سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير ارشاد در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی:

هرگز فردی به عنوان مادر شعر فارسی نداشتیم

سيد محمد حسيني گفت: سالهای گذشته به رغم حضور پررنگ زنان هنرمند در عرصه های مختلف، هرگز فردی را که به او عنوان مادر شعر فارس نهیم، نداشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی که عصر روز گذشته 21 اسفند ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ‌‌،هنر و معماری برگزار شد، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هرگز فردی که به او  عنوان مادر شعر فارسی نهیم نداشتیم، افزود: قصد ما  از برگزاری مراسمی به  عنوان گرامیداشت و تجلیل از پروین اعتصامی، در واقع تقدیر از تمامی بانوانی است که در این مسیر گام برمی‌دارند.
وی ادامه داد: چرا که بیان سخنانی درباره ‌آنکه پروین اعتصامی مشهورترین و بزرگترین شاعره ایرانی پارسی زبان است گزافه نیست زیرا پروین قدری والا دارد که نیازمند توجه است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم که با اقدامات صورت گرفته شاهد دهها و صدها پروین اعتصامی باشیم.
وی پروین را شاعره ای رشد یافته در دوران استبداد و غربت علم و دانش دانست و اظهار داشت: پس از تحولی که در کشور ما رخ داد جایگاه زن متحول شد و تعداد هنرمندان زن روز به روز در حال افزایش است.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، روز به روز شاهد حضور پر رنگ زنان هنرمند در عرصه های مختلف هستیم البته در تاریخ زنانی که نامشان جاوید و باقی باشد کم نداشتیم.
حسینی تصریح کرد: از دلایل نبود فردی به عنوان مادر شعر فارسی در تاریخ ادبیات ایران می‌توان به تعداد اندک شاعران و بی توجهی آیندگان به اشعار و آثار شاعران گذشته اشاره کرد.
وی در ادامه با بیان این امر که جای دارد بیش از گذشته به پروین اعتصامی بپردازیم، گفت: بهتر است که برای ارج نهادن به پروین اعتصامی جایزه مزین به نام این شاعره کشورمان را از حالت دو سالانه تبدیل به جایزه سالانه کنیم.
همچنین علی اسماعیلی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه پروین اعتصامی گفت: از جمله مهمترین عناصر مفید برای مطالعه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروین یکی از شعرای بلند آوازه و نامدار کشور ماست، افزود: پروین با الهام از شعر تعلیمی و داستان کوتاه پندهای خود را با مضامین دلنشین ارائه کرد.
معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتصامی اشعاری را در نقد شرایط مشروطه و برخی کنش ها در راستای ایده ها ارائه کرده است.
به گفته اسماعیلی آثار پروین اعتصامی باید در شرایط زمانی او مطالعه شود.
گفتنی است که در پایان مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی از سیده فاطمه موسوی (جمهوری غزل) راهله معماریان (آتش نوشته های مداد شمعی) طلانژاد حسن (شهریور هزار و سیصد و نمی دانم چند) ترانه علی دوستی (رویای مادرم) هنگامه مفدی (دختران باغهای قالی) شهلا حائری (فردریک یا تئاتر بولوار) آزاده شاهمیری (نظریه و نقد پسا استعماری) فائزه زهرا میرزا (محک خسروی) فاطمه ماه وان (تحلیل ادبی نگاره های شاهنامه) الهام حسینی زاوه (فقط یک بستنی قیفی) مریم هاشم پور (میومیو تشکر) مریم زندی (دفتر گل باز شد) و فاطمه کاوندی (برو جلو بوق بزن) تقدیر و تجلیل شد.
لازم به ذکر است که از دیگر افراد تقدیر و تجلیل شده در پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی می‌توان به فریبا کلهر (مجموعه کتابهای نارنجی) و کتایون سلطانی (سیاه قلب) اشاره کرد.
خاطرنشان می شود که در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی از امیر بانو کریمی نیز به عنوان پیشکسوت برتر تجلیل شد./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.