به گزارش
گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ تصور كنید رانندهای با خودروی فراری دو میلیاردی خود به نقطهای دور دست از كشور سفر كرده و آنجا اختلالی در رایانه خودروی او به وجود آمده است.
چه باید بكند؟ آیا چارهای جز این دارد كه همانجا بماند تا جرثقیلی بیاید و ماشین او را به تهران حمل كند؟ تازه آنجا هم اگر به لوازم یدكی نیاز باشد اما موجود نباشد (كه لوازم یدكی این نوع خودرو در كشورمان موجود نیست) باید یكماه آن خودروی میلیاردی بخوابد تا قطعه مورد نیاز از كشور دیگری وارد شود! این در صورتی است كه بحث پول و اقتصاد را كنار بگذاریم.
نگاهی به قیمت سرویس و لوازم یدكی خودروهای میلیاردی موجود در كشور نشان میدهد گاه با پول یك قطعه از این ماشینها میتوان یك خودروی نو داخلی خرید. مقایسهای كه خیلیها را به تعجب وا میدارد، اما پدیدهای است كه در بازار ایران وجود دارد.
غلامرضا بخشیزاده، رئیس اتحادیه لوازم یدكی در تائید این موضوع میگوید: با اینكه اكنون انواع و اقسام خودروهای لوكس به كشور وارد میشود؛ ولی هنوز برخی لوازم یدكی مورد نیاز این خودروها در كشور وجود ندارد.
برای مثال اگر از یك نوع خودرو ۵۰ دستگاه وارد كشور میشود برای این خودروها لوازم یدكی جداگانه وارد نمیشود و در صورتیكه خودرویی برای اولین بار به كشور وارد شود و بر اثر تصادف چراغ خودرو آسیب ببیند، نمیتوان آن را در داخل خرید.
در این صورت افراد مجبور هستند این چراغ یا لوازم مورد نیاز را از كشورهای همسایه وارد كنند و اكنون نیز به همین دلیل تجارت چمدانی رایج است.
حق بیمههایی برای از ما بهتران! خودروهای لوكس و بسیار گرانقیمت هم مانند خودروهای دیگر موجود در كشور ملزم به تحت پوشش قرارگرفتن بیمه شخص ثالث هستند، ولی برخورداری از بیمهبدنه برای آنها كاملا اختیاری است؛ بنابراین یك خریدارخودروی لوكس صفر كیلومتر نیز خودرویی دارای بیمه شخص ثالث را در اختیار میگیرد، ولی به منظور ایجاد امنیت بیش از حد معمول خودروهای دیگر، خود باید هزینههای بیمهبدنه آن را تامین كند؛ چراكه این خودروها هم در معرض سرقت بیشتر وهم در معرض آسیب مالی بالاتری قراردارند.
به گزارش تسنیم، با این حال واقعیتی كه درست یا نادرست وجود دارد، این است كه در كشور ما تناسبی بین قیمت یك خودروی بسیار لوكس و گرانقیمت با یك خودروی به مراتب ارزانتر در پرداخت حق بیمه شخص ثالث وجود ندارد. در حالیكه هزینه بیمه ثالث یكساله یك دستگاه مازراتی صفر كیلومتر یك میلیارد و چند صدمیلیون تومانی به یك میلیون تومان هم نمیرسد، یك دستگاه خودروی تاكسی یا غیرتاكسی ون چند سال كاركرده كه چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان هم قیمت ندارد، باید برای تجدید سالانه بیمه خود، بیش از یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازد.
البته این موضوع شایدبا توجه به میزان بیشتر تعداد سرنشینان چنین خودروهایی نسبت به خودروهای سواری (هر چند گران) توجیهپذیر شود، اما تفاوت قیمتی موجود بین این دو خودرو هضم موضوع را دشوار میكند.
با این حال وقتی پای بیمهبدنه پیش میآید، شرایط كاملا تفاوت میكند، چراكه هزینههای بیمه سرسامآوری برای ارائه چنین خدماتی از خودروهای لوكس دریافت میشود.
