سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير اقتصاد:

ذخاير 100 ميليارد دلاري ثبات اقتصاد ايران را تضمين كرد

وزير اقتصاد در مصاحبه با روزنامه آمريكايي وال‌استريت ژورنال گفت: ايران بيش از 100 ميليارد دلار ذخاير ارزي دارد كه ثبات اقتصاد كشور را حفظ مي‌كند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا)، شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد گفت: با تشديد تحريم‌هاي مالي آمريكا و هم‌پيمانانش عليه ايران، تهران در حال سرعت بخشيدن به تلاش‌ها براي شناور كردن تجارت غيرنفتي و يافتن بازارهاي جديد در آسيا، آفريقا و خاورميانه است.
 
حسيني تصريح كرد: تحريم‌هاي آمريكا و اروپا عليه صادرات نفت و بانك مركزي ايران منجر به كاهش 80 درصدي ارزش ريال در طول 2 سال گذشته شده است.
 
همچنين وي افزود: قرار دادن سيستم بانكداري ايران در فهرست سياه از سوي واشنگتن و بروكسل، به ميزان قابل توجهي هزينه‌ مبادلات بين‌المللي را براي تجار بين‌المللي ايران افزايش داده و آنها را مجبور كرده است تا روش‌هاي جديد پرداخت بيابند يا به مبادلات پاياپاي متوسل شوند.
 
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: اقتصاد ايران، خود را با تحريم‌هاي غرب تطبيق مي‌دهد به طوريكه دولت صادرات غيرنفتي و تجارت با ارزهاي غير دلاري و غير يورويي را توسعه مي‌دهد.
 
وي افزود: ذخاير ارزي ايران بيش از 100 ميليارد دلار است و علي‌رغم اميد دولت اوباما براي قرار دادن ايران در لبه پرتگاه اقتصادي، وضعيت اقتصادي اين كشور را در وضعيت ثبات نگاه مي‌دارد.
 
شمس‌الدين حسيني تاكيد كرد: سيستم مالي ما بسيار انعطاف‌پذير و مدرن است. يكي از درس‌هاي مهمي كه ما از تحريم‌ها آموخته‌ايم، اين بود كه بايد از تمامي ارزهاي خارجي استفاده كنيم. ما به يورو و دلار وابستگي نداريم.
 
بر اساس اين گزارش، وزير اقتصاد ايران از هفته گذشته براي شركت در نشست سالانه صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني به واشنگتن سفر كرده و يكي از معدود مقامات ارشد ايراني است كه در سال‌هاي اخير به پايتخت آمريكا سفر كرده است.
 
حسيني در ادامه توضيح داد: صادرات غيرنفتي ايران در سال 2012 نسبت به سال پيش از آن، 20 درصد رشد داشته است.
 
وي افزود: كاهش ارزش ريال سبب شده تا كالاهاي ايراني ارزان‌تر و با قابليت رقابت بيشتر در بازارهاي خارجي عرضه شوند.
 
شمس‌الدين حسيني گفت: تجارت خارجي ما بر صادرات غيرنفتي و كاهش واردات متمركز شده است. به طور كلي، مي‌توان گفت، تمركز اقتصاد ايران بر تجارت داخلي است./س
برچسب ها: ذخایر ، میلیارد ، تضمین ، ارزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.