سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از اختراع تلویزیون تا نمایش اولين فيلم سينمايي ناطق جهان

اختراع تلویزیون، آغاز سفر هفت سالهٔ «حکیم ناصر خسرو قبادیانی»، تولد «نیکیتا خروشچف» رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی، کار گیری اولین گاز خفه کننده در جریان جنگ جهانی اول و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 6 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 17 آوریل 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اختراع تلویزیون توسط «جان بیرد» مخترع اسکاتلندی (1926 م)
تلویزیون عبارت است از دستگاهی که صحنه‌های ثابت یا متحرک را به وسیله برق انتقال می‌دهد. از نخستین پیش‌گامان موفق در ساخت این دستگاه، «جیووانی کازلی» دانشمند ایتالیایی است که در سال 1862 م موفق به ساخت دستگاهی شد که با استفاده از سیستم دستگاه تلگراف قادر به مخابره نقوش و تصاویر ساده بود و
اولین تصویر تلویزیونی در 17 آوریل 1926 م  برای انجمن سلطنتی انگلستان به نمایش گذاشته شد.

تکنیک اصلی تلویزیون عبارت است از تصویربرداری از صحنه‌های مورد نظر و تجزیه این تصاویر به صورت نقاط و خطوط و سپس پخش آن از فرستنده پس از تبدیل به امواج الکترومغناطیسی. پس از تکمیل این دستگاه، سرانجام اولین برنامه‌های تلویزیونی در سال 1936 مدر ایستگاه‌های فرستنده تلویزیونی تهیه و ارسال گردید. تلویزیون در مسیر خود همچنان راه پیشرفت را طی می‌نماید و در هر مدت پدیده‌ای جدید در این عرصه ارائه می‌گردد.

درگذشت «محمد امین مکری» شاعر و نویسنده کُرد (1365 ش)
محمد امین الا سلامی مکری، در سال 1300 ش در یکی از روستاهای غرب ایران به دنیا آمد. در دوران تحصیل خود با استاد عبدالرحمن شَرَفْکَندی، دانشمند و شاعر کُرد آشنا شد و دوستی این دو تا پایان عمر ادامه یافت. شیخ‌الاسلامی مکری در 21 سالگی به عضویت شورای نویسندگان روزنامه نی شمتان درآمد. این روزنامه به طور مخفیانه علیه رژیم شاه فعالیت می‌کرد و انحرافات و خیانت‌های آن را افشا می‌نمود. از آثار این شاعر و نویسنده کُرد می‌توان به نامه جدایی در قالب شعر و همه وادی خالی به نثر اشاره کرد. محمد امین مکری سرانجام در 28 فروردین 1365، در 65 سالگی درگذشت.

درگذشت «ابوطالب مکی» از مشاهیر صوفیه (386 ق)
محمد بن علی بن عَطیّه عَجمی در اصل ایرانی بود، ولی به دلیل اقامتش در مکه، به ابوطالب مَکّی شهرت یافته است. وی، زمان طولانی ترک طعام کرد و تنها از گیاهان تغذیه نمود. در اثر همین کار مشاعرش را از دست داد و پوست بدنش سبز شد. ابن عطیهٔ عجمی در علم حدیث و طریقت به خدمت بسیاری از مشایخ رسیده بود، لیکن به دلیل روی گرداندن از طعام و ریاضت کشیدن، قوای عقلی خود را از دست داد به طوری که در منابر بغداد و بصره، سخنان خلاف شرع به زبان می‌آورد. از آثار وی می‌توان کتاب: قُوَّتُ القُلُوب فی مُعامِلَةِ الم حبوب را نام برد.

