سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كمپوست پر مصرف ترين كود در كشاورزي

كود كمپوست به دليل سازگاري با محيط زيست و به جا نگذاشتن بقايا در خاك و محصولات كشاورزي ، سالمترين و پر مصرف ترين كود نزد كشاورزان است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به کشت متراکم محصولات زراعي در اراضي کشاورزي ، استفاده از مواد اصلاحي که داراي عناصر غذايي هستند و با افزايش مواد مغذي موجود در خاک، توليد محصولات كشاورزي از نظر كيفي و كمي به عنوان يك ضرورت اجتناب ناپذير در كشاورزي افزايش مي يابد.

بنابراين ؛ انتخاب مواد افزودني بستگي به تاثير نسبي آنها در رشد گياه، قيمت و زمان مورد نياز جهت اثر گذاري آنها بر خاک دارد که از جمله مهم ترين اصلاح کننده های خاکهای کشاورزی ، مواد آلي هستند که به دليل دارا بودن عناصر غذايي مورد نياز گياه ، افزايش فعاليت زيستي و بهبود شرايط فيزيکي خاک ، از دير باز مورد استفاده قرار گرفته است .

بر اساس اين گزارش ؛ گیاهان برای رشد خود به مواد مغذی احتیاج دارند که اين مواد مغذی پرمصرف شامل نیتروژن N ، فسفر P ، پتاسیم K و کلسیم Ca و عناصر مغذی کم مصرف نیز شامل روی Zn ، منگنز Mg و آهن Fe است، این عناصر در کودهای آلی به حد نیاز و تعادل وحود دارد.

شايان ذكر است، به هر نوع ماده معدنی یا آلی و یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصل خیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود کود اطلاق می شود.

بر اين اساس ابتدا بايد به طبقه بندی کودها بپردازيم كه شامل سه طبقه شيميايي، آلي يا ارگانيک، بيولوژيک يا زيستي و پر مصرف ترين آنها کود کمپوست است که جزء کودهای آلی یا ارگانیک محسوب می شود .

کمپوست عبارت است از بقایای گیاهی و زباله های شهری که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته باشند، بطوری که مواد سمی آنها از بین رفته، همه مواد پودر شده و فرم اولیه خود را از دست داده اند.

براساس اين گزارش، تهیه کمپوست از زباله های شهری راه مفیدی برای مصرف مجدد و استفاده بهداشتی این مواد است. کمپوست های شهری اغلب از چمن های چیده شده ،برگ درختان و باقیمانده هرس گیاهان و البته زباله های شهری به دست می آید . کمپوست با بهبود بافت خاک، ظرفیت نگهداری خاک را افزایش می دهد و مواد غذایی را به تدریج آزاد می کند كه ارزش غذایی این مواد نيز متفاوت خواهد بود .

***استفاده از کمپوست عاملي موثر در ایجاد کشاورزی پایدار

مزاياي استفاده از كمپوست در فرآيند كشاورزي شامل :کمپوست در ایجاد کشاورزی پایدار ، جلوگيري از کاهش تولید محصول ، میزان زیادی از عناصر مورد نیاز گیاه و آب را در خود ذخیره می کند و به این ترتیب اعتماد و دلگرمی کشاورزان با استفاده از آن در مزارع بیشتر می‌شود.

در ادامه اين گزارش مي توان اضافه کرد که اين کود باعث بهبودی ساختمان خاک ، آسانتر کردن عملیات شخم ، کاهش هزینه های شخم ،هوموس و مواد آلی خاک را افزایش داده ، بعضی از ویتامین‌ها، هورمونها و آنزیمهای مورد نیاز را تأمین می‌کند .

گفتني است ؛ وقتی که در هنگام مرحله کمپوست شدن درجه حرارت به 60 درجه یا بیشتر می‌رسد، عوامل پاتوژن و بیماریزا، تخم انگلها، بذور علفهای هرز را از بین برده و نابود می کند و البته کمپوستی که کاملاً آماده شده و رسیده باشد، به راحتی با خاک در حال تعادل قرار می‌گیرد و تهویه خاک را بهبود می‌بخشد.

زينب عبدي

برچسب ها: کود ، کمپوست ، محصول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.