سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت/

چهارشنبه سوري آرامش عمومی و حقوق شهروندی را رعايت كنيم

هرکس باهياهو وجنجال يا حرکات غيرمتعارف يا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش وآرامش عمومي شود يامردم را ازکسب و کار بازدارد به حبس ازسه ماه تا يکسال و تا(۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در کشور عزیزمان ایران اعیاد و مناسبت‌های ملی- مذهبی بسیار زیادی وجود دارد که مردم به وجود آنها افتخار می‌کنند ولی متاسفانه براساس باورهای غلط و نادرست با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مواد محترقه و منفجره مختلفی ازقبیل؛ ترقّه‌، سیگارت‌، فشفشه، نارنجک‌های دست‌ساز و... به‌ وسیله اشخاص فرصت‌طلب تولید و یا بصورت قاچاق وارد کشور می‌شود و توسط افراد سودجو جهت فروش در سطح جامعه عرضه می‌شود که البته بیشتر خریداران و مصرف کنندگان این مواد را سرمایه‌های اصلی کشور یعنی جوانان ونوجوانان تشکیل می‌دهند.

دراثر استفاده از مواد ذکر شده در خیابان‌ها و معابر عمومی علاوه بر ایجاد سر و صدای مهیب و وحشتناکی که منجر به اختلال در تردد وسایل نقلیه و عابرین پیاده می‌شود همه ساله شاهد حوادث و آتش‌سوزی‌های بسیار زیادی هستیم که خسارت‌های جبران ناپذیری را به کشور و اشخاص وارد می‌نماید.

قانونگذار برای اشخاصی که مرتکب اعمال غیر قانونی مذکور می‌شوند مجازات‌هایی را در نظر گرفته همان طور که در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته: «هرکس باهياهو وجنجال يا حرکات غيرمتعارف يا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش وآرامش عمومي شود يامردم را ازکسب و کار بازدارد به حبس ازسه ماه تا يکسال و تا(۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

با محور قرار دادن آموزش و پیشگیری و همچنین همکاری مستمر نیروهای امنیتی و انتظامی(ظابطان قضایی) با مراجع قضایی کشور می‌توان از بروز چنین حوادث ناخوشایندی جلوگیری و با خاطره‌ای خوش سال جدید را آغاز كرد.

در نهایت تاکید می‌شود برای حفظ حقوق شهروندی و داشتن جامعه‌ای ایمن، مدیران دولتی و قضایی کشور که مسئول برقراری نظم و امنیت می‌باشند به وظایف قانونی خود بطور کامل عمل نمایند و خانواده‌ها نیز بر رفتار فرزندان خود نظارت شایسته را مبذول فرمایند.

يادداشت: محمدعلی انیسی؛ وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

انتهاي پيام/
برچسب ها: چهارشنبه ، سوری ، سودجو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.