سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قدرت معادل زلزله 2.1 ريشتري انفجار در تگزاس آمريکا

يک کارخانه توليد کود شيميايي در ايالت تگزاس آمريکا منفجر شد که اين انفجار باعث شد خانه هاي همجوار تقريبا با خاک يکسان شود و احتمالا دهها تن نيز در اين حادثه کشته شده اند به طوريکه يک مقام، اين انفجار را به منفجر شدن يک «بمب هسته اي» تشبيه کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ نگرانيها در شهر کوچک وست در نزديکي ويکو در خصوص احتمال مشتعل شدن يک مخزن ديگر کود شيميايي در اين تاسيسات در حال افزايش است.اين حادثه به نگراني آمريکايي هايي مضطرب در پي انفجارها در جريان دو ماراتون بوستون که سه کشته برجا گذاشت، دامن زده است.يک مجتمع آپارتماني و يک خانه سالمندان در اين انفجار تخريب شده است، ساکنان محلي به سرپناه هاي موقت هجوم آورده اند و دست کم صد نفر در بيمارستان بستري شده اند.کارشناسان لرزه نگاري در آمريکا اعلام کردند قدرت اين انفجار برابر با 2/1 ريشتر بوده است . 

به گفته شاهدان، اين انفجار باعث به هوا برخاستن يک گوي بزرگ آتش شد.تلويزيون «کي دابليو تي ايکس» در ابتدا به نقل از جرج اسميث مدير خدمات امور اضطراري شهر وست، شمار تلفات را بين شصت تا هفتاد نفر اعلام کرد.کيث هاپکينز مدير بيمارستان پراويدنس در ويکو اعلام کرد نيرو هاي امدادي در وست، رقم شصت تا هفتاد کشته را به اطلاع وي رسانده اند.دي ال ويلسون سخنگوي سازمان ايمني عمومي تگزاس در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اينکه نمي تواند اين رقم را «تاييد يا تکذيب» کند، افزود: ما تلفات داشته ايم. اين رقم هنوز در دسترس نيست.

وي گفت جستجوي خانه به خانه به منظور پيدا کردن قربانيان بيشتر انجام مي شود.اين حادثه در شرايطي روي داده است که آمريکايي ها در پي انفجار دو بمب در بوستون در روز دوشنبه و ارسال نامه هاي ظاهرا آلوده به ماده سمي رايسين براي باراک اوباما رئيس جمهور و يک سناتور آمريکايي مضطرب هستند.

اين انفجار همچنين در آستانه بيستمين سالگرد درگيري مرگبار در ويکو بين نيروهاي فدرال و اعضاي مسلح يک گروه افراطي موسوم به «برانچ ديويديان» در روز جمعه روي داده است.دان ييگر معاون اداره آتش نشاني ويکو در گفتگوي تلفني با خبرگزاري فرانسه اعلام کرد انفجار در کارخانه «وست فرتلايزر» در پي يک آتش سوزي وسيع، مدت کوتاهي قبل از ساعت هشت شب به وقت محلي روي داد.علت اين حادثه در ابتدا مشخص نبود ولي ييگر اعلام کرد اين حادثه ناشي از انفجار آمونياک غيرهيدرات بوده است.

مقامات ابراز نگراني کرده اند که گازهاي سمي در شهر منتشر شود. دابليو پاتريک سوانتون گروهبان پليس ويکو اعلام کرد برق و گاز برخي از مناطق شهر به عنوان اقدامي احتياطي قطع شده است.شاهدان اعلام کرده اند از قدرت اين انفجار شگفت زده شده اند.جسيکا ترنر متخصص ژئوفيزيک در مرکز لرزه نگاري آمريکا اعلام کرد کارشناسان توانسته اند تکان زمين را که اين انفجار ايجاد کرد، مشاهده کنند .وي افزود قدرت موج انفجار دو و يک دهم ريشتر بوده است.

نگرانيهاي فزاينده اي وجود دارد که يک مخزن ديگر کود شيميايي در اين کارخانه منفجر شود و ابعاد اين فاجعه را گسترش دهد.شهردار وست اعلام کرد اين انفجار، هشتاد خانه را در اين شهر کوچک با دو هزار و پانصد سکنه واقع در ايالت تگزاس با خاک يکسان کرده است.

جيسون شلتون از کارکنان رستوران «بست وسترن چک اين» در وست در گفتگو با روزنامه دالاس مورنينگ نيوز با اشاره به انفجار سال هزار و نهصد و نود و پنج که صد و شصت و هشت کشته برجا گذاشت، اعلام کرد: اين انفجار همچون انفجار اوکلاهماسيتي بود.در حادثه سال 1993 در ويکو در پي محاصره پنجاه و يک روزه مقر گروه داويديان، اين ساختمان در پي عمليات نيروهاي آمريکايي، ويران شد.دهها نفر در اين حادثه که بسياري از گروه هاي راست افراطي، آن را به عنوان نماد سياست هاي غلط دولت آمريکا قلمداد مي کنند، کشته شدند.

                                                  آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: انفجار ، آمریکا ، زلزله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.