سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس ستاد اجرایی هفته ی سلامت:

ايراني ها دو برابر استاندارد جهاني نمک مصرف مي کنند/ از هر 5 ایرانی یک نفر مبتلا به فشار خون

طبق آمار از هر 5 ایرانی بالای 30 سال یک نفر مبتلا به فشار خون است و 50 درصد افراد مبتلا به فشار خون از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رخشانی، رئیس ستاد اجرایی برنامه های هفته ی سلامت امروز 21 اسفند در نشست خبری هفته ی سلامت در جمع خبرنگاران گفت: کشور ما حدود 75 میلیون جمعیت دارد که به طور متوسط حدود 6 میلیون نفر از جمعیت در سال به نوعی به دلیل مشکلات بیماری در بیمارستان ها بستری می شوند در حالی که حدود 70 میلیون جمعیت دیگر افراد سالمی تشکیل می دهند که هنوز دچار مشکل و بیماری نشده اند.

ما طبق سیاست وزارت بهداشت همیشه به دنبال جمعیت بیمار هستیم و جمعیت سالم را فراموش می کنیم در حالی که ما باید روی جمعیت سالم با اجرای برنامه ی پیشگیری و مراقبت های اولیه بیشتر کار کنیم تا این افراد دچار بیماری نشوند

وی با اشاره به اینکه سیاست سرپرست وزارت بهداشت پرداختن به امر پیشگیری و ارائه ی مراقبت ها در سطح اولیه برای مردم سالم است عنوان کرد: ما برای اینکه هزینه های بخش سلامت و خود مردم را در حوزه ی درمان کاهش دهیم باید نگاه خود را روی پیشگیری و مراقبت های اولیه تمرکز بدهیم.

رخشانی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر بیماری های غیر واگیر در دنیا مشکل عمده ی دنیا در حوزه ی سلامت است اظهار داشت: ما ایرانی ها برای مقابله با تحریم حتما باید بسیج مقابله با بیماری ها را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم از این طریق میزان بیماری و حتی مرگ و میر را کاهش دهیم باید توجه داشت که اگر بخواهیم سلامت مردم را حفظ کنیم اول باید روی خود مردم سرمایه گذاری کنیم یعنی ابتدا باید مردم توانمند شوند و آموزش گیرند که چطور از خود مراقبت کنند

وزارت بهداشت در تمام زمینه ها تولید ایجاد خدمات بهداشتی را دارد و برنامه هایی براي جلوگیری از آسیب مردم را آماده می کند ولی نکته ی مهم این است که مردم باید خود مشارکت داشته باشند.

رخشانی در بخش دیگری از سخنان خود به شعار روز جهانی بهداشت با عنوان فشار خون را جدی بگیرید اشاره و تصریح کرد: در ایران از هر 5 نفر یک نفر از افراد بالای 20 سال یعنی 20 درصد جمعیت کشور دچار فشار خون تشخیص داده شده است و حدود 50 درصد دیگر افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند.

البته باید توجه داشت 50 درصد افرادی هم که تحت درمان فشار خون هستند فشار خون خود را به طور جدی کنترل نمی کنند. طبق آمار فشارخون یکی از علل سکته های قلبی و مغزی در کشور است بنابراین اگر بتوانیم با آموزش از طریق رسانه ها یک بسیج اطلاع رسانی در خصوص فشار خون را در کشور ایجاد کنیم می توانیم بسیاری از افراد را از عواقب عوارض ابتلا به این بیماری آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه فردی که مبتلا به فشار خون باید تا آخر عمر داروی ضد فشار خون مصرف کند عنوان کرد: فشار خون سومین عامل مرگ در کشور است، بنابراین یکی از مهمترین اقدامات ما در هفته ی سلامت این است که مردم را نسبت به فشار خون حساس کنیم و افراد هر دو سال یکبار فشار خون خود را اندازه گیری کنند، همچنین افرادی که سابقه ی ابتلا به فشار خون در خانواده هایشان وجود دارد باید بعد از 35 سال سالی یکبار فشار خون خود را چک کنند.

ایرانیان دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند

رخشانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نمک یکی از عوامل مهم در شیوع فشارخون در جامعه ی ایرانی است افزود: طبق آمار ایرانیان دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند ، فرهنگسازی در خصوص کاهش مصرف نمک عامل مهمی در کاهش میزان ابتلا به فشار خون است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد فشار خون بی تحرکی و چاقی است به طوری که طبق آمار 60 درصد خانمهای ایرانی تحرک مناسبی ندارند و همین امر زمینه ی ابتلا به فشار خون را در زنان افزایش می دهد، بنابراین زنان ایرانی می توانند با 30 دقیقه پیاده روی در روز خود را از ابتلا به بیماری فشارخون در امان نگه دارند.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از تغذیه ی مناسب کاهش مصرف غذاهای پرچرب قطع دخانیات و رواج سبک زندگی سالم از عواملی هستند که می توانند مردم را از ابتلا به فشار خون مصوم نگه دارند./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.