سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از تأسیس دادگاه تفتیش عقاید تا وقوع ماجرای سیاسی (یو 2)

تأسیس دادگاه تفتیش عقاید، آغاز نخست‌وزیری دکتر «محمد مصدق»، امضای قرارداد کمک‌های تسلیحاتی شوروی به رژیم عراق و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 7 اردیبهشت 1392 خورشیدی برابر با 16 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 27 آوریل 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز نخست‌وزیری دکتر «محمد مصدق» در نوبت اول (1330 ش)
دکتر مصدق به عنوان نماینده‌ای پر سابقه در مجلس شورای ملی و در رأس جبهه ملی مطرح بود. او در دوره چهاردهم، درباره ملی شدن نفت، نطق‌های متعددی ایراد نمود و با تصویب پیشنهاد او، از دادن امتیاز جدید نفت به شوروی، جلوگیری شد.

مصدق که ریاست کمیسیون نفت را به عهده داشت و وجاهت ملی او هم در اوج مبارزات ملی شدن نفت قابل توجه بود، با نزدیکی به آیت‌اللَّه کاشانی وجهه مذهبی نیز به خود گرفت؛ بنابراین پیشنهاد قبول نخست وزیری او، استقبال نمایندگان را در برداشت و او بلافاصله مأمور تشکیل کابینه گردید.

امضای قرارداد کمک‌های تسلیحاتی شوروی به رژیم عراق در جریان جنگ (1363 ش)
پس از تغییر اوضاع جنگ در نتیجه فتح خرمشهر و احتمال سقوط رژیم عراق، در فروردین 1363، یک هیئت بلند پایه از شوروی به بغداد اعزام شد و فروش چهار و نیم میلیارد دلار اسلحه شوروی به عراق را پیشنهاد کرد. این بزرگ‌ترین پیشنهاد فروش سلاح بود که تا آن زمان، شوروی‌ها به عراق می‌دادند. هیئت شوروی که از میزان عصبانیت عراق به دلیل از دست دادن جزایر مجنون در عملیات خیبر مطلع بود، به عراق اطلاع داد که حاضر است میگ‌های 21 و 22، هلی‌کوپترهای توپ‌دار و 350 موشک اسکاد در اختیار رژیم بعث قرار دهد.
سرانجام این قرارداد و قرارداد وام دو میلیارد دلاری اتحاد جماهیر شوروی به رژیم بعث عراق در هفتم اردیبهشت 1363 ش برابر با 27 آوریل 1984 مبین طرفین در مسکو امضا شد و در جبهه‌های جنگ علیه رزمندگان اسلام به کار رفت. لازم به یادآوری است که بعد از سقوط صدام حسین، در سال 1382، مسأله بازپرداخت وام‌های اعطایی کشورهای غربی و شرقی برای پیروزی در جنگ با ایران، به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی منطقه و جهان مطرح شد.

رحلت حجت الاسلام و المسلمین «سید رضا برقعی» (1375 ش)
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا برقعی، در سال 1306 ش از خاندان سادات مبرقع از نسل امام جواد (ع) در قم به دنیا آمد. وی پس از گذران تحصیلات مقدماتی، در سال 1320، برای ادامه دروس حوزوی وارد مدرسه فیضیه شد و از محضر حضرات آیات سید حسین بروجردی و امام خمینی (ره) استفاده فراوان برد. سید رضا برقعی سپس به مدت پنج سال ساکن نجف اشرف گردید و از دروس استادان زمان بهره‌مند گشت. با تلاش بسیار به همراه شهید دکتر محمدجواد باهنر، توانست در سازمان تدوین و تا لیف کتب درسی تا لیف کتب تعلیمات دینی دوره دبستان و دبیرستان را مطابق با روش‌های جدید تعلیم و تربیت و همراه با محتوایی کاملاً اسلامی و اصیل به عهده بگیرد.
 در سال 1352 دفتر نشر فرهنگ اسلامی را تا سیس نمود و این دفتر سهم مهمی در نشر فرهنگ اسلامی ایفا نمود. وی همچنین دارای تالیفات متعددی است که کتاب خودآموز قرآن مجید، از روش‌های ابداعی ایشان، تاکنون در تیراژی در حدود پنج میلیون نسخه چاپ شده است. سرانجام این دانشمند گرا نمایه در شب هفتم اردیبهشت ماه 1375 ش برابر با 6 ذی‌حجه 1416 قدر 69 سالگی درگذشت و به جوار رحمت حق شتافت.