مثلا یك خودروی بنز s ۳۰۰ حدود ۹۵۰ میلیون تومانی بابت دریافت خدمات بیمه تكمیلی خود باید بیش از ۴۰ میلیون تومان در سال بپردازد. درباره دیگر خودروهای خاص نیز ماجرا به همین ترتیب است.
حق بیمه خودروهای خاص به ترتیب بیش از ۶۰ میلیون تومان برای فراری كالیفرنیا، حدود ۵۲ میلیون تومان برای مازراتی فول گرن كابریو اسپورت كروك، بیش از ۴۵ میلیون تومان برای مازراتی غیر فول گرن كابریو اسپرت، بیش از ۴۵ میلیون تومان برای پورشه پانامرا، نزدیك به ۴۵ میلیون برای بنز اس ال ۵۰۰، نزدیك به ۴۳ میلیون تومان برای پورشه كاین، بیش از ۴۰ میلیون تومان برای مازراتی كواترو پورته جی تی اس و بنز اس ۵۰۰، نزدیك به ۴۰ میلیون تومان برای هامر اچ ۲ و نزدیك به ۴۰ میلیون تومان برای بیامو ایكس ۶ میرسد.
وای به حالمان اگر با آنها تصادف كنیم! از زاویهای دیگر هم میتوان به موضوع حضور خودروهای لوكس در خیابانهای ایران نگاه كرد و آن كابوس تصادف با این خودروهاست. كابوسی كه نگرانی منطقی از تهدید امنیت مالی شهروندان عادی را به دنبال میآورد.
در نظر بگیرید فردی با خودروی پراید اقساطی یا تاكسی یا وانت نیسان آبیرنگ معروف(!) با یك مرسدس بنز ۵۰۰ كه تازه در فهرست خودروهای گران قیمت كشور قرار گرفته، تصادف كند و تنها یكی از درهای بنز آسیب ببیند و نیازمند تعویض شود.
اگر مقصر، خودروی پراید تشخیص داده شود و تازه او دارای بیمه شخص ثالث باشد؛ در حالیكه سقف بیمه شخص ثالث در بخش خسارت مالی برای اغلب خودروها حداكثر چهار میلیون تومان است، او ناچار میشود برای تامین بقیه خسارت كه نزدیك به ۴۰ میلیون تومان شده، خودروی خود را به راننده بنز تقدیم و برای جبران نقدی بقیه خسارت، فكری اساسی بكند.
این چنین است كه باید به بیمهها هشدار داد برای حل این معضل فكری اساسی بكنند كه یكی از راهحلهای مورد نظر، اجباریكردن دریافت بیمهبدنه برای خودروهای گرانقیمت است، چراكه هر قدر هم پوشش بیمهای خودروهای عادی حتی با بیمهبدنه، بالا باشد چون ماهیت قیمت دو خودرو با هم فرق میكند، آن بیمه قدرت پوششدهی خسارت واردشده به خودروی گرانقیمت را نخواهد داشت بنابراین متضرر این موضوع مردمی عادی هستند كه گاه ممكن است هست و نیست خود را در این میان ببازند.
فراری كالیفرنیا ـ حدود ۲.۵ میلیارد تومانتنها یك دستگاه از فراری كالیفرنیا كه دارای رنگ قرمز است، با مجوزی كه برای یكی از قهرمانان نامی كشتی جهان و المپیك صادر شده بود، به كشورمان وارد شد ولی هماكنون فرد دیگری این خودرو را خریداری كرده است و مورد استفاده قرار میدهد.
به دلیل تك و ویژه بودن این خودرو در ایران، قیمت دقیقی برای آن متصور نیست و كارشناسان تنها میتوانند برآوردی از قیمت این خودروی لوكس را مورد گمانهزنی قرار دهند تا گرانترین خودروی ایران شناخته شود.
با وجود این، چنین خودرویی بین گرانترین و لوكسترین خودروهای حال حاضر كمپانی فراری جایگاه خاصی ندارد چون در میان خودروهای این كمپانی، تنها مدل انزو كه طی فقط سه ثانیه، از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر در ساعت میرسد، جایی دارد و در رده هفتم قرار گرفته است؛ در حالی كه بر آورد میشود اگر آن خودرو اجازه ورود به كشورمان را پیدا میكرد چیزی نزدیك به هشت میلیارد تومان ارزش داشت.
