سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خبر داد :

طراحی نخستین توربین 250 مگاواتی برق در کشور/منفعت روزانه 3 میلیارد تومانی سد و نیروگاه گتوند

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از طراحی نخستین توربین 250 مگاواتی برق آبی به دست متخصصان داخلی خبر داد و گفت: تست این توربین در کشور سوییس با موفقیت امجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدمحمدرضا رضازاده گفت: در فاز اول نیروگاه گتوند علیا هزار مگاوات برق تولید می‌شود و در فاز دوم و توسعه ای آن که در حال اجراست هزار مگاوات دیگر برق تولید برق می شود.

وی افزود: در پایین‌دست سد گتوند با مشارکت بخش خصوصی نیروگاه صد مگاواتی نصب می شود و در آینده در مجموع سد و نیروگاه گتوند2100 مگاوات انرژی الکتریکی به شبکه تزریق می کند.

وی با بیان این که وجود سد گتوند قدرت مدیریت ما را روی رودخانه کارون بالا می‌برد اظهار داشت: وجود این سد مانع از رهاسازی آب در زمان هایی می شود که به آن نیازی نیست.

رضازاده با اشاره به این‌که دیگر آب بدون استفاده به خلیج فارس نمی‌ریزد، تصریح کرد :‌ در گتوند می توانیم آبهای بالا دست را ذخیره کنیم و با مدیریت و تنظیم آن در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران رکوردهای ثبت شده در عملیات اجرایی سد گتوند را بی نظیر عنوان کرد و افزود : در سد گتوند 2.2 میلیون متر مکعب عملیات بتنی انجام شده که در مقایسه با برج میلاد 30 برابر بتن ریزی صورت گرفته است؛ همچنین 82 میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاک‌ریزی که معادل 20 میلیون دستگاه کامیون است در این طرح ملی  انجام شده است.

وی ادامه داد: طول تونل‌ها ی حفاری شده 30 کیلومتر است که معادل طول مسیر خط یک مترو تهران به عنوان بلندترین تونل مترو تهران است.

رضازاده افزود: دریاچه سد 108 کیلومتر مربع یوده کخ معادل  1.1 برابر جزیره کیش است و  طول دریاچه 90 کیلومتر می باشد که ظرفیتی معادل 25 برابر ظرفیت مخزن سد کرج است.

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با بیان این که  سد گتوند 182 متر ارتفاع دارد گفت:‌ این سد بزرگترین مخزن‌ آبی  روی رودخانه کارون است  و پس از کرخه  دومین مخزن آبی در کشور محسوب می شود.

رضازاده با اشاره به این‌که حدود 3000 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است گفت : در نیروگاه برق‌آبی گتوند در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی  حدود دومیلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی می شود  و روزانه یک میلیارد تومان درآمد دارد.

رضازاده خاطر نشان کرد: با احداث سد گتوند و چند سد دیگر در بالادست رودخانه کارون همه آورد این رودخانه کنترل شده است./س

برچسب ها: سد ، گتوند ، وزارت نیرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.