سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نفت خبر داد:

آغاز رسمی ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان درهفته آینده

وزیر نفت ضمن تشریح مفاد بیانیه سومین اجلاس وزرای انرژی سازمان اکو از آغاز رسمی ساخت خط لوله مشترک گاز ایران و پاکستان در 21اسفند امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی در پایان نشست سومین اجلاس وزرای انرژی اکو در جمع خبرنگاران از آغاز رسمی ساخت خط لوله مشترک گاز ایران و پاکستان در 21اسفند امسال خبر داد و گفت: طی دو روز گذشته کارشناسان عضو اکو در حوزه انرژی جلساتی برای تهیه بیانیه برگزار کردند. با توجه به اینکه امروز باید این بیانیه تصویب می شد نیاز بود که با حضور وزرای انرژی و نمایندگان اکو مجدد بیانیه مورد بررسی قرار می گرفت.

وزیر نفت  با اشاره به اینکه بیانیه سومین اجلاس سیزده بند دارد در مورد مهم ترین موضوعات آن توضیح داد و با توجه به اینکه بخش عظیمی از انرژی جهان در منظقه اکو قرار گرفته است( گاز، نفت و 5درصد تولید برق جهان) ، بر همکاری اعضا در حوزه انرژی تاکید شد .

وی ادامه داد: برهمین اساس مبادلات تجاری بین اعضای اکو در زمینه های مختلف از جمله آموزش، تحقیقات ، توزیع، تولید و اکتشاف در این بیانیه گنجانده شد.

وزیر نفت در مورد منشور انرژی سازمان اکو گفت: یکی از موضوعات بیانیه سوم منشور انرژی بود ، بحث های زیادی بین اعضا صورت گرفت تا اینکه کلیات موضوع تصویب شد. مقرر شد که در اجلاس بعدی در کشور ترکیه بحث بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

قاسمی از تشکیل کنسرسیوم هایی بین اعضای اکو برای تولید بیشتر و اکتشاف در برخی کشورها به عنوان یکی دیگر از بندهای این بیانیه نام برد و گفت: در این کنسرسیوم ها هم شرکت های دولتی هم شرکت های خصوصی حضور خواهند داشت.

وی از تدوین برنامه ده ساله در بیانیه سومین اجلاس خبر داد و افزود: در این خصوص باید برنامه ریزی و مطالعات بیشتری صورت گیرد که این امر توسط موسسه مطالعات انرژی ایران و سایر موسسات مشابه در کشورهای دیگر انجام می شود. که این برنامه بعنوان منشور و همکاری جدید برای توسعه در حوزه انرژی است./خ
برچسب ها: صادرات ، گاز ، اکو ، همکاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.