سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اكبر صحرايي:

رمان‌های تاثیرگذار با موضوع خلیج فارس بنویسیم

به اعتقاد اکبر صحرایی نویسنده از جشنواره خلیج فارس انتظار می‌رود که نگارش رمان‌های تاثیرگذار را به نویسندگان پیشکسوت و جوان سفارش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اكبر صحرايي نویسنده ادبیات انقلاب در گفتگو با ستاد اطلاع رساني سومين جشنواره بين المللي فرهنگي – هنري خليج فارس اظهار كرد: من به طور كلي با مقوله‌اي با عنوان جشنواره موافقم. جشنواره در واقع راهكاري است براي رسيدن به اهداف مد نظر، به خصوص در مبحث خليج فارس كه يك حوزه فرهنگي، سياسي و بومي است و ما در حال حاضر در برهه اي از زمان قرار گرفته ايم كه بحث خليج فارس به دلايل متعددي پررنگ شده است و جشنواره مي تواند راهكاري موثر باشد.
وي افزود: علاوه بر تمامي ابعاد چنین جشنواره اي، مقوله ادبيات از اهميت به سزايي برخوردار است. ادبيات مي‌تواند مادر و زيربناي اين جشنواره قرار گيرد زيرا مادر هنرهاي ديگر ما اعم از فيلمنامه‌نويسي، و... است و براي پرورش و خلق انواع گوناگون آثار هنري به ادبياتي غني نيازمنديم. به ويژه بخش ادبيات داستاني كه تاثير مستقيم و ويژه اي بر مخاطب دارد.
اين داستان‌نويس عنوان كرد: من اعتقاد دارم كه براي رسيدن به اهداف مد نظر جشنواره، يكي از ابزارهاي مناسب كه اتفاقا شايد هزينه كمتري نيز در بر داشته باشد، پرداختن به حوزه داستاني اين جريان است. يعني ما مي‌توانيم با راهكارهاي خاصي، نويسندگان حرفه اي در حوزه ادبيات داستاني مان را به اين سمت و سو ببريم كه موضوع خليج فارس را مطرح كرده و در مورد آن رمان خوب، ماندگار و تاثيرگذار تاليف کنند.
وي ادامه داد: قطعا كتاب ابزاري است كه در طول تاريخ باقي خواهد ماند، چنان كه ما همواره هنگامي كه در حوزه هاي ديگر اعم از سياسي ، فرهنگي، تاريخي و ... نيز مي خواهيم به موضوع خليج فارس اشاره مي‌كنيم ، مي گوييم در فلان كتاب نقشه خليج فارس وجود دارد و يا به متون مربوط به خليج فارس و يا سفرنامه هايي كه در اين رابطه موجود است اشاره مي كنيم و از طريق همين اسناد مي توانيم عنوان كنيم كه در چه زماني و به چه دلايلي اين خليج ، به عنوان خليج فارس نام گرفته است.
اين نويسنده دفاع مقدس تشريح كرد: همان گونه كه مي بينيم استناد ما همواره كتاب و متون است و براي اينكه يك متن يا كتاب، تاثيرگذاري خاص خودش را داشته باشد قطعا مي توان نويسندگان حرفه اي و حتي نويسندگان جوان را به سمت و سوي رمان كشاند و نام خليج فارس و اتفاقات مربوط به آن و حتي حوادث تاريخي كه در رابطه با مقوله نام گذاري و شهرت اين خليج به خليج فارس است را از اين طريق مطرح و در دسترس عموم مردم قرار داد. در واقع مي توان اسناد تاريخي را در يك رمان جذاب، گيرا و حرفه اي گنجاند، ضمن اينكه چنين رمان‌هايي پايه و مبنايي براي ساخت فيلم ها و همچنين خلق ديگر آثار هنري باشد.
وي عنوان كرد: به طور كلي نفس برگزاري جشنواره خوب است، البته اما و اگرهايي هم دارد و چنانچه به صورت صحيح و اصولي به جشنواره اي پرداخته نشود تبديل به آفتي  ضد خودش خواهد شد، همان گونه كه متاسفانه برخي از جشنواره هاي ما در اين سال ها دچار اين مسئله شده اند.
برگزیده داستان پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد ابراز كرد: اگر برگزاري چنين برنامه اي اصولي و حرفه اي باشد قطعا مي تواند نقش مطبوع، خوب و تاثيرگذاري در انتقال يك مبحث تاريخي، فرهنگي و حتي سياسي داشته باشد./ي2 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.