سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذربايجان شرقي/

سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته 350تا 400 لیتر برای هر نفر است

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی در مورد تبعات مصرف فله‌ای شیر و لبنیات به مردم هشدار داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، محمد براتی گودرزی در حاشیه بازدید مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و هیئت همراه از شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه بخشی از مصرف شیر و لبنیات مردم به صورت فله‌ای می باشد که عرضه و مصرف فله‌ای شیر و لبنیات آثار نامطلوب بهداشتی در جامعه دارد و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

وی در ادامه به نقش مصرف شیر در سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: با افزایش سرانه مصرف شیر در جامعه بسیاری از هزینه های جانبی، نظیر هزینه درمان کاهش می‌یابد.

گودرزی با بیان اینکه زمانی که شیرخام به در کارخانه می‌رسد مورد آزمون‌های مختلفی قرار می‌گیرد تا صحت شیر تائید شود و بعد از آن کارخانه لبنی شیر را برای فرآوری وارد چرخه تولید خود می‌کند افزود: اما توزیع شیرخام از طریق دامداری‌ها یا فروشگاه‌های سطح شهر عملاً انجام می‌شود که از نظر سازمان دامپزشکی غیرمجاز بوده و این کار به معنای زیر پا گذاشتن تمامی اصول استاندارد و بهداشت است.

وی با تاکید به این موضوع که امروز در هیچ کجای دنیا شیر به صورت فله‌ای فروخته نمی‌شود ادامه داد: در علم روز دنیا بسته‌ بندی و آزمون‌های استاندارد حرف اول را می‌زند و در صورت عرضه شیر فله‌ای در بازار رواج بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب مالت تشدید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی همچنین بر حل مشکل مصرف فله‌ای لبنیات تاکید کرد و گفت: تصورات نادرستی در ارتباط با شیرهای پاستوریزه وجود دارد و باید گفت هر نوع مصرف مواد افزودنی در لبنیات، منطبق بر استانداردهاست.

گودرزی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه مصرف لبنیات و شیر در آذربایجان شرقی 80 کیلوگرم است با ابراز نگرانی نسبت به کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی گفت: اکنون سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته حدود350 تا 400 لیتر برای هر نفر و سرانه مصرف شیر برای سایر کشورهای جهان حداقل 150 لیتر در سال است.

وی همچنین به کسب گواهی‌های تولید برتر جهانی توسط شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این شرکت جزو واحدهای ممتازکشوری محسوب می شود و آزمایشگاه تخصصی و واحدهای فنی و تحقیقی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی شرایط ویژه‌ای را برای تعریف خطوط جدید تولید و عرضه انواع محصولات با کیفیت لبنی فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه در ادامه افزود: در این کارخانه از 11 تن شیر، معادل یک تن پودر شیر تولید می شود و علاوه بر شیر خشک از 22 کیلو آب پنیر تولید شده، یک کیلو پودر آب پنیر که در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد تولید می شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین واحد تولید شیرخشک و پودر آب پنیر در شمالغرب کشور در شرکت پگاه تبریز در شرف بهره برداری قرار دارد اضافه کرد: واحد در دست اجرا در این شرکت، دارای بالاترین تکنولوژی در تولید شیر خشک و پودر آب پنیر در کشور بوده و تلاش داریم با گسترش این صنعت، ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط آب پنیر کارخانجات لبنی، بتوانیم با تولید شیرخشک صنعتی و شیرخشک کودک، شیر مازاد استان را کنترل نماییم.

گودرزی در ادامه گفت: این کارخانه روزانه 300 تن شیر خام دریافت و با ارائه 35 رقم انواع محصولات فرآوری شده از طریق این شرکت در اختیار مصرف کنندگان داخلی و خارجی در کشورهای اروپایی، عراق، پاکستان و ترکمنستان قرار می‌گیرد و ماهانه 90 میلیارد ریال فروش محصولات لبنی شرکت صنایع شیر آذربایجان شرقی می باشد.

گفتنی است در این شرکت روزانه 30 تن پنیر، 50 تن شیر استریلیزه، 10 تن دوغ و 10 تن ماست تولید می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: شیر ، لبنیات ، فله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.