كالیفرنیای قرمز رنگ ۲.۵ میلیارد تومانی موجود، دارای وزن ۱۶۳۰ كیلو گرم و موتوری هشت سیلندر و v شكل است كه ۴۵۴ اسب بخار نیرو تولید میكند.
این خودروی دو در اسپرت دارای سقف فلزی تاشویی است و در كمتر از چهار ثانیه میتواند از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر در ساعت برسد و در نهایت میتواند سرعت خود را تا ۳۱۰ كیلومتر در ساعت افزایش دهد.
بزرگترین مشكل كالیفرنیا در طراحی نمای عقب آن است، جایی كه به دلیل قرار گرفتن تمام تجهیزات لازم برای بسته شدن سقف هارد تاپ كمی ارتفاع آن زیاد شده و با آن كه از نمای كناری یا به اصطلاح Side view ظاهری شكیل و كلاسیك را ایجاد كرده، اما با نگاه مستقیم به رخ عقب آن، طراحی این بخش را كمی گنگ و نهچندان دلچسب مییابید.
همچنین علاوه بر چراغهای عقب گرد فرو رفته بین خطوط بخش عقب بدنه كه فرم سادهای را نیز به وجود آوردهاند، لولههای اگزوز نیز همانند لكسوس IS-F تزئینی بوده و با لولههای اگزوزی پشت خود پنهان كرده است، هیچ اتصال فیزیكی ندارند، اما هنگام تست فراری كالیفرنیا، در هر شهر و روستایی از ایالت باواریا (محل تست این خودرو) عده بسیاری به كالیفرنیا خیره میشدند و هیچ یك از مسائل فوق نمیتوانست مانع این خیرهشدن شود!
در این خودرو، تعویض دستی دندهها بسیار بهتر است و مانع هدر رفتن نیروی موتور میشود. هنگام تعویض دندهها صدایی شبیه به شلیك شاتگان از اگزوزهای فراری شنیده میشود! نكته دیگر نیز ترمزهای سرامیك كربنی آن است. این ترمزها هنگامی كه سرد باشند، عملكرد فوقالعاده پایینی دارند كه بخصوص در ترافیكهای شهری بسیار آزاردهنده میشوند.
در فراری نیز سیستم launch control را میتوان با فشار دكمهای از كنسول میانی فعال كرد و تا زمانی كه پدال گاز را تا انتها فشار دهید، تعویضها به صورت خودكار انجام میشود.
در داخل، فراری لوكس و اعیانی بودن را به نمایش میگذارد كه هنر طراحی آن كاخهای مجلل و فوقمدرن امروزی را به چالش میكشاند.
در فراری كالیفرنیا چرم دستدوز در سراسر كابین به چشم میخورد و رنگبندی و طراحی بخشهای مختلف كابین خودرو در كنار فرم مدرنی كه دارند، یادآور كنسولهای كلاسیك هستند كه همین مساله زیبایی آن را دوچندان كرده است. صندلیهای عقب این خودرو هم تنها فضای لازم برای صندلی كودك را دارند و بزرگسالان نمیتوانند از آنها استفاده كنند.
قیمت این خودرو در بازارهای جهانی حدود ۲۰۰ هزار دلار معادل حدود ۷۰۰ میلیون تومان است.
مازراتی فول و غیرفول گرن كابریو ـ یك میلیارد و ۱۵۰ تا یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانبین خودروهایی كه تاكنون اجازه ورود به كشورمان را پیدا كردهاند، مازراتی از همه گرانتر بوده است البته باید از خودروهایی كه به صورت ویژه و تك موردی یا با استفاده از پلاك گذر موقت در ایران دیده شدهاند، صرفنظر كرد. مثلا خودروی بوگاتی (گرانترین خودروی دنیا) كه مدتی با پلاك گذر موقت دیده شد و در صورت واردات آن و پلاك شدن، قیمتی نزدیك به ۲۰ میلیارد تومان پیدا میكرد!
