و مرغی امکان انتقال از جمعیتهای انسانی و دامی را به راحتی فراهم می کنند. حتی پرندگان خانگی مانند قناری نیز به سه گونه باکتری فوق حساس بوده و لذا در تامین بهدشات انسان و حیوان از اهمیت به سزایی برخوردار است. این باکتری عمدتا از طریق تنفس وارد بدن می شود  

مشمشه (GLANDERS) یکی  دیگر از بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام است که اغلب سبب ابتلای تک سمیها می شود. عامل بیماری نوعی باکتری است که به سهولت توسط نور، حرارت و ضد عفونی کننده های معمولی از بین می رود.

متاسفانه این بیماری واکسن و روش پیشگیری از طریق ایمن سازی نداشته و میزان مرگ و میر انسانها در صورت آلودگی و ابتلا به بیماری از میزان بالایی برخوردار است. دامهای آلوده بدون هرگونه علایم بالینی بیماری و با ظاهری کاملا طبیعی و سالم مشاهده می شوند.

سازمان دامپزشکی کشور به عنوان تنها متولی کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی

با توجه به اهمیت نقش و جایگاه دامپزشکی ، این سازمان عنوان تنها متولی کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی است و توجه به امر پیشگیری و به‌کارگیری شیوه‌های پیشگیرانه برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک از جمله اولویت‌های کاری دامپزشکی است.

 با کمبود بودجه و پرسنل در زمينه مبارزه با بيماري هاي دامي مواجهيم

داريوش جهان پيما، رئيس اداره بررسي و مبارزه بيماري هاي دامي اظهار داشت: بيش از 800  بيماري انگلي، باکتريايي و ويروسي وجود دارد که مي توان به تب کريمه کنگو ، تب مالت و آنفلونزاي پرندگان اشاره کرد.

رئيس اداره بررسي و مبارزه با بيماري هاي دامي ادامه داد: وزارت بهداشت بيش از 60 درصد موارد ابتلا به بيماري هاي عفوني مشترک بين انسان و دام را گزارش کرده است که بيشتر آنها بازپديد و نو پديد هستند.

جهان پيما با اشاره به نقش واکسن در پيشگيري از بيماريها اضافه کرد:يکي از راه هاي پيشگيري براي مهار بيماري ها است و در دامپزشکي به کاهش هزينه هاي درماني دام کمک مي کند اما در کنار واکسيناسيون ، رعايت امنيت زيستي و ضوابط بهداشتي از مهمترين راه هاي پيشگير ي است  .

وي اظهار داشت: در اداره دامپزشکي با کمبود بودجه و پرسنل در زمينه مبارزه با بيماري هاي دامي مواجهيم.

جهان پيما ادامه داد:  سازمان دامپزشکي موازيني را به عنوان مبارزه با بيماري هاي دامي بيان مي کند که  اداراه هاي کل دامپزشکي استان وظيفه اجراي آنرا دارند.

رئيس اداره بررسي و مبارزه با بيماري هاي دامي ادامه ابراز داشت: در پرندگان، آلر‍ژي يکي از بيماري هاي مشترک بين انسان و پرندگان است.

پسيتاکوز ،کشنده ترين بيماري مشترک پرندگان و انسان
وي گفت: پسيتاکوز يکي از کشنده ترين بيماري بين انسان و پرندگان است  و براي پيشگيري از اين بيماري بايد واکسيناسيون  به موقع پرندگان انجام شود.

جهان پيما يادآور شد: سازمان دامپزشکي کل کشور نقش مهمي در پيشگيري از بيماري هاي مشترک بين انسان و دام داشته است که مي توان به کنترل طاعون گاوي اشاره کرد.

رئيس اداره بررسي و مبارزه با بيماري هاي دامي ادامه خاطر نشان کرد: از سگ و گربه به عنوان نگهبان و مونس انسان استفاده مي شود اما افرادي که اين حيوانات را نگهداري مي کنند بايد واکسيناسيون به موقع انجام دهند تا از سل و هاري جلوگيري شده همچنين تب برفکي که بين انسان و دام مشترک است که از عوارض آن آفت دهان است و توسط گاو و گوسفند به انسان منتقل مي شود. /ح



برچسب ها: دامپزشکی ، واکسن ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار