سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آهنی:

تمام تعهدات ان پی تی را رعایت کردیم /100 بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران بی‌سابقه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه گفت: ما عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) هستیم و تمام تعهدات مندرج در ان پی تی را رعایت کرده‌ایم و در پی ساخت بمب اتمی نیستیم.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "علی آهنی" در گفتگویی با تاکید بر این‌که «ما دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز که کاملا در چارچوب حق قانونی و مشروع ما است، هستیم» خاطرنشان کرد: از همین رو ما روی این حق مشروع خود پافشاری داریم زیرا مردم ما باید بتوانند از این فناوری برای انرژی و همچنین در حوزه پزشکی نیز استفاده کنند. ما حسن نیت و شفافیت لازم را برای اثبات این که برنامه هسته‌ای ما دارای ابعاد نظامی نیست، به افکار عمومی نشان دادیم.
 
وی ادامه داد: ما با جدیت تمام با آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان آن همکاری داشتیم و تاکنون بیش از 7 هزار و 500 نفر/روز از تاسیسات هسته‌یی ما بازدید کردند که این میزان در بین اعضای آژانس بی‌سابقه و منحصر به فرد می‌باشد.
 
وی با یادآوری این‌که «در بین آن‌ها حدود 100 بازرسی سرزده نیز به چشم می‌خورد که بی‌سابقه است» اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که ما کاملا شفاف هستیم و چیزی را پنهان نکردیم. ما برنامه خود را ادامه دادیم و آمادگی خود را برای دستیابی به توافقی در مورد تضمین‌های لازم نسبت به این‌که برنامه هسته‌ای ما غیرنظامی است و غیرنظامی خواهد ماند، را اعلام کردیم اما در همان حال معتقدیم که باید از تضمین‌های لازم برای این که بتوانیم برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی (اورانیوم) خود زیر نظارت آژانس را داشته باشیم، برخوردار باشیم. این واقعیت شرایطی است که برنامه هسته‌ای ما دارد.
 
سفیر ایران در فرانسه هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره تنگه هرمز گفت: تنگه هرمز در منطقه‌ای بسیار حساس و مهم است؛ زیرا نیمی از انرژی مصرفی در جهان از این تنگه می‌گذرد. از همین رو تامین امنیت انرژی برای همه مهم است و این قضیه برای کشورهای این منطقه از جمله ایران نیز مهم می‌باشد. به همین دلیل ما نسبت به امنیت این منطقه حساس می‌باشیم.
 
وی افزود: بر اساس تجاربی که داریم ما معتقدیم که حضور نیروهای خارجی در این منطقه حساس به هیچ وجه به تضمین امنیت این منطقه کمک نخواهد کرد. باید امنیت این منطقه به کشورهای آن واگذار شود.
 
متن کامل مصاحبه آهنی در گفتگو با بخش فرانسوی رادیو صدای روسیه و تلویزیون اینترنتی ProrussiaTV به این شرح است:
 
* جناب آقای سفیر ممنون از این‌که با این مصاحبه موافقت کردید. مردم فرانسه جمهوری اسلامی ایران را به خوبی نمی‌شناسند. ایران قربانی تبلیغات سوء، نادرست و سنگینی است، به اعتقاد شما چرا و با چه هدفی این کار انجام می‌شود؟
 
** شما به خوبی می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران کشوری کاملا مستقل می‌باشد که از همان ابتدا بر استقلال سیاسی خود تاکید داشته و مردم ایران هزینه گزافی برای عدم تبعیت خود از قدرت‌های دیگر پرداخت نموده‌اند. این سیاست ما را در شرایطی قرار داده است که خوشایند دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی نیست و در نتیجه ما همواره در برابر نوعی شیطانی نشان دادن ایران هستیم که به افکار عمومی جهان اجازه نمی‌دهد چیزی را که ما می‌گوییم و چیزی را که بدان اعتقاد داریم را خوب متوجه شوند. این باعث تاسف است اما بخشی از واقعیت جهان است.
 
* اظهارات رییس‌جمهور احمدی‌نژاد غالبا توسط رسانه‌های غربی به طور مستمر تغییر داده می‌شود اما آیا دلیلی برای این کار وجود دارد؟ سوای موضوع عدم اجازه شناخت واقعیت‌های ایران چه چیزی باعث می‌شود که به طور دائم برای تغییر واقعیات ایران اقدام شود؟
 
** هدف این است که اجازه انتقال آن چه به راستی در ایران می‌گذرد، آن‌چه که واقعیات ایران است داده نشود. به همین دلیل افکار عمومی در اروپا واقعیات جمهوری اسلامی ایران را نمی‌شناسند و این مساله جای تاسف دارد از همین رو باید تلاش کرد تصویر درست ایران منعکس شود و واقعیات کشور و جامعه ما که جامعه‌ای باز است، انتقال یابد. این امر نیز انرژی زیادی می‌برد.
 
* کشورهایی که خود را مدافع آزادی بیان می‌دانند مانند امریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق ممنوعیت شرکت‌های ماهواره‌ای جلوی پخش برنامه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ایران را گرفته‌اند. آیا امروز شرایط بهتر شده یا این‌که جمهوری اسلامی دارای امکانات دیگری برای ارتباط با مخاطبین فرانسه زبان برای دسترسی به این اخبار در اختیار دارد؟
 
** همان طور که شما گفتید ما در برابر این تصمیم غیرقابل قبول و غیرقانونی برای جلوگیری از پخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های نادرست قرار داریم. ما قویا به این امر و این رفتار که کاملا مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی، حقوق بشر و آزادی بیان که آن‌ها به دفاع از آن می‌پردازند، اعتراض کردیم. اصلا قابل قبول نیست که میلیون‌ها مخاطب این برنامه‌ها از دریافت برنامه‌های این شبکه ها محروم شوند. متاسفانه ما در برابر این واقعیت تلخ هستیم که در اعتراض به این تصمیم غیرقانونی و غیرقابل قبول هیچ پاسخی دریافت نکردیم. بدیهی است که این وضعیت ما را در شرایط دشواری قرار داده ما تلاش زیادی برای پخش مجدد برنامه‌ها انجام دادیم و کوشیدیم صدای ایران را به گوش مخاطبان برسانیم. همان‌گونه که شما از آن‌چه که به واقع می‌گذرد مطلع هستید اکثر رسانه‌ها تحت کنترل برخی جریانات و لابی‌ها می‌باشند.
 
* آن‌ها متمرکز می باشند ..
 
** بله آن‌ها نمی‌خواهند که افکار عمومی جز در قالبی که آن‌ها می‌خواهند صدای متفاوت دیگری را بشنوند ...
 
* من شنیده‌ام که ایران به زودی به ماهواره مخابراتی (بدین منظور) ساخت خود مجهز می‌شود. آیا چنین چیزی درست است و واقعیت دارد؟
 
** این کاملا درست است که ما در این زمینه کار کردیم و پیشرفت‌هایی داشتیم اما برای این که ما بتوانیم برنامه‌های خود را از طریق ماهواره پخش کنیم قدری زمان می‌برد.
 
* آیا اکنون روی اینترنت برنامه شبکه‌های خبری ایران وجود دارد؟
 
* بله می‌توان از طریق اینترنت آن‌ها را دریافت کرد.
 
* من تصور می‌کنم آن‌هایی که بخواهند از طریق اینترنت برنامه‌های خبری ایران را بگیرند با تماس با بخش‌های ذیربط سفارت اطلاعات لازم برای این کار را دریافت خواهند کرد ...
 
** بله همین طور است.
 
* یکی دیگر از موضوعات خبری مرتبط با ایران مساله توسعه انرژی هسته‌یی است که مانند موضوع انتشار اخبار (که اشاره شد) یکی از حقوق مشروع تمام کشورهایی است که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، اما این مساله برای ایران مورد اعتراض قرار گرفته است. این در حالی است که در مرزهای ایران و کمی دورتر از آن، کشورهایی هستند که دارای انرژی هسته‌یی و حتی بمب اتمی می ‌اشند مانند پاکستان، اسراییل یا ترکیه که البته مورد ترکیه خاص است زیرا بمب‌های اتمی در پایگاه‌های امریکایی موجود در این کشور می‌باشد ... چرا باید چیزی را که دیگران توسعه داده‌اند برای ایران ممنوع شود؟
 
** ابتدا باید توضیح دهم که مورد ایران کاملا متفاوت با کشورهای دیگری است که نام آن را بردید زیرا ما قبل از هر چیز عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) هستیم و علاوه بر این ما تمام تعهدات مندرج در ان پی تی را رعایت کردیم و نکته مهم‌تر این‌که ما در پی ساخت بمب اتمی نیستیم.
 
ما دنبال انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز که کاملا در چارچوب حق قانونی و مشروع ما می‌باشد، هستیم. از همین رو ما روی این حق مشروع خود پافشاری داریم زیرا مردم ما باید بتوانند از این فناوری برای انرژی و همچنین در حوزه پزشکی نیز استفاده کنند. ما حسن نیت و شفافیت لازم را برای اثبات این که برنامه هسته‌یی ما دارای ابعاد نظامی نیست، به افکار عمومی نشان دادیم.
 
ما با جدیت تمام با آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان آن همکاری داشتیم و تاکنون بیش از 7 هزار و 500 نفر/روز از تاسیسات هسته‌یی ما بازدید کردند که این میزان در بین اعضای آژانس بی‌سابقه و منحصر به فرد می‌باشد.
 
در بین آن‌ها حدود 100 بازرسی سرزده نیز به چشم می‌خورد که بی‌سابقه است. این امر نشان می‌دهد که ما کاملا شفاف هستیم و چیزی را پنهان نکردیم. ما برنامه خود را ادامه دادیم و آمادگی خود را برای دستیابی به توافقی در مورد تضمین‌های لازم نسبت به این‌که برنامه هسته‌یی ما غیرنظامی است و غیرنظامی خواهد ماند، را اعلام کردیم اما در همان حال معتقدیم که باید از تضمین‌های لازم برای این که بتوانیم برنامه هسته‌یی و غنی‌سازی (اورانیوم) خود زیر نظارت آژانس را داشته باشیم، برخوردار باشیم. این واقعیت شرایطی است که برنامه هسته‌یی ما دارد.
 
* آیا در قضیه توسعه انرژی اتمی ایران مساله حفظ ذخائر طبیعی انرژی (نفت، گاز و ...) که این کشور در اختیار دارد نیز مطرح می‌باشد؟
 
** ببینید برنامه هسته‌یی ایران چیز جدیدی نیست حدود 40 سال پیش در زمانی که مردم ایران تقریبا نصف جمعیت کنونی بود، آغاز شد. در آن زمان طرح راه‌اندازی این برنامه و تامین انرژی لازم برای توسعه اقتصادی کشور مطرح شد و این امر مستلزم صرف انرژی و سرمایه‌گذاری بود که ما در این راستا داشتیم. همچنین بر اساس مصوبه مجلس ایران دولت مجبور است که برای تامین انرژی 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی حدود 20 نیروگاه اتمی بسازد. از همین رو برای این که در این بخش مشکلی نداشته باشیم نیاز است که سوخت مورد نیاز خود را تهیه کنیم. این امر نیز مستلزم غنی‌سازی (اورانیوم) تا مرز 5 /3 درصد می‌باشد و این تضمینی است تا تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های ما متاثر از شرایط بین‌المللی با وقفه روبرو نگردد. هدف و اصولی که ما دنبال می‌کنیم این است ...
 
* چگونه می‌توان نظامی شدن بیش از حد تنگه هرمز را توضیح داد؟ به طور مثال فرانسه در امارات متحده عربی دارای پایگاهی دریایی است ... آیا در پس مبارزه با راهزنی دریایی که بهانه رسمی این حضور نظامی است، اهداف دیگری قرار ندارد؟
 
** تنگه هرمز در منطقه‌ای بسیار حساس و مهم است؛ زیرا نیمی از انرژی مصرفی در جهان از این تنگه می‌گذرد. از همین رو تامین امنیت انرژی برای همه مهم است و این قضیه برای کشورهای این منطقه از جمله ایران نیز مهم می‌باشد. به همین دلیل ما نسبت به امنیت این منطقه حساس می‌باشیم.
 