موتور این خودروی ایتالیایی طی ۵.۲ ثانیه سرعت آن را از صفر به صد كیلومتر در ساعت میرساند. این ویژگی دارای پیشرفتی ۰.۲ ثانیهای نسبت به مدل پیشین این ماشین است چون مهندسان سازنده با اعمال آخرین ترفندها در اصلاح شاسی و سیستم تعلیق، وزن خودرو را تا صد كیلوگرم پایین آوردهاند.
علاوه بر بازبینی و باز طراحیهای صورت گرفته در قسمتهای مختلف این خودرو، مجموعه ترمزگیری كابریو اسپرت هم تغییرات گستردهای به خود دیده است.
مجموعه ترمزگیری این خودرو با دارا بودن دیسكهای ۳۶۰ میلیمتری در چرخهای محور جلو و ۳۳۰ میلیمتری در محور عقب به كمك انواع سامانههای كمكی، سطح متفاوتی از امنیت را برای راننده به همراه میآورد.
طبق اعلام شركت مازراتی، سامانه ترمزگیری كابریو اسپرت در سرعت صد كیلومتر بر ساعت به ۳۵ متر مسافت نیاز دارد تا این خودرو ۱۹۸۰ كیلوگرمی را به حالت ایست كامل درآورد. مصرف سوخت این ماشین پرقدرت ۴۵۰ اسب بخاری در مسیرهای بزرگراهی فقط هشت كیلومتر در هر صد كیلومتر است و باك بنزین این خودرو، ۷۵ لیتر ظرفیت دارد.
قیمت پایه این محصول در بازارهای خارجی ۱۵.۰۱۶ دلار معادل حدود ۵۳۰ میلیون تومان است. یادآوری میشود این خودرو در دو نوع فول و غیرفول در بازار ایران موجود است كه تفاوت بین آن فقط آپشنهای موجودروی خودرو است، اما همین آپشنها حدود ۲۰۰ میلیون تومان تفاوت قیمتی میان دو خودرو ایجاد كرده و باعث شده مقام دوم و سوم گرانترین خودروهای موجود در بازار ایران در انحصار این دو برادر باشد!
پورشه پانامرا S ـ یك میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانعلی دایی، چهره مشهور فوتبال ایران در بین صدها پورشه سوار ایرانی، مشهورترین به شمار میرود. پورشه پانامرا خودرویی با حداكثر سرعت ۲۸۲ كیلومتر در ساعت است كه با چنین سرعتی تنها در بزرگراه سراسری شمال به جنوب كشور آلمان اجازه تردد دارد.
حجم موتور این خودرو بالغ بر ۴۸۰۰ سیسی است كه قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید میكند. دندههای این پورشه، اتوماتیك نیست و دارای هفت دنده دستی است. این پورشه هم میتواند طی ۴.۸ ثانیه از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر بر ساعت برسد.
پانامرا هشت سیلندره و دارای ۳۲ سوپاپ است و حجم مخزن صد لیتری دارد. این ماشین در خارج شهر نزدیك ۱۸ لیتر و در داخل شهر، نزدیك ۱۲ لیتر مصرف میكند. طول پورشه پانامرا پنج متر، عرض آن كمتر از دو متر و وزن این خودروی چهار نفره ۱۸۰۰ كیلوگرم است. پانامرا هفت سال از پورشه كاین جوانتر است و از چهار سال پیش به بازارهای جهانی عرضه شده است.
برخی امكانات ویژه این خودرو شامل تنظیم ارتفاع خودرو، تنظیم حالت رانندگی (Sport, SportpluS)، تنظیم صدای خروجی سیستم اگزوز، GPS، تلفن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیك جداگانه برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم گرمكن و سردكن صندلیها، شیشههای كناری سرنشینان عقب دارای پرده برقی، سانروف برقی، صندلیهای برقی جلو با سیستم حافظه یكپارچه برای آینه و فرمان، ماساژور صندلیهای جلو، كروز كنترل هوشمند، سنسور پا به همراه دوربین دید عقب، آینههای ضدنور، سنسور باران، كمك فنرهای PASM، انتقال قدرت PDK و ترمزهای ABS، ASR، MSR، ABD و PSM میشود!
قیمت این خودرو در بازارهای خارجی ۲۰۱.۲۳۲ دلار معادل حدود ۷۵۰ میلیون تومان است.