آغاز سفر هفت سالهٔ «حکیم ناصر خسرو قبادیانی» حکیم و شاعر ایرانی (437 ق)
حکیم ناصر خسرو قبادیانی تا حدود چهل سالگی به خدمات دولتی مشغول بود ولی بر اثر تحول روحی که در وی پدید آمد، از این شغل کناره‌گیری کرد و خود را برای سیر و سیاحت مُهیّا نمود. وی در این سفر از سرزمین‌هایی چون حجاز، مصر، بین‌النهرین و روم دیدن کرد. حاصل این جهانگردی، کتاب مهم سفرنامه است که ناصرخسرو، نگارش آن را از سال 444 ق آغاز نمود. سفرنامهٔ ناصرخسرو از جهات مختلف دارای اهمیت است، زیرا گذشته از آن که این کتاب یکی از آثار مهم ادبی به شمار می‌رود، از لحاظ تاریخی و جغرافیایی نیز اهمیت دارد. چرا که وی در این اثر، مختصات جغرافیایی مناطق را که به آن‌ها سفر کرده، به طرز جالبی ثبت نموده و از زندگی، اخلاق، دین و آداب و رسوم مردم آن دوره سخن گفته است.

تولد «نیکیتا خروشچف» رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی (1894 م)
نیکیتا سرگئی یوویچ خُروشْچُف، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق و پدر اصلاحات سیاسی و اقتصادی این کشور، در 17 آوریل 1894 مدر اوکراین به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در جریان انقلاب اکتبر 1917 مدر کنار لنین و یارانش قرار گرفت و از 1929 م دبیر حزب کمونیست در مسکو شد. شهرت خروشچف در تاریخ شوروی، بیشتر به سبب افشاگری مهمی بود که پس از مرگ استالین علیه او در این کشور کرد و پرده از جنایات بی‌رحمانه‌اش برداشت. خروشچف در کنگره بیستم حزب کمونیست به تشریح جزئیات وحشتناک شکنجه و قتل عام مردم بی‌گناه در دوران استالین پرداخت و قساوت‌هایی را که استالین سال‌ها در انکار آن کوشیده بود مطرح کرد. او در ادامه سیاست استالین زدایی، بسیاری از اردوگاه‌های کار اجباری را تعطیل کرد و صدها هزار زندانی دوران استالین را گروه گروه آزاد ساخت. او بودجه نظامی را کاهش داد و به تا مین رفاه و آسایش سیاسی و اجتماعی مردم پرداخت. هم‌چنین به مطبوعات نیز آزادی نسبی اعطا کرد و به آنان اجازه داد تا از دولت انتقاد کنند.

در ادامه سیاست استالین زدایی، خروشچف بیش از نیمی از دبیران اول حزب کمونیست شوروی را از کار برکنار کرد. خروشچف به سبب تغییرات سیاسی و بعضاً اقتصادی که در شوروی به وجود آورد به پدر اصلاحات سیاسی و اقتصادی معروف شد. او با طرح دکترین هم‌زیستی مسالمت آمیز با غرب، جنگ سرد را تخفیف داد ولی مخالفت چین را برانگیخت که به ویژه با ممانعت صدور تکنولوژی هسته‌ای شوروی به چین، دامنه آن بالا گرفت. از اواسط سال 1964 م، توطئه‌ای علیه خروشچف در کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی شکل گرفت و هنگامی که خروشچف در اکتبر 1964 مبرای استراحت به سواحل کریمه رفته بود در 15 اکتبر 1964 مدر جریان جلسه حزب کمونیسم شوروی از همه مشاغل حزبی و دولتی‌اش بر کنار شد و پس از وی لئونید بِرِژنف که تمام نفوذ و قدرت خود را مرهون حمایت‌های ویژه خروشچف بود، به دبیر کلی حزب کمونیست شوروی و رهبری این کشور منصوب گردید. خروشچف سرانجام هفت سال بعد در 11 سپتامبر 1971 در 77 سالگی درگذشت.

کار گیری اولین گاز خفه کننده در جریان جنگ جهانی اول (1915 م)
در هفدهم آوریل 1915 م، برای اولین بار در جهان از گاز خفه کننده در جریان جنگ جهانی اول استفاده شد. آلمان در جنگ با انگلستان و فرانسه در ناحیه ای پر فرانسه، با استفاده از این گاز تعداد زیادی از سربازان متفقین را کشت. در این جنگ که به جنگ گاز معروف شد، آلمانی‌ها پیروزی نسبی به دست آوردند. پس از پایان جنگ جهانی اول، تلاش‌هایی برای ممنوعیت استفاده از گازهای شیمیایی در جنگ آغاز شد که منجر به تدوین و امضای چند معاهده بین‌المللی مبنی بر منع تولید، تکثیر و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ شد. با وجود این، برخی کشورها همچنان به استفاده از انواع پیشرفته‌تر این گازهای خطرناک پرداختند که استفاده از مواد شیمیایی در جنگ ویتنام توسط امریکا و استفاده رژیم عراق از انواع سلاح‌های شیمیایی در جنگ این رژیم علیه ایران از آن جمله است.

