سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل کانون: به جشنواره قصه‌گویی نگاه علمی داشته باشیم

مدیرعامل کانون بر لزوم جمع‌آوری و ثبت دست‌آوردهای دوره‌های قبلی جشنواره قصه‌گویی تأکید کرد و خواستار نگاه علمی و تولید منابع لازم‌ برای آن شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به نزدیک به نیم قرن تجربه کانون در ارایه فعالیت‌های فرهنگی به کودکان و نوجوانان، برگزاری جشنواره را ارایه برخی توانمندی‌های مربیان کانون به جامعه عنوان کرد و خواستار ثبت و مکتوب کردن دست‌آوردهای آن‌ها شد.
وی هدف از برگزاری جشنواره قصه‌گویی را گسترش و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در میان کودکان و نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد در این راه باید از رفتار و کردار و اسوه‌های حسنه پیامبر عظیم‌الاشان اسلام و بزرگان دین بهرمند شویم.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون در ابتدای جلسه، هدف از برگزاری این نشست را پیش‌بینی برنامه زمان‌بندی و تشکیل کمیته علمی برای جشنواره دانست.
 بر اساس این گزارش، پیش از این در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره قصه‌گویی مقرر شد تا کمیته‌ی علمی تشکیل شود که پس از بررسی چشم‌انداز جشنواره پیشنهادهای خود را برای تدوین شیوه‌نامه به شورای سیاست‌گذاری ارایه دهد.
محمود مروج مدیر هماهنگی امور استان‌ها و دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به طرح پژوهشی، آسیب‌شناسی‌ و تحلیل گزارش‌های جشنواره شانزدهم به بیان انتظارهای دبیرخانه جشنواره از کمیته علمی پرداخت.
مروج افزود: با توجه به فرصت‌هایی که مختص کانون است باید در بررسی اهداف کلی و اقماری جشنواره به شاخص‌های کمی و کیفی، ظرفیت‌های اقتصادی و تفاوت قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای با نگاه علمی به سوی آینده حرکت کنیم.
در بخش دیگری از این نشست، سیدمجتبی صدر مشاور مدیرعامل در استان‌ها نیز با یادآوری هدف و قبله اصلی کانون که مراکز فرهنگی هنری است گفت: نباید با برگزاری جشنواره‌ها تحت تاثیر موضوع‌های بین‌المللی قرار بگیریم و اصالت خود را از دست بدهیم.
وی هم‌چنین ادامه داد نباید از شیوه‌های هنری که جذابیت خود را از دست داده‌اند و به بیان مفهوم کمکی نمی‌کند استفاده کنیم.
بر همین اساس باید در کانون همان شیوه‌هایی را به کار گیریم که مربیان بتوانند از محتوا و پیام در زمان مناسب برای کودک و نوجوان استفاده کنند و توانایی‌های مربیان که قصه‌گویی نیز یکی از مهم‌ترین‌های آن است را با اضافه کردن موضوع‌های دیگر از مسیر اصلی خود خارج نکنیم.
در ادامه این نشست، علی گنج‌کریمی معاون تولید کانون از شورای سیاست‌گذاری خواست تا در تدوین شیوه‌نامه جشنواره هفدهم جایگاه و نقش معاونت تولید تعیین شود تا این معاونت بتواند آثار و دست‌‌آوردهای آن را هم به صورت صوتی تصویری و هم در قالب کتاب تولید و به مخاطبان ارایه کند.
مرتضی حیدری مشاور اقتصادی مدیرعامل نیز در این نشست با اشاره به کاربردی شدن جشنواره در کانون یادآور شد: اکنون لازم است محتوای این رویداد مهم ساماندهی و نهادینه شود.
علی خانجانی کارشناس مسوول مرکز پژوهش قصه‌های ایرانی توجه بیشتر به مقوله آموزش مربیان و حتی استعداهای خارج از کانون در زمینه قصه‌گویی را خواستار شد.
 وی‌ توجه به دسته بندی‌های محتوایی و قالب را از دیگر مقوله مهم در این زمینه عنوان کرد و افزود: امروز کانون توانسته با برگزاری 16 دوره جشنواره نگاه جامعه را به این موضوع تا حدود زیادی افزایش دهد و به همین دلیل کانون می‌تواند به دولت پیشنهاد دهد تا در وزارت علوم، قصه‌گویی به عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس شود.
سیداحمد وکیلیان، محقق و پژوهش‌گر حوزه فرهنگ عامه دیگر شرکت کننده در این نشست گفت: قصه‌گویی در ایران هرگز با نمایش همراه نبوده و این شاخصه قصه‌گویی ایرانی است.
بر همین اساس توجه به آموزش قصه‌گویان و مربیان از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود که امیدواریم این مهم اتفاق بیفتد.
در این نشست همچنین مریم صباغ‌زاده ایرانی مدیر آفرینش‌های ادبی، ناصر ضرابی مشاور مدیرعامل در مناطق محروم، محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل، بهمن کاظمی مدیر آموزش و پژوهش، محمدمهدی محمودی‌ادیب مشاور مدیر عامل و مدیر دفتر مرکزی حراست کانون و حمید نوایی‌لواسانی کارشناس پژوهش‌گر و جانشین معاون تولید نیز پیشنهاد‌ها و نظرهای خود را در بخش‌های محتوایی و اجرایی جشنواره ارایه کردند.
در پایان مقرر شد اعضای کمیته علمی هفدهمین جشنواره توسط معاونت فرهنگی مشخص شود./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.