مرسدس بنز SL۵۰۰ ـ یك میلیارد و ۵۰ میلیون تومانبهای پایه این خودرو در خارج از كشور حدود ۵۷۵ میلیون تومان است كه با احتساب اخذ ۱۰ درصد برای صدور برگ سبز گمركی، شش درصد هزینه مالیات بر ارزش افزوده، حدود پنج میلیون تومان بابت هزینههای شمارهگذاری و همچنین پرداخت تعرفه، ورود هر دستگاه از این خودروها با احتساب سود ۱۰ درصدی واردكننده و سود بین سه تا پنج درصدی نمایشگاهدار، به نزدیك یك میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است.
ولی در ركود فعلی بازار، این قیمت اندكی رو به كاهش گذارده و به یك میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی ۱۶۸.۱۹۰ دلار معادل حدود ۵۷۵ میلیون تومان است.
Sl۵۰۰ دارای موتوری كاملا مشابه با S۵۰۰ است ولی جثهای كاملا ریزتر و طراحی لوكستر و متفاوتی دارد. عرض تایرهای این خودرو هم پهنتر از دیگر بنز گران بازار ایران و حدود ۲۶ سانتیمتر است.
این ماشین كه شتاب و سرعتی مشابه S۵۰۰ و مصرف سوختی تقریبا برابر با آن دارد، تنها ظرفیت حمل دو سرنشین را داراست و علاوه بر دارا بودن سیستم ضدقفل ترمز ای.بی.اس، دارای كیسههای هوای جانبی، سرنشین و راننده است. این ماشین چهار سال پیش و سه سال بعد از ارائه S۵۰۰ به بازارهای جهانی عرضه شد و تا همین اواخر نیز ورود آن به كشورمان ادامه داشته است.
Sl۵۰۰ كه بیش از ۱۹۰۰ كیلوگرم وزن دارد دارای باك بنزین ۸۰ لیتری است.
پورشه كاین ـ یك میلیارد تومانقیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی ۱۵۶.۶۹۹ دلار معادل حدود ۵۵۰ میلیون تومان است.
این خودروی لوكس آلمانی، دارای موتوری ۴.۸ لیتری با قدرت سرسامآور ۵۵۰ اسب بخار است كه طی كمتر از پنج ثانیه میتواند از حالت توقف به سرعت صد كیلومتر بر ساعت برسد.
حداكثر سرعت این نوع پورشه كه در سالهای اخیر در بازار ایران به تعداد نسبتا زیادی وارد و عرضه شده است ۲۸۰ كیلومتر در ساعت است. شش دنده آن دستی و در تیپ ترونیك اتوماتیك است و از هشت سیلندر و ۳۲ سوپاپ بهره میبرد.
پورشه كاین لاستیكهای كاملا پهنی دارد و عرض تایرهای آن حدود ۳۰ سانتیمتر است. مصرف بنزین این ماشین درون شهر نزدیك به ۱۹ لیتر و در خارج شهر نزدیك به ۱۱ لیتر به ازای هر صد كیلومتر رانندگی است.
باك بزرگ این ماشین سنگین نزدیك به ۲.۵ تنی، صد لیتر گنجایش دارد.
پورشه كاین كه از ۱۱ سال پیش تاكنون به بازارهای جهان عرضه میشود دارای ظرفیت حمل پنج سرنشین است كه دارای امكانات فراوان و خاصی مانند قفل دیفرانسیل مركزی، ترمزهای چهار دیسك شامل دیسكهای تهویه مناسب، توزیع ترمز الكتریكی، آلیاژ لوكس و دستگیرهها و دربهای چرمی، پنجره عقب مجهز به مهشكن، ریل سقفی، بادشكن در عقب، شیشههای رنگی در داخل كابین عقب و جانبی، حفاظت از قسمت زیر موتور، صندلی چرمی با چرم اضافه، كیسه هوای جانبی در جلو با سنسورهای ساكن، ۱۲ اسپیكر، فرمان چرمی با ساختار چندمنظوره و تنظیم تلسكوپی، سیستم تهویه مطبوع با میكرو و فیلتر كربن فعال، سیستم مانیتور كاهش باد لاستیك، شستشو دهندههای گرمایشی، آینهای بیرونی گرمایشی، ثابت نگهدارنده موتور، شیشههای خصوصی، پریزهای برق، سیستم ورود بدون كلید، پوشش كارگو، فرستنده یونیورسال Home Link، باتری با ظرفیت بالا برای وظایف سنگین، دستگاه پخش فشرده، چهارچرخ دارای سیستم ترمز abS و... است.
