سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای مقابله با بحران های زندگی چه کار کنیم؟

برای مقابله با وضعیت ها ناخوشایند زندگی باید فرد مهارت های مداخله در بحران را داشته باشد.

دکتر فربد فدایی مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  اصولاً هر گونه تغییر و تحول چه خوشایند و چه ناخوشایند به عنوان یک عامل استرس آور می تواند سبب فشار روانی شود که به صورت های اضطراب و یا افسردگی و یا تحریک پذیری و پرخاشگری تظاهر می کند.

وی گفت: هر چه این رویداد پیش بينی ناپذیر تر و شدیدتر باشد طبعاً فشار روانی ایجاد شده بیشتر است.

دکتر فدایی متذکر شد: این وضعیت ها در روانپزشکی به عنوان ترومال ( ضربه شدید روانی) و بحران طبقه بندی می شود که البته با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

این متخصص خاطر نشان کرد: برای مقابله با این وضعیت ها باید فرد مهارت های مداخله در بحران را داشته باشد و در عین حال از حمایت محیطی و اجتماعی نیز برخوردار شود ارزیابی دقیق از مشکل به وجود آمده به بررسی توان فرد و بررسی امکانات پشتیبانی اجتماعی و به کار گرفتن آن ها جزء مهارت های مداخله در بحران است.

این متخصص تاکید کرد: به طور کلی دو نوع واکنش نسبت به رویدادهای ناخوشایند و شدید ناگهانی وجود دارد که یکی از آن ها، واکنش هیجان مدار است یعنی فرد در برابر رویدادها با عصبانیت ، افسردگی یا اضطراب واکنش نشان می دهد و تقصیر را به گردن دیگران و يا تقدیر می اندازد اما در رویکرد منطقی مدار فرد با ارزیابی خود در رویداد و محیط بهترین تصمیم را می گیرد و بالطبع به بهترین نتیجه می رسد.

برچسب ها: بحران ، اضطراب ، روانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.