وفات محدث ایرانی تبار «ابن همام اسکافی» در بغداد (336 ق)
ابن همام در سال 258 قمری دیده به جهان گشود و در دوران تحصیل از محضر اساتیدی همچون احمد بن ادریس قمی، عبداللَّه‌بن جعفر حمیدی و پدرش بهره برد. وی در عصر خود از بزرگ‌ترین مورخان شهر بغداد به شمار می‌رفت. از آثار وی می‌توان به «الا نوار فی التاریخ الائمة (ع)» اشاره کرد. این عالم بزرگ در بغداد وفات یافت و در مقابر قریش به خاک سپرده شد.

تأسیس دادگاه تفتیش عقاید معروف به «انکیزیسیون» در اسپانیا (1231 م)
هم‌زمان با یورش سپاهیان صلیبی به مناطق شرق، واقعه مهم دیگری نیز روی داد که سرآغاز دوران مخوف انکیزیسیون یا تفتیش عقاید در تاریخ مسیحیت به شمار می‌رود. در این زمان که پاپ ای نوسان سوم فرمان روایی داشت، وی دستور تشکیل دادگاه تفتیش عقاید را صادر کرد و از این پس این دادگاه در سراسر اروپا به کار پرداخت. این دادگاه در 27 آوریل 1231 مدر اسپانیا نیز تأسیس شد و دوره جدیدی از خشونت و قساوت را در این سرزمین آغاز کرد. پاپ‌ها در این زمان، از سلاطین و فرمان روایان سرزمین‌های مسیحی می‌خواستند که در سرکوبی ملحدین، یعنی هر کس که از اوامر آنها سرپیچی می‌کند، با ما موران کلیسا همکاری داشته باشند وگرنه خود، ملحد و سزاوار عقوبت خواهند بود.

 کسانی که به اتهام الحاد و سرپیچی از فرامین الهی که در واقع همان دستورات پاپ بود در این دادگاه‌ها محاکمه می‌شدند، حق داشتن وکیل را نداشتند و آراء محکمه قطعی و لازم‌الاجرا بود. در این دادگاه‌ها، کسانی که مظنون به بدعت‌گذاری بودند، چنانچه نمی‌توانستند بی‌گناهی خود را ثابت کنند تکفیر می‌شدند و مجازات سنگینی در انتظارشان بود. سخت‌گیری در مورد محکومان دادگاه‌های تفتیش عقاید تا آنجا بود که حتی اگر کسی ترتیب کفن و دفن آنان را می‌داد، آن شخص نیز مستحق مجازات های سنگین می‌شد. مفتش دادگاه نیز در مقابل هیچ مقامی جز پاپ پاسخگو نبود و کار خود را یک عمل الهی تلقی می‌کرد. آراء صادره از این دادگاه شامل شکنجه، تبعید، محرومیت از پست و مقام، مصادره اموال، زندان، سوزاندن و کشتن بود. دادگاه‌های تفتیش عقاید سرانجام پس از شش قرن فعالیت جنایت بار، در 17 ژانویه 1808 م تعطیل شدند.

درگذشت «ابن دراج قسطلی» شاعر و کاتب مشهور اندلسی (421 ق)
ابو عمر احمد بن محمد بن عاص مشهور به ابن دَرّاج از بزرگ‌ترین شاعران اندلس بوده و نمایندهٔ اصلی اعتلای این سرزمین در پایان قرن چهارم و ابتدای قرن پنجم محسوب می‌شد. وی سبک نوینی در قالب‌های شعر قدیم عربی پدید آورد و اشعارش علاوه بر آثار ادبی، منبع موثقی از اتفاقات آن دوران است.

روز ملی و استقلال کشور افریقایی «سیرالئون» (1961 م)
سیرالئون کشور کوچکی در ساحل غربی افریقا است که همسایگان آن عبارتند از: جمهوری‌های گینه و لیبریا. وسعت این کشور در حدود 71/740 کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن در حدود 5 میلیون نفر است که بیشتر از نژاد سیاه می‌باشند. پیش‌بینی جمعیت آن تا سال 2025 بیش از 8 میلیون نفر خواهد بود. بیش از 60% از جمعیت سیرالئون را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بقیه مسیحی و پیرو ادیان بومی هستند. زبان رسمی این کشور، انگلیسی است؛ اما مردم به زبان‌های محلی صحبت می‌کنند. پایتخت کشور سیرالئون بندر «فری تاون» است و از شهرهای مهم آن، کوئیدو، گینما و ما کنی قابل ذکر می‌باشد.
این کشور از نیمه قرن پانزدهم توسط پرتغالی‌ها شناسایی شد و عنوان سیرالئون به معنای «کوه‌های شیر» به آن اطلاق گردید. در قرن هجدهم این منطقه به تصرف انگلستان درآمد و تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت. پس از جنگ جهانی دوم این کشور نیز مانند سایر کشورهای افریقایی در جهت استقلال گام برداشت و بالأخره در 27 آوریل سال 1961 میلادی به استقلال رسید که روز ملی این کشور نیز به حساب می‌آید و در همین سال به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. حکومت سیرالئون، جمهوری با یک مجلس قانون گزاری است.