مرسدس بنز S۵۰۰ ـ ۹۳۰ میلیون تومانخودروی مرسدس بنز از چندین دهه پیش تاكنون شناختهشدهترین و شاید رسمیترین ماشین گرانقیمت خیابانهای ایران محسوب میشده كه مدلهای مختلف آن مورد استفاده پلیس و دستگاههای امنیتی و سیاسی و بازرگانان و متمولان جامعه قرار میگرفته است.
مدل S۵۰۰ با آن كه جزو گرانترین بنزهای دنیا نیست و در كلاس خود (بنزهای كروك) كه شامل شش مدل بنز كشیده دیگر هم میشود در رده ششم قرار دارد، از گرانترین خودروهای موجود در بازارهای ایران محسوب میشود.
این ماشین آلمانی كه از هفت سال پیش تولید میشود و تا همین اواخر نیز وارد كشورمان شده، دارای موتوری ۵.۵ لیتری با توان ۳۸۷ اسب بخار است كه از این حیث، به بیامو X۶ برتری دارد.
این بنز دارای هفت دنده اتوماتیك با قابلیت دستی شدن است و طی ۵.۴ ثانیه سرعتش از صفر به صد كیلومتر در ساعت میرسد.
حداكثر سرعت آن نیز ۲۵۰ كیلومتر در ساعت است. S۵۰۰ دارای هشت سیلندر و ۳۲ سوپاپ است و طولی بیش از پنج متر دارد. وزن این خودروی كشیده كه ظرفیت پنج سرنشین دارد، نزدیك به دو تن است و حجم مخزنی حدود ۱۱۰ لیتر بنزین دارد! این بنز علاوه بر سیستم ضدقفل ایبیاس و قفل مركزی، دارای كیسههای هوای متعددی برای راننده، سرنشین جلو، كناری و پردهای است كه از زوایای مختلف برای سرنشینان ایمنی ایجاد میكند.
مصرف بنزین برونشهری این ماشین گران، ۸.۶ لیتر در هر صد كیلومتر است كه در داخل شهر این مصرف، تقریبا دو برابر میشود و به ۱۷.۵ لیتر میرسد.
قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی ۱۶۴.۴۵۴ دلار معادل حدود ۵۸۰ میلیون تومان است.
مازراتی quarto porte g.t.s ـ ۹۲۰ میلیون توماناین خودروی سدان (چهار در) بیشتر مورد استقبال آنهایی است كه قدری به ویژگیهای خانوادگی این خودرو بیشتر اهمیت میدهند چون برخلاف مدلهای گرانتر مازراتی (كه كوپه یعنی دارای دو در هستند) چهار در دارد.
مشخصات استاندارد این خودرو هم مانند قیمتش در سطحی بسیار بالا قرار دارد یعنی موتور ۴۷۰۰ سیسی هشت سیلندر هفت شكلی در اختیار دارد كه قدرت ۴۴ اسب بخار را تامین میكند. شتاب صفر تا كیلومتر این نوع مازراتی ۵.۲ ثانیه و سرعت نهایی آن به ۲۸۵ كیلومتر در ساعت میرسد.
قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازارهای خارجی ۱۴۳.۷۸۳ دلار معادل حدود ۵۰۵ میلیون تومان است.
هامر H۲ ـ ۹۰۰ میلیون تومانهامر (شوالیه) كه با ظاهری كاملا متفاوت برای كاربریهای ویژه و عمدتا نظامی ساخته شده و از سال ۲۰۰۶ در اختیار برخی ارتشهای بزرگ دنیا ازجمله ارتش آمریكا قرار گرفته است.
