سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي موجب توسعه کشورها شد

استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي در 2001 تاکنون استفاده از آن‌ها به عنوان مبنايي براي گزارشگري مالي در سطح کشورها رشد چشمگيري داشته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ غلامرضا سلامي رئيس شوراي عالي انجمن حسابداران خبره‌ي ايران گفت: در حال حاضر 147 قلمرو از استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي استفاده مي‌کنند که 125 قلمرو داراي بورس اوراق بهادار هستند.

از اين 125 قلمرو 93 قلمرو استفاده از استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي را براي تمام شرکت‌هاي بورس و شرکت‌هاي بزرگ غير بورسي الزامي کرده‌اند. 6 کشور آن را براي بعضي شرکت‌هاي بورسي و بزرگ الزامي کرده‌اند و 27 کشور آن را مجاز دانسته‌اند.

استفاده از اين استانداردها در بعضي مناطق جهان چشم‌گير است. خاورميانه که ايران هم جزئي از آن است چنين وضعيتي دارد. از 17 کشور خاورميانه 15 کشور آن را پذيرفته‌اند.

از دو کشور باقي‌مانده يک کشور- ايران خودمان – آن را مجاز دانسته است و يک کشور – سوريه – آن را مجاز دانسته است.

پرسش ان است چرا در بعضي مناطق وضعيت چنين است؟ پاسخ اين است که در اصل کار گروه استانداردهاي حسابداري بين‌المللي سلف هيات استانداردهاي حسابداري بين‌المللي براي کمک به قلمروهاي کوچک و رشد طلب که امکان استانداردگذاري حسابداري را نداشتند تاسيس شد.

تمام کشورهاي خاورميانه آمار استفاده از استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي (16 کشور از 17 کشور) بسيار چشمگير است.

سابقه‌ي کشور ما در زمينه‌ي استفاده از استانداردهاي حسابداري بين‌المللي از ساير کشورهاي خاورميانه و حتي دنيا طولاني‌تر است. چون از 1380 که براي اولين بار استانداردهاي حسابداري توسط سازمان حسابداري منتشر شد کشور ما با استانداردهاي حسابداري بين‌المللي همگرا شد و در سال 1389 سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسي در توافقي مشترک اعلام کردند شرکت‌هاي بورسي مجاز به استفاده از استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي هستند با اين حال وضعيت 15 کشور ديگر خاورميانه که از ما ديرتر آغاز کردند فرق مي‌کند. همگي در 6 سال گذشته از ما پيشي گرفته‌اند و استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي را کاملا پذيرفته‌اند.

بي‌ترديد پيوستن به اردوگاه استانداردهاي گزارشگري مالي بين‌المللي مزاياي پرشماري را براي شرکت‌ها سرمايه‌گذاران، و حرفه‌ي حسابدراي دارد که در ادامه فقط فهرست‌وار بر شمرده مي‌شوند.

مزاياي شرکت‌ها عبارت‌اند از: 1) دسترسي به بهاي سرمايه‌ي پايين‌تر، 2) امکان استفاده از سامانه‌هاي فناوري اطلاعات يکپارچه، 3) تلفيق آسان‌تر صورت‌هاي مالي، 4) برخورداري از يک مجموعه‌ي دفاتر براي يک بنگاه چند سطحي، 5) کمک به تامين سرمايه و وجوه از کشورهاي آن سوي آب‌ها، 6) فهم صورت‌هاي مالي عرضه‌کنندگان، مشتريان و شرکت‌هاي فرعي آن سوي آب‌ها براي اخذ تصميمات تجاري.

مزاياي سرمايه‌گذاران عموما عبارت‌اند از: 1) مبادرت به سرمايه‌گذاري بين‌مرزي بيش‌تر، 2) تسهيم اثر بخش‌تر سرمايه، 3) مقايسه‌پذيري صورت هاي مالي در بين مرزهاي سياسي، 4) آسان‌سازي آموزش دانشگاهي و کارآموزي جهاني.

مزاياي حرفه‌ي حسابداري و دانشجويان حسايداري عمدتا عبارتند از : 1) توسعه خدمات و محصولات، 2) جهاني شدن دانش و تجربه‌ي آن‌ها، 3) رهايي از يادگيري چند مجموعه استاندارد و فقط يادگيري يک مجموعه، 4) جابه‌جايي بين المللي براي حرفه‌اي‌ها و دانشجويان حسابداران.

برچسب ها: حسابداری ، بورس ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.