روز ملی و استقلال «سوریه» از تحت قیمومیت فرانسه (1946 م)
کشور سوریه در غرب آسیا و در ساحل شرقی دریای مدیترانه قرار دارد و دارای 185/180 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 16 میلیون نفر جمعیت می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت آن تا سال 2025 بیش از 26 میلیون نفر خواهد بود. 88 درصد جمعیت آن را مسلمانان و بقیه را سایر ادیان، از جمله مسیحیان تشکیل می‌دهند. ملیّت مردم سوریه عرب و زبان رسمی آنها نیز عربی است. پایتخت سوریه شهر دمشق و از شهرهای مهم آن حلب، حمص و لاذقیه می‌باشد. نظام سیاسی حاکم بر سوریه جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون گزاری است و حزب حاکم بر آن حزب بعث است.
واحد پول کشور سوریه لیره سوریه می‌باشد. سوریه پیش از اضمحلال امپراتوری عثمانی، جزو متصرفات آسیایی آن کشور بود. سپس همراه لبنان، تحت قیمومیت فرانسه درآمد و سرانجام در جریان جنگ جهانی دوم، در سال 1941 م به استقلال ظاهری رسید و رژیم جمهوری در آن کشور اعلام شد. با پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین، خاک سوریه را ترک نمودند و در 17 آوریل 1946، این کشور به استقلال کامل رسید که روز ملی سوریه نیز به حساب می‌آید.

شکست حمله شورشیان کوبایی بر ضد دولت «فیدل کاسترو» (1961 م)
در طی سال‌های اولیه پس از انقلاب کوبا، فیدل کاسترو رهبر کوبا دست به اصلاحات اقتصادی زد و حکومت را به سوی یک نظام سوسیالیستی پیش برد. امریکا نتوانست یک حکومت مستقل و یا غیر وابسته به نظام سرمایه‌داری را تحمل نماید پس به توطئه های مختلف دست یازید تا حکومت نوپای کوبا را از بین ببرد. یکی از این اقدامات جمایت از هجوم ضد انقلابیون کوبایی آموزش دیده در امریکا بود. این مزدوران دارای سلاح‌های سنگین از جمله تانک بودند و با کشتی و هواپیما نیز حمایت می‌شدند.
پس از حمله ضد انقلابیون به سواحل کوبا که بعداً به خلیج خوک‌ها معروف شد قوای دولتی کوبا به سرعت وارد عمل شده و ظرف 48 ساعت نیروهای مهاجم را متلاشی نمودند. در جریان این حمله سی صد تن از مهاجمان کشته و 1500 نفر از آنان نیز به اسارت درآمدند. این شکست، ضربه سختی به حیثیت امریکا در صحنه جهانی وارد کرد و گذشته از آن که بر شخصیت سیاسی آنان لطمه شدیدی وارد ساخت، حکومت واشینگتن را به عنوان حامی تروریسم در صحنه بین‌المللی معرفی نمود.

