با حضور احمدي نژاد عمليات گودبرداري کامل از سد و نيروگاه گتوند عليا، امروز در استان خوزستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ با اين افتتاح طرح سد و نيروگاه گتوند عليا امروز دوم ارديبهشت با حضور رياست جمهوري برگزار شد.

سد نيروگاه گتون عليا با هزينه اي بالغ بر 3 هزار ميليارد تومان ساخته شده و به بهره برداري رسيده است.

طرح گتوند عليا بعد از طرح هاي بزرگ و ملي کرخه، کارون 3 و مسجد سليمان جزء طرح هاي اولويت دوم وزارت نيرو بود، به همين دليل مراحل اجراي آن از سال 1376 آغاز شد و در ابتدا به آرامي پيگيري شد.

پس از اتمام و بهره برداري طرح هاي ذکر شده، روند اجراي اين طرح از سال 1382 شدت گرفت و در 4 سال گذشته بيشترين پيشرفت فيزيکي و مالي در اين طرح محقق شده و پس از طي فراز و نشيب هاي مختلف سرانجام در مردادماه سال 90 آبگيري شد.

در حال حاضر اين نيروگاه قادر است 1000 مگاوات برق توليد کند و در فاز توسعه که مراحل اجرايي آن در دست انجام است، 1000 مگاوات ديگر نيز به توليد برق افزوده و در مجموع از طريق 8 واحد 250 مگاواتي امکان توليد 2000 مگاوات برق را فراهم مي سازد.

سد گتوند عليا به عنوان بلندترين سد خاکي کشور در منتها عليه موقعيت کوهستاني رودخانه کارون در فاصله 380 کيلومتري از مصب رودخانه و در نزديکي شهرستان گتوند در استان خوزستان اجرا شده است. اين سد از نوع خاکي با هسته رسي که با ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است./عب

برچسب ها: سد ، خاکی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار