سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکنجه زندانيان مجروح عراقي در بند نظاميان انگليسي

جلسه رسیدگی به شکایات برخی زندانیان سابق عراقی ابعاد جدیدی از بی رحمی نظامیان انگلیسی و پزشکان ارتش انگلیس را فاش ساخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین ؛ روز پنجشنبه در یک جلسه رسیدگی علنی در لندن به ادعاهای مطرح شده درباره قتل و شکنجه زندانیان بی سلاح به دست نیروهای انگلیسی گفته شد، پزشکان ارتش انگلیس که شورشیان عراقی را قبل از فرستادن برای بازجویی معاینه می کردند، هیچ گونه داروی مسکن برای تسکین درد ناشی از زخم گلوله به آنها نمی دادند.

از جمله مردی که سه زخم گلوله و چند زخم ترکش در پاهایش داشت، گفت به دکتر ارتش گفته بود که چقدر درد دارد اما در سوابق وی دریافت هیچ داروی مسکنی ثبت نشده است. متعاقبا کار این زندانی حتی به جراحی کشید.

افراد دیگری که زخم گلوله در بدنشان داشتند یا جراحاتی مانند بریدگی، کوفتگی یا شکستگی بینی داشتند که به گفته آنها بعد از دستگیری به دست نیروهای انگلیسی ایجاد شده بود، می گویند قبل از بازجویی معاینه شدند اما هیچ مسکنی دریافت نکردند.

دستور این تحقیق موسوم به السویدی بیش از سه سال قبل صادر شد و در جلسه روز پنجشنبه همچنین گفته شد که وزرات دفاع انگلیس هنوز سند دستور عملیاتی مربوط به یک مرکز بازجویی موسوم به گروه بازجویی مشترک را در اختیار هیئت تحقیق قرار نداده است.این سند از آن جهت مهم است که دستور ابلاغ شده به بازجویان ارتش انگلیس را که گفته می شود در شکنجه برخی بازداشتی ها شرکت داشتند، روشن می کند.

در جلسه دیروز مطرح شد که اختلاف فاحشی بین اظهارات بازداشتی های سابق و بستگان بیست مردی که گفته می شود به طور غیرقانونی در یک پایگاه نظامی دیگر انگلیس موسوم به کمپ ابوناجی کشته شدند با اظهارات وزارت دفاع انگلیس وجود دارد که اصرار دارد هیچ شکنجه یا قتلی صورت نگرفته بود. 

تحقیق السویدی که به نام حمید السویدی یک قربانی ادعا شده نوزده ساله نام گرفته است،‌ پس از آن شکل گرفت که تعدادی از زندانیان سابق و بستگانشان با طرح شکایت در دیوان عالی لندن خواستار اجرای تحقیقات مستقل در راستای الزامات کنوانسیون حقوق بشر اروپا شدند. در جریان این تحقیق قرار است اظهارات حدود شصت شاهد عراقی در لندن و بیروت و حدود دویست شاهد نظامی مطرح شود. 


برچسب ها: زندانی ، شکنجه ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.