ایران هم در سال ۲۰۰۸ دهها دستگاه از این خودرو را خریداری و تعداد یك تا دو دستگاه در اختیار هر استانداری به منظور استفاده در شرایط ویژه و حوادث غیرمترقبه قرار داد. دو سال بعد، چندین دستگاه دیگر از خودروی هامر نیز به كشور وارد شد و در اختیار خریداران متمول بخش خصوصی قرار گرفت. انواع هامرها كه سال ۲۰۰۶ به دنیا معرفی شدند تا شگفتی بزرگی در صنعت خودروسازی بیافرینند شامل مدلهای اچ ۱، اچ ۲، اچ ۳ و اچ ۳ ـ آلفا بودند.
نوع اچ ۱ در طبقهبندی شكل ظاهری شاسی بلند قرار داشت و مخصوص عبور از مناطق صعبالعبور طراحی شده بود.
این نوع خودرو میتوانست توسط بالگرد به روی زمینهایی غیرمسطح مثل كوه پرتاب شود و بلافاصله به حركت خود ادامه دهد بنابراین كمتر در داخل شهرهای جهان مورد استفاده قرار گرفت. هامر اچ ۱ در مقابل گلوله و حتی برخی انواع موشك هم ایمن و آسیبناپذیر است.
این ماشین از موتوری هشت سیلندر به حجم ۶.۶ لیتر و قدرت ۳۰۰ اسب بخار استفاده میكند. هامر اچ ۲ هم شاسی بلند (Suv) است و در دو نوع وانت دو كابین (pickup) و واگن تولید میشود كه اغلب در شهرها مورد استفاده قرار میگیرند. هامر اچ ۲ از موتور هشت سیلندر V شكل شش لیتری با قدرت ۳۲۵ اسب بخار بهره میگیرد كه نیروی به دست آمده را به هر چهار چرخ منتقل میكند.
از میان مدلهای هامر، اچ ۲ در خیابانهای ایران به تعدادی محدود تردد میكند. اچ ۲ ظرفیت مخزن بنزین ۹۵ لیتری دارد و در شهر ۸.۴ لیتر برای هر كیلومتر میسوزاند. مصرف سوخت این ماشین در بزرگراه هم تنها ۶.۲ لیتر برای هر صد كیلومتر است.
گیربكس آن هم دارای دو دنده اتوماتیك است. هامر، نزدیك به سه تن وزن داشته و طولی حدود پنج متر و ۲۰ سانتیمتر دارد. ارتفاع هامر اچ ۲ هم مثل عرضش بیش از دو متر است. این خودروی غول مانند دارای ترمزهای ویژه، دو دیفرانسیل و ظرفیت پنج سرنشین است.
بیامو X۶ ـ ۸۳۰ میلیون تومانهرچند كیفیت و قیمت این نوع خودرو در بین ۶۵ مدل مختلف بیامو در جایگاه چندان بالایی قرار ندارد و به عنوان نمونه، مدل x۶m در صورت اجازه ورود به كشورمان قیمتی زیر هفت میلیارد تومان به خود نخواهد دید ولی همین مدل x۶ موجود هم چنان جلب توجه میكند كه استفاده حسین رضازاده ورزشكار پیشین شاخص دنیای ورزش از یك دستگاه آن و رانندگی او در مسیر اتوبانی تهران به زنجان در سالهای گذشته، حواشی خبری زیادی ایجاد كرد.
به هر حال این خودروی شاسی بلند لاستیك پهن كه دارای موتوری سه لیتری با قدرت ۳۰۶ اسب بخار است دارای شش دنده اتوماتیك، شش سیلندر و ۲۴ سوپاپ است كه با شتاب صفر تا صد ۶.۷ ثانیهای، حداكثر سرعتی معادل ۲۴۰ كیلومتر در ساعت دارد.
ایكس ۶ كه نزدیك پنج متر طول و دو متر عرض دارد در خارج شهر به ازای هر صد كیلومتر، ۸.۳ لیتر بنزین مصرف میكند و در رانندگی داخل شهری ۱۳.۲ لیتر به ازای هر صد كیلومتر میسوزاند.