درگذشت «تُورگوتْ او زال» رئیس جمهور پیشین ترکیه (1993 م)
تورگوت او زال سیاست مدار ترکیه و رئیس‌جمهور پیشین این کشور، در سال 1927 م متولد شد و در رشته مهندسی برق فارغ‌التحصیل گشت. وی تحصیلاتش را در امریکا ادامه داد و پس از بازگشت، مدیر کل منابع نیروی برق ترکیه شد. او زال طی سال‌های بعد مدارج ترقی را طی نمود تا این‌که در سال 1979 م به سمت معاون نخست وزیر و کفیل سازمان برنامه ریزی ترکیه منصوب گردید. وی در سال 1982 حزب مام میهن را تأسیس کرد و در نوامبر 1983 نخست‌وزیری ترکیه را بر عهده گرفت. او توانست در طول 6 سال نخست‌وزیری خود، اقتصاد ترکیه را سر و سامان دهد و آن را به اقتصاد جهانی متصل سازد.
وی حکومت نظامی را که در اکثر نقاط کشور ترکیه حاکم بود، برچید و تا حد قابل ملاحظه‌ای، ثبات و امنیت را به کشور بازگرداند. تورگوت او زال هم‌چنین در دوران نخست‌وزیری خود، تلاش‌های زیادی برای عضویت ترکیه در بازار مشترک اروپا کرد ولی این تلاش‌ها بی‌حاصل ماند. او زال این سِمَت را تا انتخابات پارلمانی سال 1989 مکه وی را به ریاست جمهوری ترکیه رساند، حفظ کرد. انتصاب او زال به ریاست جمهوری ترکیه، به منزله پایان سی سال سلطه نظامیان بر این کشور محسوب می‌شود. تورگوت او زال که روابط حسنه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشت، سرانجام در 17 آوریل 1993 مبر اثر سکته قلبی در 66 سالگی درگذشت.

بازپس‌گیری فاو توسط رژیم بعث عراق (1367 ش)
در فروردین 1367، در زمانی که ایران در آستانه برگزاری انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی و فرارسیدن ماه مبارک رمضان بود و نیروهای خودی پس از انجام عملیات والفجر 10 در زمستان 1366، به شهرهای خود بازگشته بودند، ارتش عراق در ساعت 5 بامداد روز 28 فروردین 1367، با اجرای آتش سنگین در سراسر خطوط و عقبه یگان‌های خودی در فاو و اجرای حمله شیمیایی به صورت گسترده، تهاجم خود را به منطقه استراتژیک فا و آغاز کرد. عراق برای حمله به فاو 26 ماه زیرسازی‌های لازم را به عمل آورده و ضمن انجام تلاش‌های گسترده، در انتظار فرصتی مناسب برای حمله به نقطه مهم بود. در جبهه خودی، با وجود آمادگی نیروها، سلاح‌ها و ادوات موجود در خط، بر اثر حجم گسترده آتش دشمن، منهدم و بر اثر حملات شیمیایی نیز نیروهای مسئول و خدمه یگان‌های ادوات، ضد زره و توپخانه، زخمی و شهید شدند.

سرانجام علی رغم فداکاری و جانبازی فراوان رزمندگان اسلام، شهر مهم فا و در عرض 36 ساعت به دست نیروهای عراقی افتاد و منطقه فا و پس از دو سال و سه ماه، به طور کامل از قوای ایرانی تخلیه شد. برتری کمّی فوق‌العاده عراق از نظر نیرو و تجهیزات، عدم حضور کافی نیروهای خودی در منطقه، برنامه‌ریزی دقیق و دراز مدت دشمن برای بازپس‌گیری فاو و جمع‌آوری اطلاعات بسیار دقیق از مواضع استقرار نیروهای ایران در فاو با کمک ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا و منافقین و... از جمله علل اصلی سقوط فاو به شمار می‌روند.

برخی از رخدادهای امروز
1421: سدی که در برابر دریا در منطقه «دورت» هلند ساخته شده بود بر اثر توفان شکست و بیش از یک صد هزار تن از ساکنان اراضی اطراف که پایین تر از سطح دریا قرار دارند غرق شدند.
1860: بندر «ولادی وستوک» که به تصمیم دولت روسیه در ساحل دریای ژاپن در خاور دور ساخته شده بود در این روز گشایش یافت.
1923: نمايش اولين فيلم سينمايي ناطق جهان با نام "نگهبان گيج" در شهر نيويورك
1930: «آب خاز = آبخازیا = آبخیز ستان» در چارچوب جمهوری سوسیالیستی گرجستان، یک منطقه خود مختار اعلام شد. این منطقه، قرن‌ها و تا اوایل قرن نوزدهم گوشه ای از امپراتوری ایران بود.
1932: برده داری در اتیوپی (حبشه) لغو شد.
1956: کمینفورم که به صورت دفتر مبادله اطلاعات میان احزاب کمونیست عمل می‌کرد منحل شد.
1971: جمهوری بنگلادش زیر نظر مجیب الرحمان تاسیس خود را رسما اعلام داشت.
 1340ش: پايان ساختمان سد ساحلي بندرعباس

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.