پایان کنفرانس باندونگ، زمینه‌ساز تشکیل جنبش عدم تعهد (1955 م)
کنفرانس باندونْگْ نخستین کنفرانس سران کشورهای آسیایی و افریقایی است که از 18 تا 27 آوریل سال 1955 م به دعوت دکتر احمد سوکانو، رئیس جمهور وقت اندونزی با حضور سران و نمایندگان 28 کشور تشکیل شد. کنفرانس باندونگ که معروف‌ترین رهبران آسیا و افریقا از قبیل جواهر لعل نهرو، چوئن لای و جمال عبدالناصر، سردمداران هند، چین و مصر در آن شرکت کردند، نخستین رویارویی کشورهای جهان سوم با قدرت‌های بزرگ نظامی و صنعتی جهان بود که زمینه را برای تشکیل سازمان کشورهای غیرم تعهد فراهم ساخت.
کنفرانس باندونگ، طیف وسیعی از کشورهای طرفدار غرب یا بی‌طرف یا کمونیست را در برمی‌گرفت، ولی تمامی کشورهای شرکت‌کننده، پشتیبانی خود را از پنج اصل معروفِ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز که مبتنی بر احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک دیگر، عدم تجاوز، عدم مداخله در امور داخلی یک دیگر و برابری حقوق و همکاری اقتصادی بود، اعلام داشتند. کنفرانس باندونگ سرانجام به تشکیل جنبش عدم تعهد که در واقع خارج از دو بلوک شرق و غرب بودند، انجامید و فعالیت خود را در سال‌های بعد گسترش داد.

وقوع ماجرای سیاسی (یو 2) پس از سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی امریکا (1960 م)
بعد از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز دوران جنگ سرد از اوایل سال 1960 م مقدمات تشکیل یک کنفرانس سران از رهبران چهار کشور امریکا، شوروی، فرانسه و انگلستان در پاریس فراهم می‌شد و روز 16 مه برای تشکیل این کنفرانس در نظر گرفته شد. تشکیل کنفرانس پاریس پیشاپیش امیدهای زیادی برانگیخته بود و از آن به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ روابط بین‌المللی یاد می‌شد؛ اما در آستانه این کنفرانس و در حالی که هر دو طرف غرب و شرق، سخن از صلح و موفقیت کنفرانس می‌گفتند، در روز 27 آوریل 1960 م، هواپیمای جاسوسی یو 2 متعلق به امریکا در خاک شوروی سقوط کرد و تمام آنچه را که برای کنفرانس پاریس رشته شده بود پنبه کرد. در واقع از نیمه دهه 1950 مو پس از آن، پروازهای شناسایی و جاسوسی امریکا بر فراز شوروی مورد اعتراض این کشور قرار گرفته بود.

تا این که این هواپیما در حالی که در ارتفاع 24 هزار پایی پرواز می‌کرد و ظاهراً دور از دسترس موشک‌ها و هواپیماهای شکاری شوروی به عملیات جاسوسی می‌پرداخت، سرنگون گردید و خلبان آن دستگیر شد. در این حال، سازمان فضایی امریکا، ناسا، از مفقود شدن یک هواپیمای خود که در حال مطالعه اوضاع جوی بود خبر داد و وزارت امور خارجه این کشور، منظور نبودن تجاوز به فضای شوروی را مطرح کرد. با این حال، خروشچف عکس‌العمل تندی در برابر این موضوع از خود نشان داد و با انتقادات شدید او از غرب، دامنه اختلاف بلوک شرق و غرب، به یک بحران تبدیل شد. در نهایت، در سال 1962 م، خلبان اسیر شده امریکا با یک جاسوس شوروی مبادله گردید و این بحران فروکش کرد.

وفات «ابن سرّاج» ادیب، شاعر و فقیه مالکی در اندلس (508 ق)
ابن (سرّاج) ادیب، شاعر و فقیه مالکی در خانواده‌ای اهل دانش و فضل در عصر ملوک الطوائف اندلس متولد شد. دانش‌اندوزی خود را نزد جد و پدرش که بزرگ اندلس به شمار می‌رفتند، آغاز کرد. در پی فوت پدر، ابن سرّاج که به استادی در علم نحو شهرت داشت، به تدریس پرداخت.