بر اساس تجاربی که داریم ما معتقدیم که حضور نیروهای خارجی در این منطقه حساس به هیچ وجه به تضمین امنیت این منطقه کمک نخواهد کرد. باید امنیت این منطقه به کشورهای آن واگذار شود. بهانه‌ای که شما بدان اشاره کردید کاملا بی‌اساس است زیرا هرگز در این منطقه ما با راهزنی دریائی روبرو نبوده‌ایم.
 
* فضای هوایی ایران به طور مستمر مورد تجاوز پهپادها قرار می‌گیرد ... (با توجه به فرود آوردن آن‌ها) آیا شما از این فناوری که امریکایی ها به شما هدیه می‌کنند، با کمال میل استفاده می‌کنید؟
 
** ابتدا باید اشاره کنم که فضای هوایی ما تحت کنترل دقیق و نظارت نیروهای هوایی کشور قرار دارد و این مایه افتخار می‌باشد. به همین دلیل هم ما توانسته‌ایم پهپادهای متجاوز را در اختیار بگیریم و این امر نشان از هشیاری نیروهای ما دارد و ایران برای تضمین امنیت ملی کشور به نقش خود ادامه می‌دهد. بی‌تردید اطلاعات استخراج شده از این پهپادها همچنین فناوری این پهپادها می‌تواند برای ما مفید باشد.
 
* جمهوری اسلامی ایران از رژیم سوریه و بشار اسد حمایت می‌کند در حالی که فرانسه، امریکا، برخی کشورهای غربی و قطر به تسلیح تروریست‌ها در سوریه می‌پردازند. موضع ایران در چنین وضعیتی چه می‌باشد؟
 
در مورد سوریه باید به فکر مردم و آینده آن‌ها بود ... باید زمینه را آماده کرد تا آن‌ها خود بتوانند سرنوشت خود را انتخاب کنند و از همین رو باید در اسرع وقت تلاش کرد تا این درگیری خونین را متوقف کرد و در همین حال گروه‌های مختلف و صلح‌جو همچنین دولت را به انجام گفت‌وگوی ملی برای آینده و تدارک انتخابات آتی تشویق کرد تا خود مردم آینده خود کشورشان را انتخاب کنند. هیچ‌کس دیگری جای مردم این کشور حق انتخاب ندارد. این از اصول ما می‌باشد. بدیهی است که در این راستا ورود برخی از عناصر به سوریه که توسط کشورهای دیگر تسلیح و تامین مالی می‌شوند به بهبود اوضاع کمک نخواهد کرد. ضمن این که باید دانست که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. باید تمام گروه‌های ذیربط را به حضور در میز مذاکره و تصمیم‌گیری در مورد آینده خود تشویق نمود.
 
* آیا در این بحران ایران به طور غیرمستقیم نشانه گرفته شده است؟
 
** ایران از نظر ژئوپلیتیک دارای موقعیت و شرایط مهم و منحصر به فردی است که از این بابت جای نگرانی ندارد. ایران ده‌ها سال است که در محاصره قرار داشته و با بحران‌های زیاد منطقه‌ای روبرو بوده ... ایران با دسیسه‌ها و توطئه‌های متعدد و حتی اقداماتی برای بی‌ثبات کردن این کشور که با کمک مالی سیا ... صورت گرفته، روبرو بوده است ... با این حال ایران همواره توانسته است ثبات و امنیت خود را که با هیچ کشور دیگر منطقه ای قابل مقایسه نیست، تضمین کند. از همین رو در این خصوص جای نگرانی نیست.
 
* ارزیابی شما از سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران چیست؟
 
مناسبات ایران و فرانسه بسیار تاریخی و مبتنی بر علائق بوده است و به رغم برخی فراز و نشیب‌ها می‌توان گفت مناسبات دو کشور به ویژه در زمینه‌های علمی و دانشگاهی همیشه عمیق بوده است. ما تصور می‌کنیم که در شرایط حاضر روابط بین دو کشور می‌تواند توسعه یافته و بهتر شود تا جایی که متناسب‌تر با شان و جایگاه دو ملت باشد از همین رو باید در این جهت کار کرد.
 
