سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روابط آمريکا و ونزوئلا پس از درگذشت چاوز

کارشناسان استدلال مي کنند با درگذشت هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا روابط ميان آمريکا و ونزوئلا بهبود خواهد يافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري کريستين ساينس مانيتور ؛ پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي در مقاله اي به قلم هاوارد لافرانچي نوشت: احتمال مي رود با مرگ هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا يکي از بزرگ ترين موانع روابط آمريکا و اين کشور از ميان برداشته شده و روابط دو جانبه اين دو کشور روزهاي روشني را پيش رو داشته باشد.البته بهبود روابط اين دو کشور در عرض يک شب رخ نخواهد داد به ويژه پس از اينکه دولت ونزوئلا آمريکا را به دست داشتن در مرگ وي متهم کرده است.

به نظر مي رسد با مرگ چاوز و پايان دوره رياست جمهوري چهارده ساله وي، دوره روابط تيره آمريکا و ونزوئلا پايان خواهد يافت. کارشناسان استدلال مي کنند پس از مرگ چاوز روابط آمريکا و ونزوئلا بهبود مي يابد و بار ديگر نماينده به پايتخت هاي يکديگر اعزام مي کنند.از سال 2010 تا کنون سفارتخانه هاي آمريکا و ونزوئلا بدون سفير بوده است. از سال 2010 به بعد دو کشور اعتبارنامه سفراي يکديگر را به رسميت نشناختند. 

هرچند اگر در هفته ها و ماه هاي آينده دو کشور به نشانه حسن نيست سفير به پايتخت هاي يکديگر اعزام کنند، اما کسي انتظار ندارد تنش هاي ميان آمريکا و ونزوئلا به اين زودي ها پايان يابد. روز سه شنبه دولت ونزوئلا دو ديپلمات آمريکايي را به اتهام تلاش براي بي ثبات کردن اين کشور از ونزوئلا اخراج کرد.کارشناسان ونزوئلايي استدلال مي کنند هرچند چاوز مرده است، اما حاميان و طرفداران وي همچنان در رده هاي مختلف قدرت اين کشور دست دارند. 

به نوشته اين روزنامه، زماني که در ماه دسامبر دولت اوباما رئيس جمهور آمريکا اطمينان يافت چاوز به اين زودي ها از مشکلات بيماري و درمان رهايي نمي يابد، تمايل بسياري براي ارتقاء روابط با ونزوئلا از خود نشان داد. هرچند پيشنهاد آمريکا براي بهبود روابط با ونزوئلا اميدها را در اين زمينه افزايش داد، اما دولت اوباما به روشني اعلام کرد قصد ندارد روابط خود را در سطح روابط رسمي ديپلماتيک ارتقاء دهد. به گفته مقامات وزارت امور خارجه آمريکا، اين کشور تمايل دارد مذاکرات خود را در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروريسم، انرژي و حاکميت قانون با ونزوئلا گسترش دهد.



برچسب ها: آمریکا ، ونزوئلا ، چاوز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.