سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قضا در هفته‌اي که گذشت؛

از نتايج سفر دستگاه قضايي به گلستان تا تعامل مسئولان در پرونده جدايي "ري از تهران"

عدم تخصيص بودجه 92 به کاداستر، بازداشت تا 110 سکه، تذکر ديوان محاسبات به دستگاه‌هاي اجرايي، کمک به آزادي 10 هزار زنداني مالي غير کلاهبردار، تفاهم ميان شورا و استانداري در پرونده جدايي"ري از تهران" و مهمترين موضوعات سفر مسئولان قضائي به گلستان عناوين مهم اخبار حوزه حقوقي قضايي در هفته جاري را تشکيل دادند.


به گزارش خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران، در اين هفته سوژه‌های متفاوت و در عین حال مهم و جالبی در باب موضوعات جدید و روز قضایی، توسط گروه قضايي باشگاه خبرنگاران، با مسئولین و حقوقدانان مربوطه بحث و بررسی قرار گرفت، آنچه می‌خوانید مطالب متفاوت و مهمی است که در این هفته حاصل تلاش این عزیزان بوده است.


طرح ممنوعيت استفاده از سلاح سرد به قانون تبديل نشده است

در حال حاضر تنها ماده 917 قانون مجازات اسلامي است که به موجب آن "هر کس به وسيله چاقو يا هر نوع اسلحه ديگر تظاهر يا قدرت نمايي کند، يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با کسي گلاويز شود در صورتي که از مصاديق محارب نباشد به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد.






ارائه 80 گزارش هشداردهنده به شوراي نظارتي دستگاه‌هاي کشور

رئيس شوراي دستگاه‌هاي نظارتي کشور گفت: تاکنون 80 گزارش هشدار دهنده از سوي شوراي مرکزي و مديران به شوراي نظارتي ارائه شده است که اين گزارش‌ها باعث شده که از تصميمات عجولانه و اتلاف منابع جلوگيري شود.


شکايت خانواده هاشمي،نتايج دادگاه‌هاي کهريزک از مهمترين موضاعات سفر مسئولان قضايي به گلستان

پيگيري مباحث مربوط به زمين‌خواري در جنگل‌هاي گلستان، تاکيد بر استقلال قوه قضاييه، نتايج دادگاه‌هاي کهريزک، شکايت خانواده هاشمي از رسايي وپرونده طلبه سيرجاني، حکم استفاده از قليان، تبديل زندان اوين به باغ موزه و ... از مهم‌ترين اخبار سفر مسئولان عالي قضايي به گلستان بود.






عدم تخصيص بودجه 92به کاداستر / دولت خود بودجه کاداستر را تقبل مي‌کند

سخنگوي کميسيون حقوقي مجلس گفت: اجراي طرح کاداستر نهايي نشده و نيازي به تخصيص بودجه نداشته چرا که در يکي از مواد اين لايحه خود دولت بودجه اين طرح را تقبل کرده است.


لايحه حمايت از خانواده منتظر تاييد شوراي نگهبان / بازداشت تا 110 سکه مهريه

 عضو کميسيون حقوقي مجلس گفت: با اجرای لایحه حمایت از خانواده مشکل زندانیان نفقه و مهریه حل مي‌شود و طبق ماده 22 این قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد 110 سکه باشد، می​توان وی را بازداشت کرد اما بیش از 110 سکه امکان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.






برخي مشکلات نظارت از روحيه خودشيفتگي مسئولان ناشي مي‌شود

معاون نظارت رئيس مجلس شوراي اسلامي در دستگاه‌های نظارتی گفت: اهميت نظارت بر هيچ‌کس پوشيده نيست و بايد چالش‌ها را در اين ميان رفع کنيم، هرچند برخي اشکالات موجود در اين زمينه مربوط به قانون و بخش ديگر مربوط به عدم اعتقاد به نظارت و روحيه خودشيفتگي مسئولان است.


تذکر دیوان محاسبات به دستگاه‌های اجرایی/ تعامل واحدهای دیوان برای صیانت از بیت‌المال

دادستان دیوان محاسبات گفت: اگر دیوان متوجه تصمیمات نادرست یک دستگاه اجرایی شود که آن دستگاه موجب تضییع حقوق بیت‌المال شده، دیوان محاسبات تنها به آن دستگاه تذکر می‌دهد.


اختصاص يك روز حقوق براي آزادي زندانيان/ کمک به آزادی 10هزار زندانی مالی غیرکلاهبردار 

هيات دولت در جلسه روز گذشته مقرر كرد به منظور آزادی 10 هزار زندانی دارای محکومیت مالی که در زندان بسر می‌برند، به ستاد دیه کمک‌های لازم صورت گیرد.




اعطاي"هديه نقدي عيدانه" به خانواده زندانيان/ لزوم مساعدت دولت در بهبود وضعيت معيشتي محكومين

معاون اجتماعي انجمن حمايت از زندانيان مركز گفت: نقش انجمن رسیدگی به مشکلات خانواده‌های زندانیان در ایام تحمل حبس زندانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌های زندانیان و مساعدت در جهت رفع مشکلات آنان و نیز بهبود اداره و مدیریت زندان‌ها بوده است.

"بهزاد بهزادی" چشم راست "مه‌آفرید خسروی" به دار مكافات آويخته مي‌شود 

"بهزاد بهزادی" موسوم به چشم راست "مه‌آفريد اميرخسروي" به عنوان متهم رديف دوم پرونده اختلاس 3 هزار ميليارد توماني با جعل امضاي گسترده در گروه "اميرمنصور آريا" بسياري از اهداف مفسدانه اين گروه را محقق كرد؛ وي هم‌اكنون با تاييد نهايي ديوان عالي كشور منتظر اجراي حكم "اعدام" است.




تقاضای علنی بودن دادگاه "كهريزك" به درخواست متهمان و شکات امکان‌پذیر است

وکیل يكي از متهمان كهريزك گفت:‌ شکات و یا متهمان می‌توانند تقاضای علنی بودن دادگاه را به هیات قضات ارائه دهند و هیات قضات تشخیص‌دهنده اصلی چگونگی برگزاری دادگاه است.


احتمال عفو هزار زنداني در 12 فروردين 92/ اين عفو شامل همه جرايم مي‌شود

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از برنامه این سازمان برای عفو‌ يك هزار زندانی به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران(دوازدهم فروردین ماه سال آینده) خبر داد.




تفاهم ميان "شورا و استانداري" در پرونده جدايي "ري از تهران"

رئيس ديوان عدالت اداري گفت: با تلاش ديوان عدالت اداري، دو طرف پرونده يعني نمايندگان شوراي اسلامي شهر و استانداري به تفاهم رسيدند.





انتخاب تيتر نادرست "بار حقوقي" دارد/ تهديدي از سوي دیوان محاسبات صورت نگرفته است

معاون حقوقی پارلمانی دیوان محاسبات کشور با انتقاد از برداشت نادرست برخی رسانه از مصاحبه وی درباره مصوبه مهر آفرین، گفت: هنوز رئیس مجلس نظر مشورتی هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین درمورد ایرادات اصلاحیه مصوبه مهر آفرین را امضاء و به دولت ابلاغ نکرده است و مسئولان اجرایی در صورتی متخلف هستند که مصوبه ملغی‌الاثر شده باشد.

انتهاي پيام/



برچسب ها: قضا ، هفته ، گذشت ، گزارش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.