* با این حال رفتار فرانسه در این زمینه بسیار تعجب‌برانگیز است، و نوعی تحریم سیاسی و اقتصادی علیه ایران دیده می‌شود زیرا به طور مثال می‌بینیم که پژو از ادامه حضور در بازار ایران به دلایل سیاسی امتناع کرده یا در مورد پرونده پتروپلوس راه حل ایران هرگز به رسانه‌ها، مردم یا کارگرها معرفی نشد، (این در حالی است که) بازار ایران در حال توسعه می‌باشد و این امر یک واقعیت است ... آیا شما فکر می کنید این رفتارها بر اساس ایدئولوژی است یا برخوردی بخشی با آن صورت می‌گیرد؟
 
** مناسبات اقتصادی ایران و فرانسه در بالاترین سطح خود با رکورد 6 میلیارد یورو مبادلات تجاری در سال‌های گذشته روبرو بوده که اکنون به رقمی کم‌تر از یک میلیارد یورو تقلیل یافته که جای تاسف دارد زیرا امتیازات تجاری بسیاری برای طرفین وجود دارد. فرانسه که در چارچوب تصمیمات کمیسیون اروپا حرکت می‌کند برخی الزامات را به شرکت‌های فرانسوی تحمیل می‌کند و این شرکت‌ها غالبا از این که از بازار بزرگ ایران محروم می‌باشند، ناراحتند. ضمن این که آن‌ها می‌بینند که صادرات شرکت‌های امریکایی به ایران افزایش یافته است.
 
در مورد همکاری پژو با ایران باید گفت که این همکاری بیش از 22 سال است که جریان دارد اما تقریبا از یک سال قبل پژو پس از عقد قراردادی با شرکت امریکایی جنرال موتورز و به استناد بندی در این توافق که شرکت فرانسوی را از همکاری با ایران منع می‌سازد، تصمیم به قطع یکجانبه همکاری خود گرفت که این امر باعث تاسف می‌باشد و البته این امر سبب بیکاری و اخراج هزاران تن از کارگران پژو شده است.
 
در مورد پتروپلوس نیز یک شرکت غیردولتی پیشنهاد جالبی ارائه داد اما با توجه به محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپایی وضع کرده با درخواست آن‌ها هنوز موافقت نشده است و از همین رو بر عهده آن‌ها (فرانسوی‌ها) است که تصمیم بگیرند زیرا این شرکت ایرانی می‌خواست این پالایشگاه را نجات دهد.
 
* این اطلاعات هرگز از سوی رسانه‌های فرانسوی منتشر نشده، و باید گفت این پیشنهاد یکی از مقبول‌ترین پیشنهاداتی است که در پرونده پتروپلوس می‌توانست به نتیجه رسد ... آیا شما تصور می‌کنید که فرانسه این تحمل را دارد که این‌گونه راه حل‌ها را رد کند؟
 
** همیشه برخی محذورهای سیاسی وجود دارد که به شرایط اقتصادی تحمیل می‌شود اما به اعتقاد ما نباید اجازه داد که مسائل اقتصادی سیاسی شود. این در راستای منافع شرکت‌های اروپایی یا فرانسوی نیست.
 
* به نظر شما چگونه است که از دیکتاتوری اسلامی در ایران مدام صحبت می‌شود در حالی که فرانسه با اسلامیزه شدن شهرک‌های حومه شهرهای بزرگ خود توسط قطر یا عربستان سعودی وهابی موافقت دارد؟
 
ببییند اسلام قبل از هر چیز مبتنی بر احترام، آرامش، عشق و عدالت است. اسلام مخالف هرگونه دیکتاتوری است. از همین رو نباید این مساله را با اسلام مخلوط کرد. جمهوری اسلامی ایران کوشیده است که مدلی از دمکراسی مبتنی بر اسلام ارائه دهد. در این حوزه کار زیادی باید صورت گیرد تا اصول واقعی اسلام پیاده شود و این زمان می‌برد. ما طی 34 سال رکوردی بی‌سابقه را ارائه دادیم و بیلانی از کارها ارائه دادیم مردم می‌توانند خودشان قضاوت کنند. ببینند در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و ... آیا آن‌ها قابل قبول است یا نه .... اگر در این زمینه مقایسه‌ای با دیگر کشورهای منطقه صورت گیرد، می ‌ینیم که مدل دمکراسی مذهبی ما که البته با مدل دمکراسی و حقوق بشر در اروپا متفاوت است، موفق بوده. در همین حال این قابل قبول نیست که مدلی اروپایی از حقوق بشر از قبل آماده شود و به همه کشورها با تنوع فرهنگی و سنتی مختلف تحمیل شود.
 
