مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،آیه ۳۵ سوره نور
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ
كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا
شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ
نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.
خدا نور آسمانها و زمین است مثل نور او
چون چراغدانی است که در آن چراغی و آن چراغ در شیشهای است آن شیشه گویی اختری درخشان
است که از درخت خجسته زیتونی که نه شرقی است و نه غربی افروخته میشود نزدیک است که
روغنش هر چند بدان آتشی نرسیده باشد روشنی بخشد روشنی بر روی روشنی است خدا هر که را
بخواهد با نور خویش هدایت میکند و این مثلها را خدا برای مردم میزند و خدا به هر
چیزی داناست.
این آیه را بسیاری از عارفان دلیل روشنی بر وحدت وجود دانستهاند و گفتهاند نور حقیقی همان وجود مطلق است که به ذات خود پیداست و غیر را نیز روشن میکند یعنی به وجود میآورد.
این تعریف نور است که منوِّر است و منوَّر است و هر کجا نوری هست، از کرم شب تاب تا خورشید، همه روشن به نور الله است:
همه عالم به نور اوست پیدا کجا او گردد از عالم هویدا
گلشن راز
حکمای فهلوی در ایران باستان نیز وحدت وجودی بودند و وجود را حقیقتی قابل تشکیک یعنی دارای درجات مختلف از شدت و ضعف میدانستند از آفتاب تا کرم شب تاب چنانکه حاجی سبزواری در منظومه اشاره کرده است:
الفهلویون الوجود عندهم حقیقة ذات تشککٍ لهُم
شیخ شهابالدین سهروردی که مانند عین القضات همدانی قربانی تعصبات جاهلانِ سلطه جو و دنیاپرست گردید و به دست خلیفهٔ وقت به شهادت رسید در کتاب حکمة الاشراق که معروفترین اثر اوست نور را به دو نوع جوهری و عرَضی تقسیم کرده است.
نور عرضی که همین نور خورشید و ماه و شمع و چراغ است اشیاء را از ظلمت عرضی بیرون میآورد و هویدا میکند و به تعبیری گویی اشیاء را از نیست هست میکند اما نور جوهری همان نور الهی است که اشیاء را از ظلمت عدم بیرون میآورد.
به تعبیر دیگر نور جوهری همان وجود ساری در کل کائنات است که زمین و آسمان و هر چه در آن هست همه از آن نور ازلی و به تعبیر شیخ اشراق انوار اسپهبدی پدید آمدهاند و میتوان گفت که حکمت اشراق سهروردی شرح و تفسیر همین آیت نور است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
به قول یکی از بزرگان عرفان شیعی فقاهتی: وحدت وجود از اسرار آل محمد (علیهم السلام) است.
متشکرم از درج پیام بنده کمترین
سپاس بابت درج نظر
مطلب فوق در سايت ما به روشنى هرچه تمام تر با آيات و روايات تطبيق داده شده است
Vahdatevojood.com