سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه سالروز تولد پوران درخشنده؛

کارگردان فیلم های اجتماعی و تلخ گونه

پوران درخشنده، کارگردان سینمای ایران که تبحر خاصی به ساخت فیلم های اجتماعی با موضوعات تلخ دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، پوران درخشنده فیلمساز،‌ محقق و نویسنده فعال ایران زمین در هفتم فروردین سال 1330 در شهر کرمانشاه متولد شد.
تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال 54 به اتمام رسانده و در سازمان صدا و سیما به عنوان مستندساز مشغول به کار شد که حاصل آن بیش از 30 ساعت فیلم مستند "طاعون"، "چهارشنبه آخر سال"، "6 عروس برای آمنه"، "چرخ ها می چرخند"، "بن بست"، "بلوغ" است.
 وی فعالیت سینمایی خود را به عنوان اولین فیلمساز زن پس از انقلاب با فیلم سینمایی "رابطه" در سال 64 آغاز کرد و سپس "پرنده کوچک خوشبختی"، "عبور از غبار"، "زمان از دست رفته"، "عشق بدون مرز"،‌"شمعی در باد"، "رویای خیس"، "بچه های ابدی"، "بیست"، تله فیم "حرفه ای ها" و "خواب های دنباله دار" را در کارنامه سینمایی خود به ثبت رساند.
وی مدرس سینما و در صحنه بین المللی و داخلی جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است و همچنین به عنوان داور در عرصه بین المللی و داخلی حضور فعال داشته و همچنین فیلم های او در چندین جشنواره بین المللی شرکت کرده و جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است.
وی عضو مرکز بین المللی فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان انجمن های فیلمسازان زن آمریکا، کارگردانان مستقل آمریکا و نایب رئیس شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران است.
تقدیر ویژه از جشنواره فیلم کودکان جیفونی ایتالیا برای فیلم"رابطه" برنده 5 جایزه از ششمین جشنواره فجر سال 66، دیپلم افتخار از جشنواره زنان آرژانتین، جایزه اول مشعل طلایی از جشنواره کره و جایزه بهترین فیلم از جشنواره زنان دفتر مشارکت امور زنان از جمله جوایزی است که برای فیلم "پرنده کوچک خوشبختی" کسب کرد.
فیلم "شمعی در باد" در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر کاندید 3 جایزه و برنده تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد توسط بهرام رادان شد.
لوح تقدیر به فیلم "بیست" از بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر بخش تجلی اراده ملی تعلق گرفت.
جایزه اول در جشنواره باکو و بهترین فیلم در جشنواره ونزوئلا برای فیلم" بچه های ابدی" به این فیلمساز زن اهدا شد.
او برای فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند" نیز توانست جایزه ویژه از نگاه تماشاگران را در جشنواره سی و یکم دریافت کند.
پوران درخشنده از فیلمسازان زنی است که به موضوعات اجتماعی نگاه جدی دارد و هر نوع چالش اجتماعی را به شکل داستان به تصویر می کشد.
موضوعات تلخی که برآمده از جامعه پیرامونی فیلمساز است که با نگاه تلخ آمیز برای عبرت آموزی و یا کسب آگاهی به مخاطبان خود به نمایش می گذارد./ي2

گزارش از فائزه آقابابايي.
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۴
باعرض سلام
فیلم سینمایی درخصوص اجتماعی 2 مورد نوشته ام ولی حال برای ساختن فیلم نمیدانم چکار کنم خواهش میکنم راهنمایی کنید