در خصوص وضعیت شهرک‌های حومه پاریس این بر عهده ما نیست که در این مورد مداخله و قضاوتی داشته باشیم و این امر به عهده سیاستمداران این کشور است.
 
* اخیرا شاهد تشدید فعالیت مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس می‌باشیم. این پدیده را چگونه توضیح می‌دهید؟
 
** ببینید این فرقه دارای یک رکود تروریستی می‌باشد. در ایران آن‌ها مانند خائنین زمان جنگ در فرانسه می‌باشند که با رژیم نازی همکاری داشتند. باید بدانید که در ایران احساس مردم نسبت به این‌ها چنین است ... یعنی اگر به ایران بروید و نظر مردم را بپرسید می‌بینید واکنش مردم چه خواهد بود. متاسفانه با توسل به برخی شگردهای سیاسی آن‌ها مدعی‌اند که ماهیت خود را تغییر داده و می‌گویند که ما اکنون مدافع حقوق بشر و دمکراسی هستیم تا بلکه به این طریق بتوانند شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان را به دام اندازند. باید دقت داشت. باید به بیلان کار آن‌ها توجه کرد؛ همکاری آن‌ها با صدام، مشارکت آن‌ها در کشتار و قتل‌عام کردها، شیعیان در عراق که بابت آن تحت تعقیب دادگاه‌های عراق می‌باشند، علاوه بر این پرونده برخی از رهبران آن‌ها در دستگاه قضایی فرانسه در دست رسیدگی است که متاسفانه این امر به کندی پیش می‌رود. اگر این پرونده‌ها به نتیجه رسد و بابت آن‌ها حکم صادر شود، شما خواهید دید که این عناصر چه افرادی می‌باشند و موضع عملکرد آن‌ها چه بوده و احساس مردم ایران در قبال آن‌ها چه می‌باشد.
 
* واکنش ایران نسبت به خبر مرگ هوگو چاوز چه می‌باشد؟
 
رییس‌جمهور چاوز شخصیت مهمی است که برای مردم و کشور خود زحمات زیادی کشید و کارنامه مهم و درخور تحسینی از خود به جا گذاشت. ما مراتب تسلیت خود را به مردم ونزوئلا ابراز می‌داریم. از این حادثه محزونیم و رییس‌جمهور احمدی‌نژاد نیز پیام تسلیتی در این خصوص ارسال نموده و شخصا نیز در مراسم بزرگداشت وی شرکت کرد.
 
* سوال آخر این‌که آیا روسیه برای ایران یک شریک یا متحدی از سر انتخاب است یا ( بخاطر ) نبود متحدی دیگر؟
 
** شما می‌دانید که ایران و روسیه دو کشور مهم می‌باشند که هر یک دارای نفوذ و وزنه خاص خود هستند و هیچ کدام نیز نمی‌توانند دیگری را نادیده بگیرد. ایران و روسیه شریکی هستند که می‌توانند همکاری‌های خود را در راستای منافع ملی خود توسعه دهند. ما همسایه هستیم و دارای منافع مشترک بسیاری می‌باشیم و موارد و فرصت‌های زیادی برای توسعه و تقویت ارتباطات بر اساس منافع ملی خود داریم. از همین رو هرچند می‌توان گفت که موارد زیادی برای بهبود بیشتر مناسبات دو کشور وجود دارد اما در شرایط حاضر نیز در مسیر خوبی قرار داریم و امیدواریم که بتوانیم بیش از پیش این روابط را توسعه بخشیم.
 
* متشکرم آقای سفیر
 
** خواهش می‌کنم.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: آژانس ، انرژی ، هسته ای ، اتمی ، بمب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.