سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قوانين مرتبط با بافتهاي فرسوده شهري

مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در سومين جلسه در تاريخ 11/2/85 براساس مصوبه مورخ 16/3/84 خود هر 3 شاخص‌هاي زير را جهت شناسايي بافت‌هاي فرسوده در اين مرحله مورد تصويب قرار داد .

شاخص‌هاي شناسايي بافت‌هاي فرسوده

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در سومين جلسه در تاريخ 11/2/85 براساس مصوبه مورخ 16/3/84 خود هر 3 شاخص‌هاي زير را جهت شناسايي بافت‌هاي فرسوده در اين مرحله مورد تصويب قرار داد و مقرر نمود دبيرخانه براي مواردي كه اين شاخص‌ها امكان معرفي و شناسايي در پهنه‌هايي را ناممكن مي‌سازد، بررسي و راه كار مناسب جهت تصميم‌گيري به شورا ارايه نمايد.

شاخص 1؛ ريز دانگي: بلوك‌هايي كه بيش از 50% پلاك‌هاي آنها مساحت كمتر از 200 متر مربع دارند.

شاخص 2؛ ناپايداري: بلوك‌هايي كه بيش از 50% بناهاي آن ناپايدار و فاقد سيستم سازه است.

شاخص 3؛ نفوذناپذيري: بلوك‌هايي كه بيش از 50% معابر آن عرض كمتر از 6 متر دارند. ضمناً مقرر گرديد دبيرخانه شوراي عالي، بررسي لازم را در خصوص پيش‌بيني شاخص جديد و نحوه رسيدگي به موارد استثناء كه همه شاخص‌هاي 3 گانه در آن قابل اعمال نيست را بررسي و به شوراي عالي پيشنهاد نمايد.

تبصره: تا زماني كه بررسي دبيرخانه انجام و به تصويب شورا برسد، (حداكثر ظرف مدت 3 ماه)، فعلاً بافت‌هايي مورد بررسي و تاييد قرار مي‌گيرند كه هر 3 شاخص را داشته باشند.

تغيير در مصوبه مورخ 11/2/85 شوراي عالي شهرسازي و معماري

شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 19/11/88 مقرر نمود متن زير به عنوان تبصره به مصوبه مورخ 11/2/85 شوراي عالي اضافه شود.

تبصره2 : در صورتيكه بر اساس تدقيق محدوده‌ها (با رعايت شروط فوق) تا حد 15% افزايش يا كاهش در محدوده بافت فرسوده مصوب به وجود بيايد، تغييرات با تأييد دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري به عنوان نظر شورا قابل ابلاغ مي‌باشد.

شاخص‌هاي تعيين بافت‌هاي فرسوده در هر يك از شهرهاي كشور

همانگونه كه مطلعيد براي تعيين بافت‌هاي فرسوده در هر يك از شهرهاي كشور ، شورايعالي شهرسازي و معماري ايران در مصوبه مورخ 11/2/85 خود 3 شاخص ذيل را به تصويب رساند و كليه بلوك‌هاي شهري كه واجد هر 3 شاخص باشند را در مرحله اول بعنوان بافت فرسوده مشمول تعريف و حمايت‌هاي قانوني مندرج در بعضي از قوانين و مقررات دانست.

(ريزدانگي)، (نفوذ ناپذيري)، (ناپايداري)

كارشناسان با اعتقاد بر اينكه در شهرهاي زير /000ر50 نفر شاخص ريزدانگي (بلوك هائي كه بيش از 50 درصد پلاكهاي آنها مساحت كمتر از 200 مترمربع دارند) مصداق ندارد، درخواست حذف اين شاخص را در مورد شهرهاي مربوط دارند. از آنجائي‌كه مستندات ارائه شده محدود به چند شهر و آنهم با اشاره به سطوح متوسط در بعضي از مناطق شهر مي‌باشد بنابراين قابل پذيرش و تعميم اين شرايط به كليه شهرهاي كشور نمي‌باشد.

اعطاي تراكم تشويقي در بافت‌هاي فرسوده شهري

در اجراي جزء 4-3 بند (د) تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 كل كشور و به منظور تشويق سازندگان واحدهاي مسكوني در بافت‌هاي فرسوده شهرهاي كشور، شورايعالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 21/3/86 خود تصويب نمود.

1- تراكم پايه در بافت‌هاي فرسوده همه شهرهايي كه بافت فرسوده مصوب دارند، 120 درصد تعيين مي‌شود.

2- تراكم پايه براي احداث بنا در عرصه‌هايي از بافت‌هاي فرسوده شهرها كه حداقل نصاب تفكيك در آنها رعايت شده باشد، فقط براي يكبار به ميزان 60 درصد (به نحوي كه از سقف تراكم تفصيلي تجاوز ننمايد) افزايش مي‌يابد.

*ملاك تشخيص بافت‌هاي فرسوده شهرها تعاريف موضوع مصوبه مورخ 11/2/85 شورايعالي شهرسازي و معماري ايران اعلام شده طي نامه شماره 15323/310/300 مورخ 6/4/85 مي‌باشد. محدوده اين بافت‌ها در كلان شهرها، به تصويب شورايعالي شهرسازي و معماري و در ساير شهرها، به تصويب كميسيونهاي ماده 5 و شورا‌هاي برنامه‌ريزي و توسعه استان مربوطه رسيده يا خواهد رسيد.

*رعايت ساير ضوابط و مقررات موجود در طرحهاي مصوب در بافت‌هاي مشمول اين مصوبه از جمله سقف جمعيت‌پذيري شهر در طرحهاي مصوب، عرض معابر، حداقل تفكيك سطح اشغال الزامي است.

*رعايت اصول معماري ايراني ـ اسلامي بومي و هماهنگ با بناهاي ارزشمند واقع در بافت‌هاي مربوط در طراحي ساختمان و به ويژه طراحي نماهاي اصلي ساختمانهاي مشمول اين مصوبه الزامي است.

3- شهرداري‌هاي مربوطه موظفند ضمن استناد و درج شماره و تاريخ اين مصوبه در پروانه‌هاي صادره هر 3 ماه يكبار، گزارش ميزان افزايش سطوح زيربناي مندرج در پروانه‌هاي صادره، ناشي از اين مصوبه را به سازمان مسكن و شهرسازي استان ارسال نمايند.سازمان مسكن و شهرسازي استان موظف است با توجه به گزارش‌هاي واصله از شهرداري‌ها، ساز وكار لازم براي تأمين كسري احتمالي سطوح كاربري‌هاي عمومي و خدماتي مورد نياز اين مناطق را در چارچوب طرح جامع مصوب، به كميسيون ماده 5 ارائه نمايد.

برچسب ها: بافت ، فرسوده ، بازسازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی خالدی
۱۶:۲۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
باسلام احتراما اینجانب منزل قدیمی دربافت فرسوده دارم وبرروی خیلبان 20 متری واقع شده لذا هرچه مراجعه میکنم بیشتراز 3طبقه روی پارکینگ نمیدهند میگویندتشویقی یک طبقه تراکم نمیدهم وتخفیف عوارض 50درصد نمیدهند.درضمن مساحت220مترمیباشدمربوط به شهرداری شهرستان مرودشت میباشد خواهشن راهنمایی بفرمایید