سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حواشی جنجالی رادیو و تلویزیون در مهر 91؛

خداحافظی "پورمحمدی" از شبکه سه/ شکایت سیما فیلم از تهیه کننده "یک خانواده محترم"

"علی اصغر پورمحمدی" مدیر شبکه سه سیما، پس از 9 سال فعالیت، جای خود را به "مجید زین العابدین" قائم مقامش در شبکه سه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه تلويزيون باشگاه خبرنگاران، در مهر ماه سال گذشته، رادیو و تلویزیون با اتفاقات خوب و بد همراه بود.

بنابراین گزارش، اولین رویداد مهم در این ماه توقف پخش کانالهای ایرانی در یوتل ست با هدف جلوگیری از پخش اخبار واقعی، به شرکت آرکیوار، سرویس دهنده پخش ماهواره یی هاتبرد فشار آورده تا از روز دوشنبه 24 مهر ( 15 اکتبر) فرکانسی که این شبکه ها بر روی آن پخش می شدند را قطع کند شبکه هایی همچون پرس تی وی، العالم، سحر1و 2، الکوثر، جام جم 1 و 2، شبکه جمهوری اسلامی ایران و تلویزیون قران و تعدادی از شبکه های رادیویی پخش آنها متوقف شد.

با قطع شبکه های برون مرزی ایران، وزیر ارشاد، اتحادیه رادیو و تلیویزیون های اسلامی، حماس جنبش مقاومت مردمی فلسطین، معاون صدا رسانه ملی مدیر شبکه الکوثر مدیر اتاق خبر پرس تی وی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، هر کدام با بیانیه ای قطع شبکه های ایرانی از ماهواره هاتبرد را محکوم کردند.

اعتراض به قطع شبکه های سیما، بروجرودی به سفیر نامه نوشت و نسبت به قطع بخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی از شبکه ماهواره ای هاتبرد اعتراض کرد.

همچنین در ادامه این خبر مبنی بر قطع شبکه های ایرانی مدیر عامل یوتل ست گفت: ناچاریم از دستور اتحادیه اروپا پیروی کنیم.

در پی توقف ارسال برنامه های صدا و سیما از ماهواره هاتبرد، ماهواره اینتل ست 20 جایگزین معرفی شد.

در بیست و ششم این ماه شبکه العالم با فرکانس جدید در ماهواره هاتبرد قابل دریافت شد.

از دیگر رویداد مهم این ماه شکایت سیما فیلم از تهیه کننده فیلم سینمایی " یک خانواده محترم" بود.

در شانزدهم این ماه پور محمدی مدیرشبکه سه پس از 9 سال فعالیت جای خود را به مجید زین العابدین قائم مقامش در شبکه سه داد.

پس از رفتن علی اصغر پور محمدی از شبکه سه، دارابی معاون سیما پور محمدی را به عنوان سیما منصوب کرد.

ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در نامه ای از خدمات علی اصغر پور محمدی مدیر سابق شبکه سوم سیما قدردانی کرد.

در 18 مهر مراسم تودیع و معارفه مدیران شبکه سه برگزار شد.

همچنین در اوایل مهر ماه خبر مبنی بر فوت ابوالفضل پور عرب توسط احمد میر علایی منتشر شد و در همان روز میر علایی با تکذیب این خبر، برای این هنرمند سینما آرزوی سلامتی کرد.

در روز اول مهر ماه رویدادهایی همچون برگزاری جشنواره های فصلی میان رادیوهای اسلامی، متولد شدن رادیو مهر، معرفی نامزدهای بهترین فیلنامه تلویزیونی جوایز" امی"، خداحافظی رادیو تابستانه با شنوندگانش، رونمایی از آرم شبکه پویا همزمان با شروع مدارس، تخریب دکورهای مختارنامه، راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی نبی اکرم(ص) توسط شورای معارف سیما، راه اندازی شبکه دیجیتال سلامت بود.

در دوم مهر نیز رویدادهایی همچون افتتاح بازار فیلم و اجلاس عمومی رادیو و تلویزیون های اسلامی، بازدید مدیر کل صدا و سیما کرمانشاه از جهاد دانشگاهی و مجله دیجیتالی  در شبکه الجزیره راه اندازی شد.

