فراری به تازگی توانسته یکی از محصولاتش را در یک حراجی به گران‌ترین قیمت در تاریخ خودرو به فروش برساند. اسکار کوئین به آنجا رفته تا پاسخ این سوال را جویا شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجموعه عظیم کارخانه فراری در مارانلو در شمال ایتالیا به شکل حرف L ساخته شده و شامل کارگاه نقاشی، خط مونتاژ و البته رستوران کارخانه است. در صبح روز یکشنبه که هوا هم کاملا آفتابی است، کارگران مثل ساعت مشغول کارند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند. لوگوی کارخانه فراری در جای جای کارخانه دیده می‌شود.
 
کارخانه فراری آنقدر تمیز و با دقت ساخته شده که به نظر می‌رسد جای جای آن را با خط‌کش اندازه‌گیری کرده‌اند. راستش را بخواهید، برخی از بهترین معماران جهان در این کارخانه مشغول به کار بوده‌اند.

 
درون کارخانه لوکس
فراری از سال 2012، سرویس سفارشی سازی جدیدی را راه‌اندازی کرد
 
«تونل باد» توسط «رنزو پیانو،» معمار برج شارد لندن، طراحی شده است. استانداردهای زیبایی شناختی کارخانه فراری کارکردی دوگانه دارند. این استانداردها علاوه بر کارآمدی در تولید خودرو، در واقع محل طراحی و ساخت یکایک خودروهای لوکس فراری است. اما در کنار این مسئله، حضور مشتری‌ها در محل کارخانه برای سفارش خودروی مورد نظرشان نیز ماهیت خاصی به استانداردهای زیبایی شناختی آن داده است.
 
به کارخانه لوکس فراری خوش آمدید. در اوایل ماه جاری میلادی بود که یکی از خودروهای مدل 1957 فراری به ارزش 36 میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد. فراری به واقع بر تخیل «ماشین بازها» احاطه دارد و به آن جهت می‌دهد.
 
درون کارخانه لوکس
طراحی فراری مانند لوگوی آن منحصر به فرد است
 

صرفا داشتن یک "فراری" برایتان کافی نیست؟!
در یکی از ساختمان‌های این کارخانه اتاقی قرار دارد که هیچ شباهتی به تم کلی فراری ندارد. این اتاق پنجره ندارد، اما نورپردازی آن کاملا زیبا و مدرن است و با چوب و فولاد ضد لکه تزئین شده‌اند. حتی پرده‌های داخل این اتاق هم از اعلی‌ترین جنس ممکن ساخته شده بودند و مبلمان آن نیز تمام چرم بودند.
 
اگر صرفا داشتن یک فراری برایتان کافی نیست، باید به آنجا بروید. از سال 2010، فراری طرح شخصی سازی فراری را پیاده کرد تا هر شخص بنا به سلیقه خود، خودروی مورد نظرش را تحویل گیرد.
 
تقریباً 70 سالی از عمر فراری می‌گذرد. برندی به جای مانده از «انزو فراری» بزرگ؛ همان مهندس خبره‌ای که در دنیای رانندگی مسابقات سرعت فوق‌العاده بود. او سال‌ها در کنار برند «آلفا ‌رومئو» تجربیات خوبی کسب کرد و در سال 1947 توانست برند مستقل فراری (Ferrari) را به نام خودش ثبت کند. طی این سال‌ها گویی رقابت، جدال و رویایی با رقبا بخش جدایی ناپذیر بدنه فراری بوده است. به طوری که حتی در سال 2008 وقتی فیات ایتالیا 85 درصد سهام فراری را خرید، تضمین داده شد که خللی در بخش ریسینگ کمپانی فراری ایجاد نشود.
 
فراری سفارشی چه ویژگی‌هایی دارید؟
آندرا باسی، رئیس بخش شخصی سازی فراری می‌گوید: «ما می‌توانیم جنس و رنگ اتومبیل و لوازمش را بنا به درخواست مشتری تولید کنیم. ما حتی قادریم بدنه خودرو را متناسب با نیاز مشتری وفق دهیم؛ البته این کار یک شرط دارد و آن این است که استانداردهای شرکت فراری زیر سوال نرود.»
 
درون کارخانه لوکس
یکی از کارکنان بخش کنترل نهایی شرکت فراری
 
برای نمونه یکی از مشتری‌ها خواسته بود تا طراحی خودرو دلخواهش مانند قایقی که دارد باشد. شخص دیگری نیز یک خودروی ضدگلوله سفارش داده بود و نفر دیگری نیز طرح ورزش چوگان را برای خودروی مورد نظرش انتخاب کرده بود.
 
البته تنها یک درصد از مشتری‌های فراری سالانه از این خدمات استفاده می‌کنند. میانگین سفارش هر مشتری حدود 30 درصد قیمت نهایی خودرو تمام می‌شود و تاکنون موردی نبوده که قیمت شخصی سازی معادل قیمت کلی خودرو تمام شود.
 
باسی می‌گوید که کار کردن با مشتری کار ساده‌ای نیست. زیرا طرح اصلی فراری کاملا شکیل بوده و ایجاد تغییرات در آن باید در جهت ارتقای آن باشد.
 
درون کارخانه لوکس
اسب سرکش: لوگوی فراری
 


درون کارخانه لوکس


درون کارخانه لوکس
تمام کارهای طراحی داخلی به صورت دستی انجام می‌شود
 

باسی در ادامه می‌گوید: «اینکه یک شخص می‌خواهد خودرویی را بخرد، برند آن خودرو نیست، بلکه تجربه رانندگی با آن است. کسانی که به اینجا می‌آیند می‌خواهند عضوی از خانواده فراری باشند. آن‌ها می‌خواهند به اینجا بیایند تا در کنار خانواده فراری بمانند و خودروی دلخواهشان را تحویل بگیرند.»
 
7 ماه طول می‌کشد!
از روزی که مشتری تصمیم خودش را می‌گیرد، تا روزی که خودرو وارد خط تولید می‌شود، مجموعا 7 ماه طول می‌کشد. تیمی متشکل از 40 نفر در یک سوی خط ایستاده و تمام کارهای طراحی داخلی را با دست انجام می‌دهند.
 
در دنیای مصرف کنندگان، دو چیز معنا دارد: مفاهیم تجربی و ارزش افزوده و مجلل بودن جایگاهش متفاوت است. از قدیم گفته‌اند که یک ساندویچ فروش سوسیس نمی‌فروشد، بلکه صدای سرخ شدن آن است که مشتری را جذب می‌کند.
 
اینجا، یعنی در آتلیه آندرا باسی، ما در میان پارچه‌هایی از پوست جانوران و دنیای لوکس فراری هستیم. در همین اتاق است که مشتری برای ورود به دنیای فراری خود را آماده می‌کند: نوعی غسل تعمید از جنس فراری.
 
منبع:فرادید
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
همه چیش شبیه کارخانه ی ایران خودرو و سایپا هست حتی ماشیناش البته برای ایران یکم بهتره چون 1 سال طول میکشه ماشینو تحویل بدن چون خیلی خیلی ایرانی ها دقت میکنن