این خودرو از سیستم ضدقفل ایبیاس، سیستم شناسایی راننده از طریق اثر انگشت، فرمان هیدرولیك، كیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و كیسه هوای جانبی و قفل مركزی برخوردار است و حجم مخزنی با ظرفیت ۸۵ لیتر سوخت دارد. بیامو ایكس ۶ محصول جدیدی نیست و از سال ۲۰۰۸ میلادی به بازار آمده است.
تعداد خودروهای بیامو بازار ایران شاید بیش از دیگر خودروهای لوكس باشد و بنابر این استفاده از چنین خودرویی خیلی چشم را خیره نمیكند.
با این حال علی كریمی فوتبالیست مشهور ایران، سرشناسترین بیامو سوار همیشگی خیابانهای ایران محسوب میشود.
... و اینچنین شده استقرار نیست شعار بدهیم. قرار نیست تكرار مكررات بشود. قرار نیست حرفهای تكراری كه شاید گوش خیلیها از شنیدنش پر باشد، گفته شود. فقط صحبت از یك درد مزمن است كه گاه به طنزی تلخ شباهت پیدا میكند.
حكایت، حكایت آن نگاههای حسرتزدهای است كه این ابرخودروها را تعقیب می كند و چهها كه از فكرها نمیگذرد و به كجاها كه نمیرود. حكایت، حكایت آن آههایی است كه از دل برمیآید و لاجرم باید بر دل نشیند و كدام دل در این روزهای سخت پذیرای آن خواهد بود؟
حكایت، حكایت قشر كارمند، كارگر، دانشجو، كاسب، معلم، كودكان كار و بیخانمانها است، آنان كه با دهها درد و بیماری خود دست و پنجه نرم كرده و به انتظار طی شدن روزها و شبها برای واریز یارانه نقدیشان مینشینند.
حكایت، حكایت قشر عظیمی است كه صورتهای نجیبشان را با سیلی سرخ نگاه میدارند، اما آه ندارند كه با ناله سودا كنند و سرانجام حكایت، حكایت فاصله طبقاتی دردآور و تاسفبرانگیزی است كه در این روزهای جامعه ایران پدید آمده است.
چه كسی مسئول این وضع است؟ چرا اینگونه شده است؟ چرا كسی برای بهبود این وضع كاری نمیكند؟...
اشتباه نشود. كسی با پول و پولداری مخالف نیست. حسادت و كینهورزی و زمزمه اینكه چرا ما نه، آنها بله هم چاره كار نیست. ناشكری هم كه در خون و رگ ایرانی جماعت نیست.
پس راه چاره چیست؟ چه باید كرد كه اگر این فاصله درآمدی ـ طبقاتی از بین نمیرود، دستكم كاهش یابد و به این زیادی نباشد؟ همه كارشناسان اقتصادی و روانشناسان اجتماعی دو راهحل عمده برای این پرسشها توصیه میكنند. راهحل اول، روشن است كه وظیفه دولت و حاكمیت است.
تجدیدنظر در سیاستهای اقتصادی، خروج نفت از چرخه درآمد ملی و رخت بربستن رانتهایی كه مسبب ایجاد بخشی از این وضع است، بهبود نظام مالیاتی برای دریافت مالیات بیشتر از درآمدهای بیشتر و سرانجام اصلاح نظام اداری كشور و حذف دخالت انسان در آن كه جلوی رانتخواریها و پارتیبازیها و دهها معضل دیگر را بگیرد.
و اما... و اما بخش دوم راهحل در درون من و توست. بازنگری در فكر و اندیشه و تفكر و نگاهمان به زندگی. تلاش برای به دست آوردن آنچه نداریم و آرزو پنداشتن آن. همان كه حكیمی گفته است: شجاع، عمل میكند و ترسو آرزو. اینچنین است كه نگاه حسرتبارت را از این خودروها بردار و به دستان و فكر و اعتماد به نفسات نگاه كن.
بسیاری كه امروز سوار این ابرخودروهایند، روزگاری مثل من و تو پیاده خیابانها را متر میكردهاند. اما اینكه چرا امروز ما اینجاییم و آنها آنجا، پرسشی است كه باید ابتدا به آن فكر كرد و سپس از همین فردا كاری بزرگ از راهی حلال و مشروع را آغاز كرد: خدا با پرتلاشان است...