از رویدادهای سوم این ماه می توان به راه اندازی شبکه سلامت روی تی اس صدا سیما قرار گرفت، راه اندازی باشگاه مخاطبان شبکه تهران، تولید نماهنگ در واکنش به فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام(ص)، بازدید مدیران صدا و سیما از پارک علم و فناوری پرایس، برگزاری نشست مروری بر تئاتر دفاع مقدس در مرکز تحقیقات صدا وسیما اشاره کرد و از مهمترین رویداد این روز پیگیر حسین حاتمی دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در میان جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان دوبله به خاک سپرده شد.
زنده یاد حسین حاتمی در سال 1320 در تهران متولد شد و بر اثر سکته قلبی در منزلش درگذشت، وی برادر مرحوم علی حاتمی کارگردان مطرح سینما و تلویزیون بود که دوم مهر ماه در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت.
از رویدادهای چهارم مهر ماه،‌ دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و در اختتامیه جشنواره اتحاد، ضرغامی از پیشنهاد حذف کپی رایت تولیدات اسلامی را مطرح کرد.
راه اندازی آرشیو دیجیتال فیلم کوتاه در فضای مجازی، اعمال جریمه های سنگین برای تبلیغ کالاهای ممنوعه در رسانه ها، در دیدار سفیر ژاپن با مدیر رادیو فرهنگ عنوان شد، دعوت تلویزیون ژاپن از ضرغامی برای تعامل متقابل و بازدید از این رسانه، ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما اختلاس در این سازمان را تکذیب کرد، رئیس دفتر پرس تی وی و العالم مجروح شد، بیانیه اداره کل رسانه های خارجی در پی شهادت خبرنگار پری تی وی در نشست معاون صدا با اعضای اتحادیه اساسنامه اتحادیه رادیوهای قرآنی و اسلامی به تصویب رسید، پخش مستقیم سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل از شبکه های داخلی، از رویدادهای پنجم این ماه بود.
در ششم مهر ماه احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان شامگاه پنجشنبه در نیویورک با شبکه جهانی جام جم گفتگو کرد.
در هفتم مهر ماه بهروز مسروری بازیگر نقش صفر بیک "روزی روزگاری" به خاطر ابتلا به بیماری سرطان ریه در سن 62 سالگی در گذشت.
آخرین حضور وی در تلویزیون، سریال "پشت کوه های بلند" به کارگردانی امراله احمدجو بود.
جایزه ویژه اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا برای رعایت حقوق کودکان، نصب سنگ قبر مزار علی کسمایی پدر دوبله ایران، موفقیت انیمیشن ایرانی حکایات سعدی در جشنواره انیفست رافا در کشور آلبانی، از اتفاقات هشتم مهر ماه بود.
از اتفاقات نهم مهر ماه تشییع پیکر بهروز مسروری به بهشت زهرا (س)، عذر خواهی شبکه "فاکس" به دلیل پخش زنده یک خودکشی، افتتاح موزه رادیو در موزه قصر و راهیابی مستندهای تلویزیون ایران به جشنواره بین المللی مونته نگرو بود.
اختصاص 6 تومان اعتبار به بخش خبر سیمای البرز و الکوثر که به راه اندازی تلویزیون برای مسلمانان استرالیا کمک می کند از اتفاقات دهم مهر ماه بود.
از دیگر اتفاقات یازدهم تا شانزدهم مهر ماه 91 می توان به پخش زنده نشست خبری رئیس جمهور با رسانه ها از شبکه های رادیو و تلویزیونی، انتقال خبرنگار مجروح العالم به بیمارستانی در تهران، آنا نعمتی ‌حامی مالی گروه "وصل یار" به سرپرستی ابراهیم اثباتی شد،راه اندازی یک شبکه تلویزیونی در زندان کرمانشاه، معرفی یک کتاب هر هفته توسط شبکه الکوثر، حمایت صدا و سیما از سراسری شدن شبکه البرز و رکورددار شدن سیما فیلم برای حضور در جشنواره فیلم های تلویزیونی جام جم، اشاره کرد.
همچنین از دیگر اتفاق مهم در این ماه پاسخ تهیه کننده سریال مختارنامه به ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده از ابزار و آکساسوار سریال مختارنامه در سریال عربی "الفاروق عمر" بود، که وی تأکید کرد: نه تجهیزاتی از محل شهرک خارج شده و نه کسی در این رابطه احضار و بازجویی شده است.
در هفدهم این ماه اردشیر ایران نژاد از مدیران تولید و تهیه کنندگان سینمای ایران به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
و همچنین در این روز شبکه کودک رادیو همزمان با عید سعید غدیر خم افتتاح شد در دومین نشست خبری جشنواره فیلم های دانشجویی اعلام شد که فیلم های دانشجویی در ویترین شبکه های تلویزیونی قرار می گیرد و دو مستند ایرانی موفق به کسب مقام و جایزه در جشنواره یاهورینافست بوسنی شدند که این رویدادها در بیست و دوم مهر ماه رخ داده است.
از اتفاقات بیست و سوم این ماه می توان به راه اندازی رادیو لبخند در دهه فجر، سری جدید سریال "قلب یخی" با حضور مهران مدیری و هدیه تهرانی و توزیع آن از سوم آبان ماه، اشاره کرد.
دیگر رویداد مهم این ماه همه سریال هایی که در حال حاضر روی آنتن هستند با فاصله ای کم از زمان پخش قابل دانلود شدن در اینترنت هستند، شبکه تلویزیونی سلامت در تهران قابل دریافت شد.
همچنین در بیست و ششم این ماه برنامه سازان و هنرمندان طی مراسمی از مدیر سابق شبکه سوم سیما تقدیر کردند که این مراسم فریدون جیرانی،‌ علیرضا افخمی، منصور سهراب پور، داوود هاشمی، حسین محجوب، محمد صالح اعلاء، مهران مدیری، مزدک میرزایی، عادل فردوسی پور،‌سعید آقاخانی، سامان گلریز و جمعی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.
در روزهای پایانی مهر ماه رویدادهای دیگری رخ داد همچون غیبت مجری "ورزش از نگاه 5" بخاطر گفتگو با رویانیان که پس از سه ما به این برنامه بازگشت، برگزاری پنجمین گردهمایی پرسشگران و فرهنگیان صدا و سیما، جلسه معارفه مدیر جدید شبکه رادیویی فرهنگ با حضور معاون صدای رسانه ملی و جمعی از مدیران و کارکنان رادیو برگزار شد.
در بخشی از این مراسم کاظم زاده، مدیر سابق رادیو فرهنگ و شریف زاده مدیر جدید شبکه رادیویی فرهنگ به ایراد سخنرانی پرداختند.
در آخرین روز مهر ماه شبکه تلویزیونی "بازار" بر روی ماهواره ایران ست(بدر) قرار گرفت./ي2

گزارش  از طاهره خطیبی.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.