روز ملی و استقلال «توگو» کوچک‌ترین کشور افریقایی (1960 م)
کشور جمهوری توگو با 56/785 کیلومتر مربع وسعت در غرب قاره افریقا و در همسایگی کشورهای بنین، غنا و ولتای علیا واقع شده است. جمعیت توگو بیش از چهار میلیون نفر بوده که عمدتاً سیاه‌پوست و دارای مذاهب بومی و درصدی مسلمان و مسیحی می‌باشند. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت توگو تا سال 2025 م بیش از 8 میلیون نفر گردد. زبان رسمی در توگو فرانسوی، واحد پول، فرانک سی اف آ و پایتخت آن شهر لو مه است. توگو در ابتدا، در پی مهاجرت برخی از اهالی نیجریه و غنا به این منطقه، مسکونی گردید و بعدها محلی برای تجارت برده شد.
توگو در سال 1884، به یکی از مستعمرات آلمان تبدیل شد و در پایان جنگ جهانی اول بین فرانسه و انگلستان تقسیم گردید که تا بعد از جنگ دوم جهانی ادامه داشت. در انتخابات سال 1958 م حزب وحدت توگو به قدرت رسید و در 27 آوریل 1960 استقلال این کشور اعلام شد. حکومت توگو جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون گزاری است. توگو از سال 1960 این سرزمین در سال 1960 از فرانسه مستقل شد و دارای حکومت جمهوری گردید و در همان سال به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

روز ملی «افریقای جنوبی»
کشور جمهوری افریقای جنوبی با 1/219/90 کیلومتر مربع مساحت در جنوبی‌ترین ناحیه قاره افریقا و در کناره اقیانوس هند و اطلس و در همسایگی نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک و سوازیلند واقع شده است. جمعیت این کشور در حدود چهل میلیون نفر که اکثریت مردم سیاه‌پوست و دارای دین مسیحی و مذاهب بومی و کمی مسلمان و هندو می‌باشند. پایتخت این کشور شهر پروتوریا و شهرهای مهم آن کیپ‌تاون، ژوهانسبورگ، دوربان و پورت الیزابت هستند. زبان‌های رسمی آفریکانس و انگلیسی و واحد پول آن راند است، قانون اساسی افریقای جنوبی در سال 1961 تدوین شده است. کشور افریقای جنوبی از به هم پیوستن دو مستعمره انگلیس در جنوب افریقا تشکیل شد و در 31 مه 1910 استقلال داخلی یافت. این اتحادیه در 1931 به استقلال کامل دست یافت؛ اما اقلیت سفیدپوست، قدرت را در دست گرفتند. سرانجام بر اثر مبارزات پیگیر سیاهان این کشور و فشار کشورهای خارجی، سفیدپوستان افریقای جنوبی در 1991 مجبور به پایان دادن به رژیم تبعیض نژادی (آپارتاید) در این کشور شدند.

کشته شدن فردیناند ماژلان
فردیناند ماژلان،‌ دریانوردی بود که برای نخستین‌بار در جهت غرب از اروپا به آسیا رفت و در اقیانوس آرام کشتی راند. همچنین نخستین کسی بود که با هدف دور زدن کره زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را عهده‌دار شد. اگر چه خود در میانه سفر درگذشت، ولی افرادش توانستند کره زمین را با موفقیت دور بزنند و به اروپا بازگردند. در سال 1511 میلادی در نبرد علیه مراکشی‌ها شرکت کرد.

با وجود زخم برداشتن در جنگ و دریافت مدال‌های متعدد، اطرافیان وی را به دادوستد غیرقانونی متهم کردند. هر چند ماژلان بالاخره از تمام اتهام‌ها تبرئه شد، ولی دیگر از چشم شاه امانوئل اول افتاده بود. پادشاه تقاضای افزایش حقوق ماژلان را نپذیرفت و اعلام کرد که دیگر در دولت پرتغال مقامی برای او در نظر نگرفته است. ماژلان که اوضاع را چنین دید، به خدمت دربار اسپانیا درآمد.‌ او سرانجام در جنگ با بومیان در 27 آوریل 1521 میلادی در نبرد ماکتان کشته شد.

مروری بر برخی دیگر از رخدادهای امروز
1526: با بر از امیر زادگان تیموری در جنگ بر پادشاه هند فائق آمد، دهلی را تصرف و دودمان تیموریان هند (معروف به مغولان) را بنیاد گذارد.
1773: پارلمان انگلستان با وضع قانون چای باعث شد که این دولت مهاجرنشین خود در آمریکای شمالی را از دست بدهد. طبق این قانون، مهاجرنشینان مکلف بودند از تجار انگلیسی چای خریداری کنند، ولو این که نامرغوب و گران‌تر باشد.
1913: سلطان احمدشاه قاجار در تهران ازدواج کرد.
1921: ژنرال رضا خان فاتح تهران در جریان کودتای اسفندماه و رئیس لشکر قزاق وزیر جنگ شد.
1959: لیو شائو چی رئیس جمهوری چین خلق شد.
1976: صندوق پول عربی در ابوظبی آغاز بکار کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.